Ga naar inhoud

Ik maak mezelf gek.. konijn eet weer, maar keutelt klein en nog niet veel


Stampertje95

Aanbevolen berichten

Hi allemaal,

 

Gisteren rond 17.45 merkte ik dat het foute boel was met mijn ex-voedster Stampertje. Nam geen eten meer aan en ze zat zichzelf duidelijk in de weg. Ik gaf haar thuis wat ciseral drops en emeprid, maar merkte op korte termijn geen verschil dus toen ben ik alsnog naar de spoeddierenarts gegaan. Haar vriendje ging mee voor mental support. Eenmaal bij de dierenarts bleken haar darmen stil te liggen en ze heeft toen een infuus met vocht etc gehad en 2 injecties om alles weer op gang te krijgen. Ik ben heel de nacht bij haar gebleven en werd alleen maar verdrietiger omdat ze om 2 uur 's nachts nog steeds niks wilde hebben. In september zijn we haar vriendje verloren op een heel nare manier, dus ik maakte mezelf gek dat dit weer zou gaan gebeuren.

Maar toen, om 3 uur vannacht, nam ze eindelijk peterselie en hooi aan en heeft ze ook 2 keer uit haar bakje water gedronken. Flinke opluchting dus en sindsdien is ze ook niet meer gestopt met eten. Ze knabbelt lekker aan haar hooi en neemt ook weer witlof en peterselie aan. Drinken doet ze alleen nog niet heel veel (ik probeer haar met een spuitje wat water toe te dienen, maar ze is me inmiddels helemaal beu hahaha). Ik ontdekte vanochtend wel wat plakpoep en heb haar kontje schoongemaakt, maar ik was allang blij dat ze in ieder geval iets uit poepte 😆. Maar nu iets wat ik niet helemaal snap: ik heb haar vandaag dus in de gaten gehouden en ik zag nu net dat ze juist weer kleine keuteltjes heeft, sommige aan elkaar met wat haartjes. Geen plakpoep meer dus, maar ook nog geen keutels zoals ik ze graag zie. Bovendien gaat het echt om een stuk of 10 keutels, dus ik denk dat er nog wat dwars zit en dat ze daarom ook nog niet topfit is. Heb haar om 12u nog wel emeprid en ciseral drops gegeven en dat blijf ik de komende dagen gewoon aan de hand van een schema doen.

 

Moet ik dit gewoon de tijd gunnen? Ik bedoel: ze eet wel weer gewoon en is ook weer een stuk levendiger, maar nu maak ik me dus weer druk om die keutels..

 

Dank jullie wel alvast!
 

Een bezorgde konijnenmama 🐰🐰

aangepast door Stampertje95
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het duurt even voor de darmen weer normaal zijn, doordat ze even slecht heeft gegeten en stil heeft gelegen zijn de keutels nu klein. Zeker iets om in de gaten te blijven houden, maar er zit beweging in en dat is belangrijk. Goed vezels voeren, hooi, groen (wat ze gewend is). Eet ze ook alweer brokjes? Dat ze minder drinkt is niet gek, ze heeft een vochtinfuus gehad en je geeft haar groen. Eventueel kun je na het geven van de medicatie er een spuitje (3ml) water achteraan stoppen.

 

Je verwacht dat het binnen 5 dagen weer normaal is. De spijsvertering van een konijn duurt ongeveer 24 uur, maar de maag gaat nooit helemaal leeg, dus voordat alles wat ze heeft vergeten haar systeem heeft verlaten duurt een dag of 3. Dat is het moment waarom de meeste konijnen ook weer normaal zijn. Als dat dan niet het geval is zou ik teruggaan naar de dierenarts.

 

Medicatie geef je dus een een paar dagen, meestal kun je na dag 5 dus wel stoppen. Zolang er keutels uit komen is het goed, dat kan er in allerlei vormen uit komen, alleen bij echte diarree of weer helemaal niet keutelen zou ik meteen de dierenarts bellen. De rest is een kwestie van tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Kolino zei:

Het duurt even voor de darmen weer normaal zijn, doordat ze even slecht heeft gegeten en stil heeft gelegen zijn de keutels nu klein. Zeker iets om in de gaten te blijven houden, maar er zit beweging in en dat is belangrijk. Goed vezels voeren, hooi, groen (wat ze gewend is). Eet ze ook alweer brokjes? Dat ze minder drinkt is niet gek, ze heeft een vochtinfuus gehad en je geeft haar groen. Eventueel kun je na het geven van de medicatie er een spuitje (3ml) water achteraan stoppen.

 

Je verwacht dat het binnen 5 dagen weer normaal is. De spijsvertering van een konijn duurt ongeveer 24 uur, maar de maag gaat nooit helemaal leeg, dus voordat alles wat ze heeft vergeten haar systeem heeft verlaten duurt een dag of 3. Dat is het moment waarom de meeste konijnen ook weer normaal zijn. Als dat dan niet het geval is zou ik teruggaan naar de dierenarts.

 

Medicatie geef je dus een een paar dagen, meestal kun je na dag 5 dus wel stoppen. Zolang er keutels uit komen is het goed, dat kan er in allerlei vormen uit komen, alleen bij echte diarree of weer helemaal niet keutelen zou ik meteen de dierenarts bellen. De rest is een kwestie van tijd.

 

 

Dit stelt me wat meer gerust! Ik zie dat ze geregeld uit zichzelf hooi gaat eten en peterselie, munt en witlof neemt ze ook gewoon van me aan. Brokjes heb ik nog niet gegeven omdat ze vanochtend plakpoep had, dus ik dacht ik ga haar eerst op hooi en groenvoer zetten. Zal zo eens kijken of ze een brokje wil aannemen. 

 

Wat betreft het keutelen: omdat ze met haar vriendje in de ren zit vind ik het lastig inschatten hoeveel ze daadwerkelijk keutelt, maar ik zie her en der wat kleintjes en gekke vormpjes liggen, dus ik ga er maar vanuit dat die van haar zijn.

 

Elke keer als ik zie dat ze ligt krijg ik weer even een hartverzakking, maar dat doet ze normaal natuurlijk ook gewoon. Ze zit niet de hele dag overeind 😂. In dit soort situaties maak ik alles altijd tien keer groter in m'n hoofd.. zo frusterend soms!

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Kolino zei:

Het duurt even voor de darmen weer normaal zijn, doordat ze even slecht heeft gegeten en stil heeft gelegen zijn de keutels nu klein. Zeker iets om in de gaten te blijven houden, maar er zit beweging in en dat is belangrijk. Goed vezels voeren, hooi, groen (wat ze gewend is). Eet ze ook alweer brokjes? Dat ze minder drinkt is niet gek, ze heeft een vochtinfuus gehad en je geeft haar groen. Eventueel kun je na het geven van de medicatie er een spuitje (3ml) water achteraan stoppen.

 

Je verwacht dat het binnen 5 dagen weer normaal is. De spijsvertering van een konijn duurt ongeveer 24 uur, maar de maag gaat nooit helemaal leeg, dus voordat alles wat ze heeft vergeten haar systeem heeft verlaten duurt een dag of 3. Dat is het moment waarom de meeste konijnen ook weer normaal zijn. Als dat dan niet het geval is zou ik teruggaan naar de dierenarts.

 

Medicatie geef je dus een een paar dagen, meestal kun je na dag 5 dus wel stoppen. Zolang er keutels uit komen is het goed, dat kan er in allerlei vormen uit komen, alleen bij echte diarree of weer helemaal niet keutelen zou ik meteen de dierenarts bellen. De rest is een kwestie van tijd.

Nog een vraagje, jij schrijft: bij helemaal niet keutelen weer de dierenarts bellen. Logisch natuurlijk, maar wat moet ik nou doen als ze wel gewoon blijft eten? Dan ook bellen? Ik heb altijd geleerd: een konijn dat niet eet én keutelt is spoed. Maar wel eten en niet keutelen heb ik nog niet eerder meegemaakt, dus geen idee hoe dan te handelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel herkenbaar hoor, ik zit al meer dan een week in zo'n hyperfocus, het zijn toch je beestjes.

 

Ik zou inderdaad wel wat brokjes geven, maar niet teveel. Plakpoep komt doordat de darm stil heeft gelegen, helemaal loszien van brokjes kan niet, omdat de voedingsstoffen uit brokjes nou eenmaal naar de blinderdarm gaan, maar die blindedarm raakt ontregelt doordat de darm stilligt. De bacteriën in die darm gaan dan de boel vloeibaar maken en dan krijg je dus plakpoep. Is heel normaal na een stille darm, tenminste dat is mijn ervaring.

 

Ik heb het wel meegemaakt, wel eten en niet keutelen. Het konijn heeft het niet overleefd. Wel eten en niet keutelen kun je een paar uur afwachten, wat ik al zei, de spijsvertering duurt 24 uur. Ik neig erna om te zeggen, als een konijn tussen de 6 en 12 uur niet keutelt toch even te bellen. Bij 12 uur zeker bellen, bij 6 uur ben je er vroeg bij.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, Kolino zei:

Heel herkenbaar hoor, ik zit al meer dan een week in zo'n hyperfocus, het zijn toch je beestjes.

 

Ik zou inderdaad wel wat brokjes geven, maar niet teveel. Plakpoep komt doordat de darm stil heeft gelegen, helemaal loszien van brokjes kan niet, omdat de voedingsstoffen uit brokjes nou eenmaal naar de blinderdarm gaan, maar die blindedarm raakt ontregelt doordat de darm stilligt. De bacteriën in die darm gaan dan de boel vloeibaar maken en dan krijg je dus plakpoep. Is heel normaal na een stille darm, tenminste dat is mijn ervaring.

 

Ik heb het wel meegemaakt, wel eten en niet keutelen. Het konijn heeft het niet overleefd. Wel eten en niet keutelen kun je een paar uur afwachten, wat ik al zei, de spijsvertering duurt 24 uur. Ik neig erna om te zeggen, als een konijn tussen de 6 en 12 uur niet keutelt toch even te bellen. Bij 12 uur zeker bellen, bij 6 uur ben je er vroeg bij.

En of het een hyperfocus is, spookt de hele tijd door mn hoofd! Maar dat klinkt alsof het bij jou ook even spannend is op het moment?

Ik telde net zo'n 15 a 20 mini keutels in totaal, heb toch even de dierenarts (konijnkundige) gebeld nav wat jij zei over wel eten, niet keutelen. Zij vond het allemaal best positief klinken en waarschuwde me ook dat ik niet te veel moet gaan focussen op elke keer een keutel. Is ook wel weer zo, ik zit er nu hele tijd met mn neus bovenop 🙈 Stampertje heeft net ook 3 brokjes op, nog een blaadje witlof én zelfstandig een beetje water gedronken dus ik denk dat ik gewoon te snel een grote vooruitgang wil zien. 

 

Dierenarts stelde wel voor om morgen rond lunchtijd even op consult te komen voor een nacontrole, zodat ik wat meer rust heb en zij nog een keer kunnen checken of alles goed is van binnen. Daar heb ik ja op gezegd, tenzij ik straks of morgenochtend natuurlijk heel veel keutels zie liggen, dan maak ik me niet zo'n zorgen meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een zorgen zo he? Het klinkt allemaal heel goed als op weg naar beterschap en de dierenarts is gelukkig ook heel lief.

Ik hoop dat je morgen gewoon heel veel keutels ziet en dat je op consult ook hoort dat alles goed is.

Ik ga liever een keertje te veel dan te weinig, mijn portomonee wordt leger, maar mijn hoofd ook leger (van zorgen), dus dat is me het zeker waard.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, bunnyempress zei:

Wat een zorgen zo he? Het klinkt allemaal heel goed als op weg naar beterschap en de dierenarts is gelukkig ook heel lief.

Ik hoop dat je morgen gewoon heel veel keutels ziet en dat je op consult ook hoort dat alles goed is.

Ik ga liever een keertje te veel dan te weinig, mijn portomonee wordt leger, maar mijn hoofd ook leger (van zorgen), dus dat is me het zeker waard.

 

Nou, zeg dat! Ik ben dol op ze maar van dit soort situaties krijg ik grijze haren 😂 Ik hoop het inderdaad ook, ze ligt nog wel veel op dezelfde plek maar niet meer die ongemakkelijke houding en tussendoor blijft ze hooi eten en drinken ook weer zag ik net. Ik denk dat ze zelf ook nog even moet bijkomen, vreet natuurlijk ook energie bij haar, niet alleen bij mij.

 

En ja over alle kosten.. denk dat ik een heel mooie reis had kunnen maken van alle dierenartsrekeningen de afgelopen drie jaar! Maar als je die verantwoordelijkheid niet wil nemen, moet je geen huisdieren nemen. Dus ik sluit me bij je aan: dat is het mij ook waard!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yes! Hoe blij kan je zijn met een paar keutels 😂 Ik hing nét aan de lijn met de spoed omdat ik het wel erg lang geleden vond dat ze had gekeuteld (vanmiddag 1 uur) en op het moment dat ik ophang tovert madame dit ding tevoorschijn. Zucht van verlichting hier! Dat betekent dus dat het niet verstopt zit (lijkt me) anders had dit er niet uit kunnen komen, toch? 

IMG_8566.jpeg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, bunnyempress zei:

Tja, het is plakkerig, maar na stil liggen van darmen is dit echt super netjes hoor als drolletjes.

Heel fijn dat het nog ff ging voordat je bij de spoed stond (en dan in de reismand ofzo)

Ja vanochtend had ze ook 2 of 3 van dit soort dingen, in de middag kleine harde keutels en nu dan weer dit. Het is niet veel, stonk ook best erg en zeker niet zoals ze zouden moeten zijn inderdaad, maar ik ben toch wel een beetje opgelucht. Het is beter dan niets, zeg ik tegen mezelf nu. Zit al heel de dag met zenuwen namelijk dus dit doet me goed 😊 En wat je zegt: anders stond ik voor de tweede avond op rij bij de spoed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik wilde ook al zeggen, je kunt zien dat deze keutels lang in de darm hebben gezeten. Maar echt, eten EN keutelen zijn goede tekenen! Probeer je echt vast te houden aan op tijd medicatie geven en voldoende eten voor ze neer te leggen. Eigenlijk een beetje als normaal. Ik geef ze op het moment wat meer groen, maar daar moet een konijn wel goed aan gewend zijn.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Kolino zei:

Ja ik wilde ook al zeggen, je kunt zien dat deze keutels lang in de darm hebben gezeten. Maar echt, eten EN keutelen zijn goede tekenen! Probeer je echt vast te houden aan op tijd medicatie geven en voldoende eten voor ze neer te leggen. Eigenlijk een beetje als normaal. Ik geef ze op het moment wat meer groen, maar daar moet een konijn wel goed aan gewend zijn.

 

 

Ik ben hier ook echt heel blij mee! Natuurlijk blijf ik een beetje angstig: wat als ze terugvalt? Maar sinds vannacht 3 uur eet ze gewoon geregeld en uit zichzelf. En dan net deze keutels weer, dat is alleen maar vooruitgang en zeker geen verslechtering. En daar moet ik nu ook gewoon in geloven.

 

Ik ga haar zo nog wat peterselie en witlof geven en voor het slapen gaan geef ik haar nog ciseral en emeprid, dan hopen dat ze morgenochtend weer een stukje meer is opgeknapt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed nieuws: vanochtend een boel keutels gevonden! Stuk groter al dan gisteren en geen plakpoep meer 🥳 En ze is ook weer actief in de ren, huppelt heen en weer, springt overal op, staat op de achterpoten tegen het hek aan om wat lekkers te bietsen etc. Ik blijf nog wel emeprid en ciseral drops geven, maar heel erg opgelucht 😊 

IMG_8587.jpeg

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, bunnyempress zei:

Super fijn! Goed gedaan Stampertje! Wat een schatje ook op de foto 🙂

 

Ja ik had vannacht de wekker gezet om even te kijken hoe het ging. Toen zag ik wat keutels, maar vanochtend dus nog meer. Heel fijn dit! En ze is ook gelijk weer lekker fel, zoals ik haar ken. Met medicijnen geven kreeg ik gelijk een knauw van dr, maar ach, dat heb ik ervoor over 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Stampertje95 zei:

Ja ik had vannacht de wekker gezet om even te kijken hoe het ging. Toen zag ik wat keutels, maar vanochtend dus nog meer. Heel fijn dit! En ze is ook gelijk weer lekker fel, zoals ik haar ken. Met medicijnen geven kreeg ik gelijk een knauw van dr, maar ach, dat heb ik ervoor over 😂

 

Bij de pijnstilling na de castratie zei de dierenarts: je krijgt mee voor 5 dagen, als je geluk hebt, red je het tot dag 3. Hoe feller ze worden, hoe minder ze het nodig hebben. 😅

Darmmedicatie is echt heel belangrijk, te snel stoppen kan zorgen voor opnieuw problemen, maar felheid is altijd een goed teken 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, bunnyempress zei:

 

Bij de pijnstilling na de castratie zei de dierenarts: je krijgt mee voor 5 dagen, als je geluk hebt, red je het tot dag 3. Hoe feller ze worden, hoe minder ze het nodig hebben. 😅

Darmmedicatie is echt heel belangrijk, te snel stoppen kan zorgen voor opnieuw problemen, maar felheid is altijd een goed teken 🙂

Ik hoop dat ze het nog toelaat ja! Vanochtend was ze echt aan het tegenstribbelen, haha. Maar het is voor haar eigen bestwil, dus ze moet nog even afzien. En wat je zegt: het is heel belangrijk, dus daarom stop ik ook nog niet. En nu hopen dat het zo blijft!

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Stampertje95 zei:

Ik hoop dat ze het nog toelaat ja! Vanochtend was ze echt aan het tegenstribbelen, haha. Maar het is voor haar eigen bestwil, dus ze moet nog even afzien. En wat je zegt: het is heel belangrijk, dus daarom stop ik ook nog niet. En nu hopen dat het zo blijft!

 

Wij zijn toen overgegaan op voeren op een blaadje aardbeienblad wat ze heel lekker vindt. Gauw het erop druppelen (was meer gel dan heel vloeibaar), dichtvouwen en laten eten. Dag daarna had ze het door, nam 1 hap en liet hem toen staan, toen op groenvoer gedrupt (witlof heeft mooi kuiltje), dus weer gefopt 😅. Dus als ze weer eet en het is niet te vloeibaar, kun je dat ook nog proberen ipv met een spuitje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, bunnyempress zei:

 

Wij zijn toen overgegaan op voeren op een blaadje aardbeienblad wat ze heel lekker vindt. Gauw het erop druppelen (was meer gel dan heel vloeibaar), dichtvouwen en laten eten. Dag daarna had ze het door, nam 1 hap en liet hem toen staan, toen op groenvoer gedrupt (witlof heeft mooi kuiltje), dus weer gefopt 😅. Dus als ze weer eet en het is niet te vloeibaar, kun je dat ook nog proberen ipv met een spuitje.

Goede tip! Eten deed ze sowieso, net ook weer peterselie en hooi. Maar ik ga eens testen of ze het merkt als ik wat op een blaadje witlof doe. Zag net wel weer wat verse plakpoep in de bak liggen, denk dat het nog een beetje wisselend is 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .