Ga naar inhoud

Ram jaagt voedster op bij voeren


Avalon

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik heb een NHD ram en NHD voedster, broer en zus, van 2.5 jaar oud die in de basis heel goed gaan samen. Samen slapen, wassen, knuffelen, eten etc. De ram is vrij dominant en daar heeft de voedster respect voor. Nu is het zo dat de ram zodra het voedertijd is de voedster hun verblijf doorjaagt, waarbij er ook wel echt plukken haar bij haar loskomen. Zij is op dat moment dan ook echt bang. Bij het voeren van brokjes ('s avonds) stopt de ram met jagen zodra hij zijn eerste hap heeft genomen en dan mag de voedster er meteen bij om ook te eten. Bij het voeren van groente ('s ochtends) wil hij haar in het begin tijdens het eten nog wel eens een paar keer extra laten schrikken. Daarna keert de rust terug.

 

Weten jullie waarom hij dit doet en of er iets aan te doen is?

 

Verdere basis info:

- ze zijn beiden gecastreerd

- onbeperkt toegang tot hooi

- verblijf is 4m2. Als ze loslopen in de uitbreiding van 16m2, gebeurt dit ook. 

- ze zijn beiden keurig op gewicht dus ik verwacht niet dat dit komt uit grootse honger

- groente verspreid ik door het verblijf zodat ze niet naast elkaar hoeven te eten

aangepast door Avalon
Aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is natuurlijk gedrag als er eten is gaat de dominante voor daarna mag de rest ook eten ik heb 2 zusjes die het zelfde gedrag vertonen en zolang de ene toegeeft en niet terug vecht blijf het goed gaan want twee dominante konijnen gaat niet goed dan moet je ze uit elkaar halen 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt toch wel als redelijke voernijd, echt prettig is dat niet voor de konijnen. Tuurlijk kan het bij de beste koppels wel eens wat rennen en jagen zijn rond voedertijd, maar angst hoort daar niet bij.

 

Geef je ze eten uit een voerbakje? Is het een idee om het voedsel (dus niet alleen het groenvoer) wat meer uit te strooien in het verblijf? Dat het niet één bron is die verdedigd kan worden, maar dat ze beide de ruimte hebben om te eten?

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie reacties! Het lastigste is dat hij al begint met jagen als hij ziet dat ik aan kom lopen. Die innerlijke voederklok werkt prima 🤪 Zodra ik de klep van de ren open kan ik het nog wel wat reguleren door inderdaad even mijn hand voor hem te houden om hem te stoppen of door hem af te leiden. Mocht het voernijd zijn dan reageert hij dat gelukkig niet af op mij, als in dat hij mij niet bijt of lelijk tegen mij doet. Groente verspreid ik inderdaad al door het verblijf zodat er op meerdere plekken wat te eten is. Ik zal eens proberen wat het effect is om twee voerplekken te maken om brokjes te voeren. Dat laatste gaat normaal gesproken wel prima, naast elkaar. Zolang hij maar de eerste hap heeft genomen, en dan kan zij direct weer naast hem zitten. Dat doet ze dan ook.

 

Mijn andere konijntjes komen uit een voedernijd verleden. De voedster is daar vanaf maar omdat de ram heel waaks is op zijn hok, uit hij dat nog wel. Daarbij is er inderdaad geen sprake van angst, maar wel even een waarschuwing naar de voedster om zijn ruimte te claimen (dmv een korte grom en een kopstoot). Zij eten inderdaad daarom ook uit elkaar. Bij mijn NHD koppel zie ik dat het vrouwtje echt in een hoek duikt of zich stampend verstopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou ipv 2 plekken ook kunnen proberen de brokjes gewoon door de ren te kunnen verspreiden. Dat doe ik ook en dan gaan ze direct achter de brokjes aan, zijn ze lekker even bezig met zoeken en bewegen en is hopelijk het jaagmoment zo kort mogelijk. Misschien een idee? Moet wel zeggen dat ik binnenkonijnen heb, geen idee of het een optie is voor buitenkonijnen als je bijv last hebt van vochtige vloer/tegels oid door regen en dat de brokjes dan snel zompig worden 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het met @Eveeeens, beetje jagen kan natuurlijk gedrag zijn en erbij horen, maar als ze echt bang is, haren in het rond vliegen en angstig in een hoekje zit zoals jij omschrijft, is dat niet goed. Dat is niet fijn voor haar om zo iedere keer eten te krijgen.

Ik zat ook al te denken aan de brokjes uitstrooien idd, leidt hem hopelijk ook af van het jagen op haar, omdat hij dan druk bezig is zijn brokjes te zoeken. En mocht dat niet werken, zou ik ze toch apart gaan voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden zei Rosinda:

Moet wel zeggen dat ik binnenkonijnen heb, geen idee of het een optie is voor buitenkonijnen als je bijv last hebt van vochtige vloer/tegels oid door regen en dat de brokjes dan snel zompig worden 😂

Gaat prima hoor, strooi het ook regelmatig uit over de tuintegels, al zal het als je zand of aarde hebt wel zompig en vies worden denk ik. Ik zet de ren ook weleens vol met dozen met openingen erin en verstop de brokjes dan erin, erop en omheen, zijn ze ook lekker zoet. Soort verstoppertje 😉

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .