Ga naar inhoud

Wanneer is je konijn weer de oude na verstopping/gas?


Gaze

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

Dit is waarschijnlijk een topic dat al heel vaak voorbij is gekomen, maar een van mijn konijnen begon vorige steeds slechter te eten.

Hoe hij normaal letterlijk het voer aanviel, wilde hij het nu niet en at hij alleen maar kleine beetje hooi. Ik zag zijn keuteltjes dan ook steeds kleiner en droger worden.

Als ik hem wat groente aanbood nam die wel wat hapjes maar ook niet van harte. Omdat ik in het weekend merkte dat hij ook het grootste gedeelte van de dag op een plek bleef liggen

heb ik de dierenarts gebeld en ben ik meteen langsgegaan. Deze constateerde een beetje gas en waarschijnlijk een verstopping door haar (omdat hij nogal wat losse plukken haar heeft). Ze heeft hem toen 2 spuiten met glucose/water bijgezet en een injectie Loxicom. Verder moest ik thuis aan de slag met Infacol, Emeprid, Metacam en Laxulon. 

 

Mijn vraag is of jullie wellicht weten hoelang het ongeveer duurt voordat je konijn weer de oude is? Hij is er wel een beetje op voorruit gegaan maar echt zin in eten heeft hij niet, eet nog steeds enkel kleine beetje hier en daar en dan het liefst hooi/groente. En het formaat van zijn keuteltjes lijkt nu te variëren.  Ik heb de dierenarts nogmaals gebeld en die zeiden dat ik hem maar moest dwangvoeren en infacol geven, wat op mij meer overkwam van "we weten het ook niet". Nu heb ik verder geen konijnkundige dierenarts o.i.d. in de buurt dus om hem nu weer naar een andere random dierenarts te slepen zie ik ook niet zitten. Zeker omdat hij helemaal overstuur raakt als ik hem mee wil nemen. 

Ik vraag me nu dus af of het normaal is dat hij nog niet de oude is of dat ik me zorgen moet maken. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang geleden is het? Volgens mij mist daar een woordje in je verhaal.

 

Dat hij veel hooi eet is wel goed, maar heb je een idee wat de oorzaak van de verstopping is geweest?
Gebitsproblemen? Wormen? Iets verkeerds gegeten? Te weinig water drinken? Te weinig vezels eten?

Wat geef je precies aan voedsel per dag, hoeveel en welke brok? Hoeveel hooi eet hij? Wat geef je nog bij aan groenvoer / snacks? En hoeveel weegt je konijn?

 

Ik zou niet dwangvoeren als hij zelf nog eet. Dat geeft veel stress en vult de buik vaak ook flink, waardoor ze minder snel zelfstandig weer goed gaan eten, en dat wil je nou juist wel.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eind vorige week merkte ik op dat hij minder at dan normaal (dit ben ik vergeten te vermelden in mijn verhaal maar zijn vriendinnetje is de week daarvoor na 6 jaar samen overleden). Ik dacht dat dit kwam omdat hij zijn maatje mistte dus ben meer tijd met m gaan doorbrengen en heb een stoel naast de ren gezet zodat ik daar in kon werken en hij zich minder alleen voelde. Ik wilde het liefst een nieuw konijn bij hem zetten maar ben toen eerst naar de dierenarts gegaan voor een controle om te kijken of hij wel nog helemaal gezond was, ook nadrukkelijk gevraagd om goed naar de tanden te kijken. Ze konden niks vinden dus hij was gezond verklaard. Ik heb toen ook benoemd dat hij wel minder at, maar de dierenarts vertelde me dat dat dus best zou kunnen omdat hij z'n maatje mist en ik moest het maar in de gaten houden. 

Hij eet wel hooi, maar veel is het volgens mij niet. Ik zie hem af en toe wat weg knabbelen. Ik heb echt geen idee wat de oorzaak verder is geweest behalve misschien stress omdat het andere konijn er opeens niet meer was. Hij krijgt onbeperkt hooi, groenvoer varieert maar meestal witlof en andijvie. Qua brokjes krijgt hij een klein handje science selective, hoeveel gram dat is durf ik niet te zeggen, maar dat heeft hij de afgelopen week niet meer gehad. Ook omdat hij het toch niet at. Snacks als in snoepjes geef ik ze eigenlijk niet, wel koop ik af en toe gedroogde kruiden als ik ze tegenkom, maar dat is ook al een tijdje geleden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het minder eten, minder actief zijn, met verstopping als gevolg, zou heel goed kunnen komen omdat hij zijn maatje mist.

 

Ik zou zelf niet te lang wachten voor je hem een nieuw maatje zoekt, grote kans dat hij daardoor juist weer goed opknapt, dat hij weer zin krijgt in eten, actiever is en dat is ook weer goed voor de spijsvertering. Vaak eten konijnen als ze samen zitten ook meer hooi dan wanneer ze alleen zitten. Brokjes zou ik wel blijven aanbieden, niet weglaten dus. Al zijn het er maar een paar die je uit de hand geeft of in een bakje. Maar helemaal weg laten zou ik niet aanraden.

 

Kortom: gewoon snel een afspraak maken in een konijnenopvang om een nieuwe liefde voor hem te vinden, hij heeft waarschijnlijk liefdesverdriet!  Zoek wel naar een goed passende partner, eentje waarmee hij een klik heeft.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je bericht.

Dit was ook mijn gedachte, als hij een vriendinnetje heeft gaat het vast snel goed.. Ik kreeg zaterdag bericht van een opvang dat er een oudere dame binnen gekomen was en ben dan ook meteen met hem daarheen gegaan. We hebben ze daar samen gezet en ze gingen elkaar al vrij snel wassen en hij zocht haar constant op en stopte z'n hoofd onder die van haar. Hij vond het zichtbaar fijn dat er een ander konijn was dus ik heb haar geadopteerd. Eenmaal thuis hebben ze alleen maar aan elkaar zijde gelegen. Ze zitten nu nog steeds samen en dat gaat goed. Echter ja, het eten is er niet veel beter op geworden. Dus jij denkt dat ik het beter even kan afwachten en zolang hij in ieder geval iets eet ik hem beter niet kan dwangvoeren? 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, dwangvoeren doe je om te voorkomen dat de darmen stil vallen. Zolang een konijn eet, is er geen gevaar dat die stil vallen. Dwangvoeren heeft ook nadelen, vandaar dat het dus niet aan te raden is als het niet echt nodig is.

 

Ik zou wel meer gevarieerd voedsel blijven aanbieden. Eventueel ook meer soorten vers groenvoer, zeker bij konijnen die gevoelig zijn voor verstopping (vaak drinken ze weinig) dat ruim voeren verstandig, omdat dat ook veel vocht bevat. Zeker als hij geen brok eet ook een bron van nodige voedingsstoffen. Kies vezelrijke soorten zoals bladgroenten. Hier staat uitleg over hoe je het kan aanwennen en welke soorten geschikt zijn: https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-voeren-konijn

 

Eventueel ook wat verschillende soorten brok aanbieden. Bijvoorbeeld de care+ van beaphar heeft een veel sterkere geur dan de supreme brok, kan een reden zijn dat jouw konijntje die brokken dan wel wil eten. Wie weet vind hij deze gewoon niet zo lekker.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt! Ik heb hem ook spinazie en peterselie aangeboden. Spinazie wil die helemaal niet eten, peterselie heel graag maar ik las dat dat juist weer beter niet teveel gegeven kan worden? Dus daar krijgt hij nu een paar stengeltjes van per dag. Ik zal zeker de lijst bekijken, bedankt! Ik ga ook kijken naar het Beaphar, komt het inderdaad voor dat konijnen het voer op een gegeven moment niet meer lekker vinden? Hij heeft eigenlijk altijd Science selective gehad en dit ook graag gegeten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je konijn heeft veel meegemaakt in korte tijd, mijn voedster had hetzelfde toen mijn ram ziek werd, overleed, en zij een nieuw maatje kreeg. Helaas moest het eerste nieuwe maatje door gezondheidsproblemen terug naar de opvang en moest ze weer een nieuwe koppeling. In de tussentijd weinig eten, kleine keutels.. toen ze eenmaal een week rust had gehad in haar vertrouwde ren met haar nieuwe maatje ging het beter en werd ze weer de oude. Nav jouw verhaal verwacht ik dat hij gewoon wat veel op zijn bordje heeft gehad en even lekker rustig bij moet komen. Lekkere dingen aanbieden en niet teveel er omheen lopen stressen lijkt me het beste wat je kunt doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peterselie werkt eetlustopwekkend, dat is dus zeker wel gunstig in deze situatie. Maar het werkt ook vochtafdrijvend, dat is bijvoorbeeld gevaarlijk voor zwangere voedsters. Met mate wat verse takjes peterselie kan geen kwaad hoor, maar niet overdrijven.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Eefje:

Je konijn heeft veel meegemaakt in korte tijd, mijn voedster had hetzelfde toen mijn ram ziek werd, overleed, en zij een nieuw maatje kreeg. Helaas moest het eerste nieuwe maatje door gezondheidsproblemen terug naar de opvang en moest ze weer een nieuwe koppeling. In de tussentijd weinig eten, kleine keutels.. toen ze eenmaal een week rust had gehad in haar vertrouwde ren met haar nieuwe maatje ging het beter en werd ze weer de oude. Nav jouw verhaal verwacht ik dat hij gewoon wat veel op zijn bordje heeft gehad en even lekker rustig bij moet komen. Lekkere dingen aanbieden en niet teveel er omheen lopen stressen lijkt me het beste wat je kunt doen.


bedankt voor je reactie. Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat hij van slag doordat z'n vriendinnetje plotseling weg is en er nu een nieuw konijn is. Ga ik doen, bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Evee:

Peterselie werkt eetlustopwekkend, dat is dus zeker wel gunstig in deze situatie. Maar het werkt ook vochtafdrijvend, dat is bijvoorbeeld gevaarlijk voor zwangere voedsters. Met mate wat verse takjes peterselie kan geen kwaad hoor, maar niet overdrijven.

 

Bedankt! Dan blijf ik hem dat geven, met mate 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Evee:

Nog een tip: mocht je alleen een drinkfles hebben, bied dan minstens ook één waterbak aan. Daar kunnen ze fijner en gulziger uit drinken.

Ze hebben de watersilo uit de bunnybunch webshop! 🙂 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er geen medische oorzaak achter ligt zou het toch binnen niet al te lange tijd weer goed moeten komen, volgens mij heb je het prima op orde voor je konijnen!

 

Als het aanblijft, zou ik toch verder laten onderzoeken of er medische reden is dat hij niet / nauwelijks eet en dat de keutels variëren in grootte. Ik denk dat er naar het gebitje alleen met een kijkertje gekeken is? Dan is het moeilijk (bijna niet mogelijk) om het hele gebitje goed te zien.  Het sluit dus niet volledig uit dat er daar niets mis kan zijn.
Konijnen kunnen soms ook bij het meest minimale haakje al selectief gaan eten, dierenartsen verbazen zich vaak nog over en zijn van mening dat dat niet reden kan zijn, maar als het dan toch verwijderd is, was het toch het probleem. Ik heb dat zelf wel eens gehad, en lees het vaker hier op het forum. Konijnen zijn best gevoelig in hun mond. En als dat het niet is, misschien een keer een gebits + buikfoto laten maken in de hoop dat dat duidelijkheid geeft? Maar laten we hopen dat hij de komende dagen zijn eetlust terugvind en dat de keutels daarmee ook weer beter worden 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden zei Evee:

Als er geen medische oorzaak achter ligt zou het toch binnen niet al te lange tijd weer goed moeten komen, volgens mij heb je het prima op orde voor je konijnen!

 

Als het aanblijft, zou ik toch verder laten onderzoeken of er medische reden is dat hij niet / nauwelijks eet en dat de keutels variëren in grootte. Ik denk dat er naar het gebitje alleen met een kijkertje gekeken is? Dan is het moeilijk (bijna niet mogelijk) om het hele gebitje goed te zien.  Het sluit dus niet volledig uit dat er daar niets mis kan zijn.
Konijnen kunnen soms ook bij het meest minimale haakje al selectief gaan eten, dierenartsen verbazen zich vaak nog over en zijn van mening dat dat niet reden kan zijn, maar als het dan toch verwijderd is, was het toch het probleem. Ik heb dat zelf wel eens gehad, en lees het vaker hier op het forum. Konijnen zijn best gevoelig in hun mond. En als dat het niet is, misschien een keer een gebits + buikfoto laten maken in de hoop dat dat duidelijkheid geeft? Maar laten we hopen dat hij de komende dagen zijn eetlust terugvind en dat de keutels daarmee ook weer beter worden 🙂

Bedankt! Ik heb nu 6 jaar konijnen en probeer ze een zo optimaal mogelijk leven te geven. Heb me vooral in het begin veel ingelezen over het houden van konijnen en probeer up to date te blijven door het volgen van wat youtube kanalen en forums :).  Ik ga het nog even aankijken en als er inderdaad geen verbetering optreed ga ik toch kijken of ik niet bij een konijnkundige dierenarts terecht kan die misschien wat verder weg ligt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .