Ga naar inhoud

Totje bijt in kont Tommie


Tommie en Totje

Aanbevolen berichten

Wij hebben nu ruim 2 jaar dwergkonijnen. 2 Rammetjes, Tommie en Totje. Ze zijn beide niet gecastreerd, omdat het eigenlijk vanaf het begin goed ging tussen hen. Een enkele keer hadden ze ruzie/ dominantiestrijdje/ hormonenkwestie maar dat was van korte duur en kwam elke keer goed. Als er zoiets was was het meestal Tommie die achter Totje aanging en dat Totje dan wegvluchtte. Maar zoals gezegd is dit een enkele keer voorgekomen en daarna zaten ze weer heerlijk gezamenlijk naast elkaar en elkaar schoon te maken, de beste vriendjes te zijn.

 

Ze zijn inmiddels bijna 2,5 jaar maar de laatste paar dagen gaat het niet goed. Totje rent achter Tommie aan en Tommie vlucht (dus andersom dan voorhen). Als hij niet vlucht dan bijt Totje in Tommie zijn kont. Tommie is nu heel rustig, gaat steeds zo zitten dat Totje niet bij zijn kont kan en hij lijkt ook minder te eten. Het lijkt dus een wisseling van dominantie, maar hoever gaat dit? Moeten we dit afwachten/ zelf laten regelen, ze even uit elkaar halen of is het toch verstandig om ze te castreren (na 2,5 jaar)?

 

Bij voorbaat dank voor jullie adviezen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot hoe ver het gaat? Tot het uiterste. In de natuur tot de één de ander verjaagd heeft van het territorium. Bij onze huisdierkonijnen tot zulke ernstige gevechten dat daar zelfs konijnen door de verwondingen sterven of ingeslapen moeten worden.

 

Ik zou ze zeker laten castreren. Zonder castratie is het echt wachten tot het moment dat het echt mis gaat, en dat moment komt dan 100% zeker een keer, vroeg of laat. Maar met castratie ook geen garantie, zeker omdat er al problemen zijn. Castreren voor de problemen komen is altijd de betere optie, maar daar heb je in dit geval niets meer aan. Maar ik denk dat als je het niet doet, dit zeker niet goed komt. En met castratie is er wel een ietsje grotere kans dat het goed kan blijven gaan.

 

Twee rammen is meestal geen perfecte combinatie, tenzij ze echt van karakter matchen en op karakter bij elkaar zijn gezocht. Het is dus niet zo dat rammen nooit gaat, maar er zijn wel meerdere dingen belangrijk wil het een kans hebben. Matchende karakters, castratie en voldoende leefruimte (voor twee rammen echt ruime permanente leefruimte, zeker 8 vierkante meter, liefst nog meer, waar ze altijd toegang toe hebben).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie. We hebben het castreren wel in overweging gehad, maar omdat het altijd goed ging, was het niet nodig. Ze leken matchende karakters te hebben. Qua leefruimte komt het volgens mij wel goed. Ze hebben overdag ongeveer 10m2 leefruimte. 's Nachts gaan ze in het hok (ca 1,5 m2 vloeroppervlak). Komt het vaker voor dat het na 2,5 jaar alsnog misgaat tussen konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de informatie en tips. We doen ze altijd 's avonds binnen ivm eventuele marters e.d., maar misschien is het verstandig om ze de komende dagen meer ruimte te laten houden c.q. hun leefruimte opsplitsen, dat ze niet meer bij elkaar kunnen maar elkaar nog wel kunnen zien/ ruiken (dan moeten we nog wel even iets verzinnen dat als binnenhok kan dienen, maar dat is dan even niet anders). Ik ga hier thuis overleggen over castratie van de konijnen. Bedankt in ieder geval.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat als je gaat splitsen, je ze niet meer bij elkaar krijgt in de toekomst, of in ieder geval niet makkelijk.

Ik zou er zelf voor kiezen ze zo snel mogelijk te laten castreren (morgen bij wijzer van spreke, als het kan bij de dierenarts!) en dan samen te laten herstellen en daarna ook samen te houden. Ik zou wel het terrein wisselen voorkomen, omdat dat momenten zijn waarop de rangordebepaling opspeelt en dus meer kans is op problemen.

Misschien is er een manier waarop je de ren materproof kan maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .