Ga naar inhoud

Gras in de blender, voor de konijnen?


Lollie

Aanbevolen berichten

Vanmiddag had ik bedacht wat lekkers te maken voor Charlie en Pepper. Ik had wat gras, biks, hooi en paardenbloembladeren door de blender gehaald toen ik bedacht dat het gras daardoor eigenlijk alsnog "gemaaid" was. Ik heb het even weggezet, de bedoeling is er nog een geprakte banaan o.i.d doorheen te kneden en dan +- een half uurtje de oven in op 170 graden. Is het mogelijk te wachten tot het gras "uitgegist" is, en hoe lang duurt dat dan? Of maakt het niet meer uit als het in de oven is geweest? Ik heb het mengsel tot op heden nog niet weggegooid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede vraag! Ik zou het niet precies weten. 

 

Je mag gras wel plukken of afknippen en voeren. 
Maar gemaaid gras is echt gehakseld en zit dan in van die klonten bij elkaar en gaat enorm gisten en broeien, dat geeft flinke gasbuiken. Hoe dat met een blender zit... ik denk inderdaad ook wel hetzelfde. Hoewel het daarna in de oven drogen, het droogproces wel zal versnellen (normaal is het 4-6 weken buiten drogen, tot het hooi is). 

 

Als je het nog een keer doet, zou ik het gras niet meer in de blender doen maar gewoon wat minder kneuzen, en gewoon geknipt of geplukt er doorheen doen. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah oké, bedankt! Echt helemaal fijn gemalen is het ook weer niet, dat is eigenlijk alleen maar met de biks gebeurd. Ik heb gewoon alles bij elkaar door de blender gehaald, niet goed over nagedacht 🙈. Ik overweeg het mengsel een week of 3 te laten staan en dan in de oven te zetten met geprakte groente of fruit (waarschijnlijk banaan) erdoor, ik weet alleen niet wat de paardenbloembladeren daarvan gaan vinden (oh ja, ik had er ook nog dille bij maar dat was gedroogd). Ben in elk geval blij dat ik er nog geen fruit o.i.d doorheen heb gedaan. Weet je hoe lang en op hoeveel graden dat met gedroogd gras gaat? Ik heb dat kort geleden nog in de webwinkel besteld, daar stond bij "op hoge temperaturen". Dat klinkt als meer dan 170.

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, Evee zei:

Ja, 400 graden.

 

Als je het weken laat staan bederft het hoor!

 

Dus dan kan ik het toch maar beter weggooien? Het enige ingrediënt dat waarschijnlijk vrij gauw bederft is die paardenbloem. Jammer, misschien maak ik wel een nieuwe portie, maar dan doe ik geen gras meer in de blender 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .