Ga naar inhoud

Konijnen gedrag zo wisselend


dryadliza

Aanbevolen berichten

Hallo! Ik heb al heel veel jaren dieren ervaring en vooral positief! Sinds 4 maanden ben ik verhuisd naar een huis met kleinere tuin. Voorheen ongeveer 10 jaar heb ik een ren gehad van 8 m2 waar ik een cavia, konijn en 3 kippen in had. Overdag mochten ze los en elk diersoort had een eigen 'safe' zone. Een cavia/konijn alleen is door omstandigheden omdat zijn maatje was overleden en ik door een onzekere toekomst eerst wilde kijken in hoeverre ik ruimte zou krijgen in de toekomst. Nu heb ik sinds een tijd een ren nog van 4 x 1,70 mtr voor in de nacht en inmiddels 1 voedster erbij (ook vanwege slechte omstandigheden 'gered')..en mijn hoop was dat mijn gecastereerde ram daar een leuk maatje aan zou hebben. Even niet over de cavia nagedacht die natuurlijk ook erbij zit..of wel over na gedacht maar meer omdat alles altijd zo goed met elkaar kan dacht ik daar ook wel een oplossing voor te vinden..maar nu zijn mijn konijnen dikke maatjes maar doet de voedster op sommige dagen enorm gemeen en jagerig na de cavia terwijl ze andere dagen vredig eten...en omdat ik de cavia zeker niet wil kwetsen vind ik dit een enorm dilemma. Wat maakt dat de voedster zo wisselend is in haar gedrag richting de cavia en zou het door haar te laten steriliseren positief kunnen veranderen? Minder territoriaal gedrag en ook minder nesten maken want elk opgestrooid hokje graaft ze leeg wat ook niet echt praktisch is! Dus eigenlijk een lang verhaal kort, zou sterilistie kunnen helpen ook al is ze nu 4 jr? En heeft iemand daar ervaring mee? Zit nu continu te puzzelen en een oplossing moet er echt komen..bvd als je dit hele lange verhaal leest :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je voedster castreren is zoiezo een goed idee. Dit ivm het hoge percentage tumoren bij voedsters. 

Wat fijn dat ze een goede klik hebben. 

Wat betreft de cavia, die zou ik er zeker niet bij laten. Zelfs als ze het goed met elkaar kunnen vinden loopt je cavia best een groot risico om gewond te raken of zelfs erger. Nu ze erachter aan gaat jagen is dit echt serieus gevaarlijk. De cavia maakt geen schijn van kans tegen je konijn.

Cavia's hebben ook echt een cavia maatje nodig. Ze kletsen de hele dag met elkaar en voelen zich veel veiliger als ze niet alleen zijn. In een cavia/knaagdierenopvang kun je een geschikt maatje vinden. Hij/zij kan dan op speeddate om te kijken of het klikt. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cavia's en konijnen zijn totaal andere diersoorten, ze begrijpen elkaars taal niet en zouden normaal gesproken ook niet bij elkaar leven. Er was ook iets met een bacterie, waardoor het niet handig is om ze bij elkaar te zetten @Mira11 was jij het die daar meer van weet? 

Hoe dan ook kunnen konijnen cavia's lelijk verwonden, kippen zijn overigens ook nogal link, er zijn verhalen van uitgepikte ogen etc.. persoonlijk zou ik ervoor zorgen dat de verschillende dieren niet bij elkaar kunnen komen en de cavia een eigen maatje geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt @Eefje

konijnen dragen vaak de Bordetella bacterie bij zich. De konijnen worden er meestal niet ziek van maar cavia's wel. Ze kunnen er een heftige longontsteking van krijgen (doodsoorzaak nr.1 bij cavia's). 

Dit kan ook later nog gebeuren, dat hoeft dus niet meteen in het begin. 

De bacterie wordt ook doorgegeven door handen en kleding. Ondanks dat mijn cavia's niet in het zelfde verblijf leefden is 1 beertje eraan overleden en heeft mijn zeugje het wel overleefd. Ze heeft wel 2 maanden aan de antibiotica gezeten. 

Voor cavia's is het heel erg belangrijk dat ze voldoende vitamine C binnen krijgen via het voer, aanvullend tegenwoordig ook met tabletjes. Ze moeten dus ook echt ander voer als de konijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit mij aan bij de adviezen van de anderen, je kan de cavia's en konijnen het best apart van elkaar huisvesten. Cavia's hebben echt andere cavia's nodig als soortgenootje, net als konijnen andere konijnen nodig hebben. Is het een optie om de cavia apart te huisvesten, met een eigen soortgenootje als maatje?

 

Sterilisatie is geen wondermiddel. Het maakt ze vaak wel iets minder hormonaal, het pittige door hormonen aangestuurde gedrag verstomt wat, de scherpe randjes gaan er af, maar je ziet geen totale karakterverandering nadien. Ook duurt het een aantal weken / maanden voor het gedrag veranderd. Ik raad sterilisatie (eigenlijk castratie) zeker wel aan, maar niet om het gedrag richting de cavia. Ik raad het aan omdat het baarmoederkanker & ontstekingen voorkomt en omdat het zorgt voor stabielere relaties voor konijnen onderling. Ook als ze 4 jaar is kan dat nog, dan is er zelfs al best kans dat er al plekken te zien zijn op de baarmoeder / eierstokken bij de ingreep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .