Ga naar inhoud

Snot of niet?


TiN

Aanbevolen berichten

Ik doe even mijn verhaal, omdat ik de situatie wat gek vind:

Mijn konijn leeft binnen. Begin vorige week toen het vroor, ontsnapte hij per ongeluk naar de tuin. Daar heeft hij toch wel ettelijke minuten rondgehuppeld, omdat ik hem in het begin noch 'gevangen', noch gelokt kreeg...

Gevolg: twee dagen later merkte ik een natte neus op die niet droogde, vooral aan 1 neusgat eigenlijk. Ook poetste hij zijn gezicht opmerkelijk meer, maar de poten waren niet vuil of echt vochtig van het poetsen. Ook geen niezen, geen reutelend geluid. Enkel blies hij bv. 1x op een paar uur precies lucht door zijn neus. Dat was het.

Zondagavond merkte ik een klein beetje wittig snot op (zie foto). Dus snel afspraak gemaakt bij de dierenarts voor maanda. Die merkte ook dat 1 neusgat wat snotterig was, maar het andere niet. Temperatuur, tanden (wat ze kon zien), oren, ogen en longen... waren allemaal prima. 

Dierenarts dacht niet dat het "het snot" (bacterie pasteurella of de andere) was, omdat het slechts een avond wat dikker snot was en maar uit 1 neusgat. Ze denkt eerder een reactie op het grote temperatuurverschil na zijn buitenavontuur... kan dat?? Of missschien een strootje dat in zijn neus geprikt heeft en daardoor wat geïrriteerd heeft. Voor de zekerheid eerst een korte antibioticakuur van 5 dagen voorgeschreven en ontstekingsremmer. 

Opvallend: na 1 Antibiotocaspuit + ontstekingsremmer bij de dierenarts, heb ik vanaf ik thuiskwam (10 min later) tot nu geen wit snot meer gezien... Zo snel kan antibiotica / ontstekingsremmer toch niet aanslaan, wel? Of kan dat toch, omdat hij echt net de avond ervoor pas wat dikker slijm had? Op dinsdag soms nog wat waterige uitvloei, maar hij poetste de neus ook al echt veel minder. Vanaf woensdag is het eigenlijk over. De neus is mooi droog (tenzij na het drinken, maar dat is normaal bij hem).

Om een lang verhaal kort te maken: denken jullie dat dit de eerste fase van "het snot" was en ik er gewoon heel vroeg bij was, waardoor het ook heel snel over was en na één antibioticaprik de rest van de dag geen wit snot meer opleverde en de neus al snel droog werd? Als ik de verhalen hier lees, zijn klachten bij snot nooit zo snel over... Ben nu toch wat panisch dat het dit weekend, als de kuur afgelopen is, toch weer opspeelt 🙈 en dat na een paar minuten buiten rondhuppelen. 

 

 

20211231_000605.jpg

aangepast door TiN
Link naar reactie
Delen op andere sites

Antibiotica werken ongeveer met een dag of 3. Dus dat zou inderdaad wel heel snel zijn. Ontstekingsremmers werken wel sneller. 

 

Snot lost zich, zover ik weet niet zo snel op. Mogelijk heeft iets de neus geïrriteerd. Dat zou verklaren waarom het zo gauw over is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb helaas veel ervaring met snot, ik heb er twee konijnen aan verloren. Het is hardnekkig en zeker niet na 1 spuit over, veel vaker nog wordt het chronisch. Ik zou je konijn wel nog even goed in de gaten houden, het geeft namelijk niet altijd echt zichtbaar snot. Mijn ram heeft nooit echt een snotneus gehad, het zat dieper, hij nieste veel. Dat maakte het nog veel lastiger te behandelen. 

Als het echt over is nu dan is het absoluut iets anders geweest dan snot. Ik zou dan ook denken aan gewoon wat irritatie, strootje in de neus of in het oog gehad ofzoiets. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het snot is ook niet meer teruggekeerd. De neus is droog. Niezen deed hij sowieso al niet. Dus ik vermoed ook dat het geen snot is geweest, gelukkig maar!

Gisteren verslikte hij zich wel plots in zijn biks en daarna rochelde hij even, maar ook dat was weer heel snel weg. Natuurlijk denk ik nu meteen dat het geen toeval kan zijn dat hij zich verslikte, al vloog hij ook weer meteen op zijn eten af toen het brokje weer 'juist' zat en verder eet hij ook normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad, was volgens de dierenarts ook nog een optie. Maar op het eerste zicht zagen tanden er goed uit. Mocht het snot niet verdwijnen (wat wel is) of terugkomen, moet ik terug naar de dierenarts om onder een licht roesje ook de kiezen e.d goed te laten controleren. Ben het in de gaten aan het houden na gisteren, maar hij eet normaal qua kauwbeweging, eet even snel, even veel en het verslikken gebeurde in 1 stukje biks en is ook niet meer voorgevallen. Verslikken kan natuurlijk ook toeval zijn geweest, want is drie jaar geleden ook al eens een keer gebeurd. Maar ik houd zijn eetmomenten de komende dagen extra in de gaten. In ieder geval geen enkel teken van snot of iets anders te bespeuren.

aangepast door TiN
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de zekerheid heeft de dierenarts de antibiotica verlengd naar 10 dagen en was dit de laatste dag. Duimen nu dat het niet terugkomt, maar eigenlijk al een week geen snot meer gezien. 

Aangezien ik vakantie heb, heb ik hem extra in de gaten kunnen houden en er is me niets speciaals meer oogevallen: poten proper en wast zich niet opvallend meer over het gezicht, geen genies of dergelijke, geen lucht door de neus proberen blazen wat hij voor de antibioticakuur de dagen ervoor wel deed, heel normaal eten (enkel die ene keer verslikt)...

Raar toch, ik dacht altijd dat wit snot zoals op mijn eerste foto bacterieel was en ik dus vertrokken was voor een lange kuur tegen "het snot"... Toch iets anders geweest dan? Hopelijk komt het in ieder geval niet terug...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .