Ga naar inhoud

E culi culi of toch iets anders?


Willemijn van Dijk

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik hoop dat ik bij jullie een vraag zou mogen stellen. Wij hebben een heel bijzonder konijn, genaamd Tuk.Zijn favoriete plekje is in de vensterbank liggen. We hebben 2 keer geprobeerd te koppelen maar helaas ging dit (nog niet) vandaar dat hij op dit moment alleen is. Nu zijn we verhuisd naar een boerderij met veel land waar ik een mooi konijnenparadijsje buiten wil gaan maken. 

 

Vandaag viel het mij opeens op dat als hij lag, met z'n pootjes onder z'n lichaam dat zijn hoofd scheef ging staan. Ik vond dit best raar want ik had dit niet eerder gezien. Hij at nog wel, liep normaal niet dronken oid en sprong ook de bank op. Wel als hij lag hoorde ik heel vaak dat hij aan het smakken was. Zonder dat ik slijm kon constateren. Daarnaast trok hij 1 oor omhoog, het is een hangoor.  Ben zelf wezen googlen en uiteraard kwam E culi culi in mij op omdat ik met een ander konijn minder fijne ervaringen had. Het zat me niet lekker en ben toch gaan bellen naar de dierenarts omdat je bij bijvoorbeeld een middenoorontsteking of E culi culi er heel snel bij moet zijn. De dierenarts gaf toch aan dat het goed was om te komen dus zijn we vanmiddag direct de auto in gestapt.

 

Ze heeft gevoeld en gewogen en zij gaf aan dat ze dacht aan E culi culi. In zijn oor kon ze geen oorsmeer zien en ook geen beestjes. Om dit echt te bevestigen moest ze een bloedonderzoek laten doen maar stelde toch voor om alvast de behandeling voor E culi juli in te zetten. Ze heeft hem alvast pijnstilling en een ontstekingsremmer gegeven. Ik twijfel nog steeds. Nu eenmaal thuis is die scheefheid helemaal weg en hou hij ook z'n oor normaal. Dat ik denk als hij echt een beginnende draainek zou hebben dan lijkt het mij heel erg sterk dat z'n scheve nek met namen bij rust opeens weg is. Ik heb nu een ontwormingsmiddel gekregen en metacam voor 1 week om hem dat te geven.

 

Ik was heel benieuwd wat jullie mening hier over was. Ik moest nu even snel reageren en heb daarom toch voor de spoed gekozen. Maar dit is wel bijzonder..

 

Willemijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn die laat haar kopje soms ook scheef hangen als ze slaapt. Dat is niet zo raar. Het kan overigens geen kwaad om de panacur (ontwormingsmiddel) te geven. Het wordt ook vaak langdurig preventief gebruikt. Dus mocht het wel e cuniculi zijn ben je gedekt.

 

Meestal wordt er dan ook nog wel andere medicatie erbij gegeven ivm ontstekingen enz maar daar kan je een heel behandelplan op de site van Wilhelminapark dierenkliniek vinden. Maar misschien is het geen e cuniculi en is er niks aan de hand. 

 

Geef het gewoon voor de zekerheid en hou het in de gaten. Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je naar de dierenarts geweest bent denk ik. Ik vind het op zich niet gek om voor de zekerheid te starten met medicatie tegen EC. Niet dat ik expert ben hoor, ik heb het laatst ook voor het eerst meegemaakt. Ik zou zeggen hou je konijn de komende dagen goed in de gaten. Eten, drinken, plassen, bewegen, of je iets anders ziet dan normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou zeker behandelen tegen EC. Bloedonderzoek zegt niet zo heel veel bij EC, het geeft aan dat de parasiet aanwezig is in het lijf of niet, maar zelfs als de parasiet er is, weet je niet of die actief is of niet met bloedonderzoek. Je hebt dan dus eigenlijk nog geen zekerheid of het EC is die de klachten veroorzaakt, of iets anders. Behandeling tegen EC is een kuur met een ontwormingsmiddel met fenbendazol er in, aangezien dat weinig nadelige gevolgen heeft, is het zeker aan te raden bij twijfel te behandelen.  Vaak zijn er ook nog aanvullende medicijnen nodig om de ontstekingen en problemen in het lijf te behandelen, en pijnstillers. Maar de basis is dus behandeling met fenbendazol (dat zit in panacur of fenbendrops). 

 

Overigens is de scheve kop en/of het tollen wel vaak wat opvalt bij EC, maar zijn heel veel konijnen met EC die die klachten niet hebben. Zo heb ik een oppaskonijn dat EC heeft, en dat toont zich bij dat konijn alleen maar in wat lichte urinebrand en dat zij haar poten niet meer wast. Er is een hele lijst aan mogelijke klachten, maar lang niet alle konijnen hebben het hele lijstje aan klachten. Sommige konijnen vallen alleen maar wat af, en zie je verder niets aan de buitenkant aan ze. 

 

Hoe dan ook, veel beterschap! 

 

Extra leesvoer:

Het artikel over EC hier op bunnybunch:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi-EC-Konijn

 

De pagina van dierenkliniek Wilhelminapark over de behandeling van EC, met daarop ook een behandelplan wat je evt met je dierenarts kan bespreken, en wat al voor heel wat bunnybunch konijnjtes goed gewerkt heeft:

https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt. ik merk echter sinds vandaag dat hij opeens best last van diaree heeft. Nog wel helder en drinkt en eet goed en nog lekker druk. Kan dit een bijwerking zijn van de Metacam of panacure ontworming? Hij heeft nooit last gehad van diaree, heel soms iets dunner poep als hij groenvoer kreeg maar zeer zelden en nu is het echt dun en zit hij er best wel onder. 

 

Zijn scheve nek heb ik ook niet meer terug gezien en springt nog steeds gewoon op de bank etc. (Nu even niet ivm diaree).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .