Ga naar inhoud

Schraal neusje


Lindaenluna

Aanbevolen berichten

Hai allemaal,

 

Mijn 'kleine' Luna van 13 weekjes heeft sinds vanmorgen een rood plekje op haar neusje. Ze heeft er geen last van en wij denken zelf dat ze te enthousiast met de wc rol is geweest. Die vind ze helemaal geweldig. Het is niet open, maar wat schraal. Nu krijgt ze ook antibiotica, omdat ik snot dacht te zien. Kan dit wellicht ook een bijwerking zijn? Zijn er natuurlijke dingen die je op het plekje kan smeren die niet schadelijk zijn voor konijnen? Ze is verder mega actief en eet goed. Hebben jullie hier tips voor? 

 

Groetjes,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook een konijn die helemaal los gaat op wc-rollen, maar ik heb nog nooit een rode plek gezien. Je zou eerder verwachten dat dit door tralieknagen, wassen door een maatje, of een gevecht met een maatje, komt.

 

Er is zeker zalf, maar zou je er niet liever een professional naar willen laten kijken voordat je er iets op smeert?

 

Wat voor antibiotica geef je en op welke manier?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, dat zou wellicht ook nog kunnen. Ze is het er niet zo mee eens dat ze 's avonds in de kooi moet als wij gaan slapen. Nou ze is zo bang als we haar moeten vervoeren en ben maandags nog bij de dierenarts geweest voor haar snotneusje. Dus wil haar niet te veel stress brengen. Ze krijgt nu doxycycline en doe het over haar brokjes. Die eet ze meteen op. Met een spuitje in haar mond lukt met geen mogelijkheid. Want mevrouw is erg bewegelijk en heeft een duidelijk eigen willetje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hierbij inderdaad aan tralie knagen denken. Je zou om stress voor je konijn te voorkomen ook een foto naar de dierenarts kunnen sturen en vragen om een zalfje. Maar dat helpt natuurlijk alleen als ze het niet meer doet, anders wordt het dweilen met de kraan open. Heeft ze voldoende permanente leefruimte, als jullie slapen of weg zijn?

 

Ik denk niet dat het van oplikken van antibiotica kan komen. Maar misschien weten anderen daar meer van. Ik ken het in ieder geval niet als bijwerking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, zodra we thuis zijn gaat meteen het hok open en mag ze lekker loslopen tot we gaan slapen. Dit weekend gaat ze ook over in een groter hokje. Maar had tegelijk met haar een rammetje gekocht, alleen was hij pas een week gecastreerd. Dus ze moesten nog apart. Maar die viel na 2 dagen dood neer. Dus durfde haar niet zo goed in dat hokje te doen nog. Maar nu staat hij bijna 3 weekjes in de schuur. Dus durf het nu aan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

O wat naar zeg. Ben je er nog achter gekomen wat er aan de hand was? 

Krijgt ze nog een nieuw vriendje? Dan kun je het beste met haar naar een konijnenopvang gaan, dan zoeken ze een konijn waarmee het klikt, en waarmee ze direct samen kan blijven. Dan is het misschien handig om het grote hok nog even neutraal te houden. 

 

Los daarvan: heb je wellicht de mogelijkheid om haar dag en nacht meer ruimte te geven? Het advies is 2 vierkante meter per konijn, dag en nacht, juist omdat konijnen 's avonds laat en 's ochtends vroeg actief zijn. Dan ben je vermoedelijk ook van het tralieknagen af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O ja dan kan ik me voorstellen dat je voorzichtig bent, zou wel fijn zijn als je wist waardoor. Heb je wel alles ontsmet? Gewoon dood neervallen doet mij het meest aan RHD denken. Is ze al gevaccineerd? Iets anders wat bij jonge konijnen vaak problemen kan geven is coccidiose, dat is nogal hardnekkig om weg te krijgen.

 

Wel een goed idee om de ruimte neutraal te houden tot ze een rammetje heeft uit kunnen kiezen. Dan kun je ze samen overzetten als ze thuiskomen van het koppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ze zeiden een acute longontsteking met ontstoken hartzakjes. Maar het gekke is dat ik hem helemaal niet benauwd zag zijn. Hij was de meest levendige van alle rammetjes die er zaten en toen we thuiskwamen was hij heel rustig. Maar ik dacht: misschien even wennen en bijkomen van de autorit. Hij dronk weinig en at alleen hooi. Terwijl die kleine gelijk aanviel op de brokjes (science selective). Ik probeerde op elke mogelijke manier vocht bij hem binnen te krijgen, maar hij wilde niks. En maandags haalde ik hem even uit de kooi en toen hij van mij wegkroop gingen de alarmbellen af. Dus ik meteen gebeld met die plek (noem geen naam, want ben er niet over te spreken). Ik een filmpje gemaakt van hem. Ze zouden het met de dierenarts bespreken. En een uur later schreeuwt m'n vriend: het gaat niet goed! Dus ik hun bellen, maar toen was hij al aan het stuiptrekken. Dus ik huilend: m'n konijn gaat dood! Nou ja toen konden we daar weer heen en hebben ze hem naar hun dierenarts gebracht. Dat duurde bijna een week!!! Heb een week niet geslapen, omdat ik bang was dat Luna ook iets had. Had wel meteen haar hok ook schoongemaakt, gedesinfecteerd en opnieuw gevuld. Maar goed, bleek dus een acute longontsteking te zijn volgens hen. Maar heb er weinig vertrouwen in. Ze zijn ook gevaccineerd. Heb een briefje met de datum en het lotnummer van het vaccin. Maar in hoeverre kan je dat vertrouwen vraag ik me af... ben nu bij 2 dierenartsen met haar geweest. 1 keer voor jeuk en nu met een vies neusje. Ben een fortuin kwijt, maar dat maakt me niet uit, als ze maar gezond blijft en is. Wil er zeker nog een rammetje bij en ga dan gewoon inderdaad naar een konijnenopvang. Maar wil nog heel even wachten tot ze wat minder vatbaar is denk ik. En haar dan laten koppelen. Want ze verdient gewoon een lief vriendje erbij. Ik zit wel dingen te bedenken, maar het is een kleine kamikaze piloot hahaha. Ze springt overal op en vind elke meer een manier om los te breken. En soms ook echt gevaarlijke plekken waar ze op springt. Dus zit iets ge bedenken, maar weet nog niet wat. Ga dit weekend even kijken voor een binnenrennetje. Misschien met een net erboven. Had vroeger altijd konijnen die op het vloerkleed bleven. Dat was zo handig. Maar deze mevrouw rent de hele kamer door. Onwijs grappig, maar niet altijd even handig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk ook eens naar een puppyren. Die kun je in meerdere vormen neerzetten, en ze zijn zo zwaar dat je konijn er niet mee kan gaan slepen.

Het klinkt alsof je bij een fokker bent geweest. Er zitten goede bij, maar er zijn er helaas ook die het puur om het geld gaat, en dat verschil zie je niet altijd.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .