Ga naar inhoud

Konijnen maken ineens ruzie


Joyce92

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

sinds 2 jaar heb ik een heel leuk koppeltje van een gecastreerd mannetje en een vrouwtje. Afgelopen april heb ik hier 2 jonge konijntjes ( zusjes)bij gedaan. Dit ging heel goed tot nu ik was er al klein beetje bang voor want de jongste zijn nu een halfjaar. Het oudste vrouwtje en de jongste vrouwtjes vechten enorm met elkaar. Ik heb ze nu uit elkaar gehaald. Ik weet nu niet wat ik moet doen de groep scheiden het oudste vrouwtje laten Helpen? Of de jongste 2 weg doen wat ik heel jammer zou vinden. Ze hebben een enorme ren dus er is plek genoeg. Wie heeft een idee? En toen ik het oudste vrouwtje een nachtje uit het hok had gehaald en later er weer in had geplaatst plaste ze alles onder leek wel een beetje of ze haar ruimte op eist. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je voedster laten castreren is zoiezo verstandig om gezondheidsredenen. Het lost jouw probleem niet op.

Het is verstandig om ze te scheiden. Het koppeltje wat het goed deed samen en de 2 jonge (puberende) konijnen bij elkaar. Kun je de ren scheiden? Je schrijft dat die groot is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei Marjoleink:

Jonge konijntjes kunnen het met alle konijnen wel vinden. Nu komen ze in de puberteit, ze krijgen een eigen mening, en dan kan het alsnog misgaan. Kun je eens beschrijven wat ze precies doen als ze vechten?

Als ik de oudste er weer bij zet gaat het heel even goed maar daarna vliegen ze in de lucht. De oudste begint met de jongste achter na te rennen en de jongste pikken dat natuurlijk niet.

 

het zou een optie kunnen zijn om ze te scheiden in de ren wel jammer maar als ik ze zo kan behouden. 

aangepast door Joyce92
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Marjoleink:

Achter elkaar aan rennen is gewoon weer even duidelijk maken wie de baas is. Echt vechten is gillen, rechtop staan boksen, zich in elkaar vastbijten en als een balletje over de grond rollen. 

Ze hebben beiden flinken verwondingen oren kapot, poten verwond. Het begint met achter elkaar rennen daarna vliegen ze elkaar aan 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden zei Joyce92:

Als ik de oudste er weer bij zet gaat het heel even goed maar daarna vliegen ze in de lucht. De oudste begint met de jongste achter na te rennen en de jongste pikken dat natuurlijk niet.

 

het zou een optie kunnen zijn om ze te scheiden in de ren wel jammer maar als ik ze zo kan behouden. 

 

Dit klinkt als koppelgedrag, als rangordebepaling, dit klinkt niet als vechten.

 

Vechten is als ze echt vastbijten en als ze als een rollende hoop konijn over de grond gaan, vastbijtend en schoppend naar elkaar. Boksen, krijsen. Dat soort dingen. Dan is het echt een gefaalde koppeling.

 

Maar heel eerlijk, de kans dat een viertal met willekeurige konijnen gaat werken, is wel heel klein. Dat het nu nog niet vechten is, wil niet zeggen dat dat nog gaat komen. Konijnen kennen geen familieverbanden zoals wij mensen dat doen, dat het zusjes zijn zegt niets.

 

Heb je deze informatie al eens gelezen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnengroep-koppelen

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Joyce92:

Ze hebben beiden flinken verwondingen oren kapot, poten verwond. Het begint met achter elkaar rennen daarna vliegen ze elkaar aan 

Als dat het geval is, dan is het wel vechten en einde verhaal voor het viertal.

 

Ik zou het oorspronkelijke koppel samen houden, als dat nog gaat.

De twee dames? Tja. Ik weet niet wat je opties zijn. Het is ook maar de vraag of die samen kunnen blijven, ze zitten volop in de puberteit.

 

Heb je plek voor twee aparte koppels? Dan kun je kijken of het lukt om die dames als setje te houden. Werkt het niet dan ééntje afstaan bij een opvang, en een gecastreerde ram op karakter zoeken voor de dame die je houd. Bij voorkeur in een opvang, waar de rammen al gecastreerd zijn en er via speed-dates gekeken kan worden of er een klik is tussen de konijnen of niet.

 

Als je als optie hebt om ook nog een derde koppel te huisvesten kun je ze ook samen houden zo lang het gaat, en als het niet gaat altijd nog uit elkaar halen en elk een eigen konijnenmaatje laten kiezen (in een opvang, op karakter, dat is echt de manier die het best werkt). Maar dan zit je dus wel met drie flinke konijnenverblijven, aangezien elk koppel minimaal 4 vierkante meter leefruimte nodig heeft. En met een beetje pech straks met 6 konijnen, dat moet je ook willen qua werk en kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .