Ga naar inhoud

Kale plek buik


WOKKY

Aanbevolen berichten

Hey, daar zijn we weer met de avonturen van Chibi en Shep 😉

 

Deze keer hebben we weer iets gezien bij Shep wat mij toch wel wat zorgen maakt.

Het was vanochtend tijd voor de myiasis spray en een kontjes check.

Shep had van schrik omdat ze in het kooitje gelopen was haar blindedarm keutel niet opgegeten, maar die plakte aan haar kontje.

 

Toen ik het af wilde wassen met een vochtig washandje schrok ik. Het gedeelte van haar buik net boven haar kontje was volledig kaal. Zie foto. Nu heb ik wel al vaker gezien dat het daar een beetje verkleurd was door urine. Daarom houden we het daar normaal ook vrij kort. En ze hadden vanochtend ook wel wat ruzie.

 

Ik stuur het ook door naar de dierenarts, maar het is natuurlijk weer een feestdag.

 

Verder lijkt ze er totaal geen last van te hebben. Heeft iemand ervaring met zoiets? Wat kan ik doen om haar te helpen?

PSX_20220526_120704.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe je haar kunt helpen is ook afhankelijk van de oorzaak. Je denkt aan urine, dus dan denk ik al gauw aan blaasontsteking of E.C. Ik heb dit ook al eens gezien bij een konijn dat darmvocht verloor, gezien het uiterlijk van je konijnen wilde ik dit toch even benoemen.

 

Ik zou dus de oorzaak proberen te achterhalen, urine bij de dierenarts brengen en daar overleggen of het zinvol is om alvast met fenbendazol/panacur te beginnen, mocht je E.C. vermoeden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn meiden zijn beiden 5, slechts 1 keer in contact geweest met een ander konijn (bijna 2 jaar geleden) en al vrij vaak in stress situaties geweest. Aan EC denk ik dus eigenlijk niet direct.

 

Darmvocht vind ik wel een hele interessante denkpiste. Ze zijn flink in de rui geweest, en hebben daarom preventief darmstimulerende middelen gekregen. Wat nu ik eraan denk ook wel eens de oorzaak van de plakpoep kan zijn natuurlijk. Dit krijgen ze nu dus niet meer ( ik hou wel de keutels in de gaten).

 

Urine binnenbrengen, ga ik moeten bedenken hoe ik dat ga opvangen 🤣 Ze weigeren over het algemeen te plassen zonder bodembedekking. Maar ik heb sowieso al contact opgenomen met de DA. Als ik morgen ochtend niets hoor, bel ik even voor een afspraak.

 

Ik heb ook nog wat metacam van vorige verstopping. Dit is ook ontstekingsremmend, is het een idee om dat ook een paar dagen te geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom denk je dan niet aan ec? Dat kunnen ze gewoon vanuit de baarmoeder nog in de buik van de moeder mee krijgen en bij sommige konijnen komt het nooit zichtbaar tot uiting, hoewel ze dan wel drager zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, Evee zei:

Waarom denk je dan niet aan ec? Dat kunnen ze gewoon vanuit de baarmoeder nog in de buik van de moeder mee krijgen en bij sommige konijnen komt het nooit zichtbaar tot uiting, hoewel ze dan wel drager zijn. 

Kan dat dan opeens na 5 jaar tevoorschijn komen? En met urinebrand als enige symptoom?

 

Ik zal het morgen ook vragen aan de DA dan. Ik hoop echt dat het dat niet gaat zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, WOKKY zei:

Kan dat dan opeens na 5 jaar tevoorschijn komen? En met urinebrand als enige symptoom?

 

Ik zal het morgen ook vragen aan de DA dan. Ik hoop echt dat het dat niet gaat zijn.

Ja dat kan zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update over kleine Shep. De vieze poep is nu weg nu ze geen lactulose meer heeft gehad, en zelfs de kale plek is onvindbaar. Harig monstertje.

 

Ik was vanochtend naar onze camera beelden aan het kijken. En ik heb de verklaring voor de kale plek gevonden.

 

Shep vind het heel leuk om op de neus van Chibi te rijden (ik krijg het gewoon niet afgeleerd). Na een tijdje is Chibi dat beu, gromt en rent achter Shep aan. Blijkbaar heeft ze deze keer proberen te happen en heeft Shep een hele pluk haar uitgetrokken.

 

Heeft iemand een idee hoe ik dit rijden van Shep kan afleren, niet dat Chibi straks echt gaat doorbijten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .