Ga naar inhoud

Konijn na castratie


x_blvck

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, 

 

mijn ram gaat binnenkort naar de DA om gecastreert te worden, en ik wou graag jullie ervaringen weten hoe het ging met jullie konijn na die tijd en of je nog erg verandering zag kwa gedrag als die weer fit en inorder was. 
 

maak me best beetje druk en ook bang dat die niet uit de narcose mischien komtof dat het een totaal ander konijn word na die tijd, en las ook veel over dat je medicatie nog mee zou krijgen neem aan dat het konijn dat dan moet eten of iets en hoe krijg je je konijn zover dat die het dan ook op eet. 
 

heb best veel rond gemailt naar dierenartsen maar krijg nooit echt een goeie uitleg wat me beetje frustreerd dus vandaar dat ik het nu hier even vraag 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je hier al gekeken?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

 

Castratie is niet zo spannend hoor. En voor je konijn onder narcose gaat wordt er eerst gekeken  of hij gezond is, dus het risico is beperkt.

Mijne is iets rustiger geworden, maar verder is het nog gewoon hetzelfde konijn.

Ik heb toen geen medicatie meegekregen, maar ik weet inmiddels hoe dat moet: of mengen met iets lekkers, of met een spuitje van de zijkant in het bekje spuiten. Als ik het kan, kan jij het ook!

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ex-heer is sinds zijn castratie wel een iets grotere lastpak geworden.

Probeert meer uit te vreten.

Wij zijn nu bijv. bezig met zijn huisje en zijn dame, maar o wee als we eraan beginnen.

Dan blokkeert hij alles 😛

hij laat zich verder wel meer aaien en is inderdaad wel iets meer gekalmeerd, op zijn streken na dan.

ik kreeg wel een goeie uitleg mee trouwens.

zal eens kijken of ik die nog in de mail heb staan voor je, dan kopieer ik hem ff.

 

heb hem helaas niet meer in de mail staan, sorry.

aangepast door BunnieHop
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei BunnieHop:

Mijn ex-heer is sinds zijn castratie wel een iets grotere lastpak geworden.

Probeert meer uit te vreten.

Wij zijn nu bijv. bezig met zijn huisje en zijn dame, maar o wee als we eraan beginnen.

Dan blokkeert hij alles 😛

hij laat zich verder wel meer aaien en is inderdaad wel iets meer gekalmeerd, op zijn streken na dan.

ik kreeg wel een goeie uitleg mee trouwens.

zal eens kijken of ik die nog in de mail heb staan voor je, dan kopieer ik hem ff.

 

heb hem helaas niet meer in de mail staan, sorry.

Haha , bedankt voor je reactie en het extra kijken in je mail ! :))

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Marjoleink:

Heb je hier al gekeken?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

 

Castratie is niet zo spannend hoor. En voor je konijn onder narcose gaat wordt er eerst gekeken  of hij gezond is, dus het risico is beperkt.

Mijne is iets rustiger geworden, maar verder is het nog gewoon hetzelfde konijn.

Ik heb toen geen medicatie meegekregen, maar ik weet inmiddels hoe dat moet: of mengen met iets lekkers, of met een spuitje van de zijkant in het bekje spuiten. Als ik het kan, kan jij het ook!

 

Oh nee nog niet gezien ! Zal gelijk even kijken bedankt voor de reactie :)) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een ram is het maar een hele kleine ingreep. De balletjes hangen aan de buitenkant van z'n lijfje, en twee hele kleine sneetjes is genoeg om ze er uit te halen. 


De narcose zorgt er voor dat ze even wat suf zijn, maar over het algemeen blijven rammetjes bij de dierenarts tot ze goed wakker zijn, dus zo heel veel merk je daar ook niet van. In de eerste nacht kan een niet altijd zelf goed op temperatuur kunnen blijven, dus die nacht moet hij wel even binnen gehouden worden. 


De eerste dag / dagen is pijnstillers geven aan te raden, maar mijn ervaring met castraties van rammetjes is eigenlijk dat ze dezelfde dag nog wel aan het eten zijn. Bij een ram heb ik na castratie nooit hoeven dwangvoeren. Ik geef meestal wel een paar dagen pijnstillers, omdat ik ook niet wil dat ze aan de wond gaan zitten door pijn, plus de meeste pijnstillers voor konijnen werken ontstekingsremmend, ook wel fijn.

 

Ik heb alleen 1x gehad dat ik terug moest voor de hechtingen, de ram voelde zich zo goed dat hij overal op en over ging springen, en daarbij z'n (niet meer aanwezige)ballen stootte en een hechting losging  😅

 

Qua gedrag, ze veranderen niet compleet. Ik vind het eigenlijk altijd wel meevallen en heb toch al best een aantal rammetjes laten castreren. Het hormonale gedrag mindert, maar dat duurt ook even. Het is niet dat je dat de volgende dag al merkt. En meestal worden ze toch wel gecastreerd in hun puberteit, dus ook dat geeft op zichzelf al gedragsveranderingen, die los staan van castratie.  Het is dan ook wel lastig om te zeggen wat van castratie is, en wat karakterontwikkeling is tijdens de puberteit. 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .