Ga naar inhoud

Konijn knaagt aan hok


Esmee-Bunny

Aanbevolen berichten

Hey, 

Ff een snelle vraag, ik zit hier nu een beetje te kijken door het raam en ik merk dat mijn nijnen best veel lawaai maken savonds en sochtends vooral. En dat als het hok dicht is omdat ik als de dood ben dat er een kat toch op de een of andere manier binnensluipt. 

 

Is het normaal dat ze dan gaan knagen? En waarom? Ps ik krijg een nieuw hok maar ik was even benieuwd😜

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn schemerdieren, dus ze zijn 's ochtends en 's avonds het meest actief.

Je zegt "als het hok dicht is". Hoe bedoel je dat precies? Hebben ze dan minder ruimte dan overdag? Het kan ook best dat ze het daar niet mee eens zijn. Hoeveel ruimte hebben ze dan nog?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei Marjoleink:

Konijnen zijn schemerdieren, dus ze zijn 's ochtends en 's avonds het meest actief.

Je zegt "als het hok dicht is". Hoe bedoel je dat precies? Hebben ze dan minder ruimte dan overdag? Het kan ook best dat ze het daar niet mee eens zijn. Hoeveel ruimte hebben ze dan nog?

Dan hebben ze het nachthok zegmaar, het is gewoon een tweeverdiepingshok, maar we vinden zelf (zelfs mijn vader die niet echt een dierenliefhebber is😂 hij vind sommige wel leuk hoor met mijn konijnen heeft hij wel een band) dat een hok lang niet genoeg is, en aangezien mijn eigenwijze beestje altijd wel een uitweg heeft in de ren, en voor andere roofdieren natuurlijk doe ik hem liever dicht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden zei Esmee-Bunny:

Dan hebben ze het nachthok zegmaar, het is gewoon een tweeverdiepingshok, maar we vinden zelf (zelfs mijn vader die niet echt een dierenliefhebber is😂 hij vind sommige wel leuk hoor met mijn konijnen heeft hij wel een band) dat een hok lang niet genoeg is, en aangezien mijn eigenwijze beestje altijd wel een uitweg heeft in de ren, en voor andere roofdieren natuurlijk doe ik hem liever dicht. 

 

Maar overdag kan er toch net zo goed een kat of ander roofdier in komen? Misschien ben je dan meer thuis maar ik neem aan dat je niet de hele dag door naast je hok staat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee klopt, maar smiddags heb ik wel zicht op het hok, en als ze weglopen kanik ze me

Teen pakken, eentje heeft al diaree gehad omdat hij te veel gras ophad omdat hij de hele nacht al aan het spoken was😬 maar er zit wel een net omheen hoor en ik vind het vooral een fijn idee dat ze nergens heenku nnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan snap ik wel dat ze herrie maken en knagen. Juist op de momenten dat ze het meest actief zijn kunnen ze geen kant op. De oplossing is: zorg dat ze een roofdierproof ren krijgen waar ze dag en nacht in kunnen. Als je een ren met een dak neemt zullen ze ook niet zo makkelijk ontsnappen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, we proberen het zo groot mogelijk te maken voor de kleintjes. Het is een tweeverdiepingshuis maar dan is het niet meer van hout maar van kunststof dus. Maar de grootte is hetzelfde hoor, 1, 5 meter bij 1 meter ofzoiets... Wij wonen op het platteland dus moeten we zoiezo rekening houden met roofvogels enzo, wij gaan aan het hok vast dus ook een roofdieren proof ren maken door zo'n beetje de hele zijkant van onze tuin heen, zodat ze heel veel ruimte hebben, de oude ren gaan we gebruiken als het bijv gewoon een keer nodig is, bijv grote schoonmaak. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groot het hok is maakt op zich niet zo heel veel uit (als ze er maar lekker in kunnen schuilen/slapen), de ren is veel belangrijker! Wanneer je konijnen een mooie ruimte hebben qua ren zullen ze waarschijnlijk niet veel in hun hok te vinden zijn (die van mij niet iig 😉 ). Je hebt het over een kunsstof hok. Krijg je een Ferplast grand lodge?

Het is wel belangrijk dat ze dag en nacht toegang hebben tot een roofdierproof ren. Niet alleen veilig voor roofvogels, maar ook voor bijv. marters. De stevigheid van het gaas en de maaswijdte van het gaas dat je gebruikt is dus erg belangrijk. Ook dat het van alle kanten (dus alle zijkanten én de bovenkant (en evt onderkant als hij op zand staat) dicht is gemaakt met gaas. Dit is wel behoorlijk prijzig hoor, verkijk je er niet op. Wil je goed hout en gaas gebruiken, dan zit je zo op +€200 euro voor de ren... Vandaar dat je dan misschien beter een wat kleiner en goedkoper hok kunt kopen, zodat er geld overblijft om de ren lekker ruim te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 25-5-2020 at 20:32 zei Esmee-Bunny:

Hey, 

Ff een snelle vraag, ik zit hier nu een beetje te kijken door het raam en ik merk dat mijn nijnen best veel lawaai maken savonds en sochtends vooral. En dat als het hok dicht is omdat ik als de dood ben dat er een kat toch op de een of andere manier binnensluipt. 

 

Is het normaal dat ze dan gaan knagen? En waarom? Ps ik krijg een nieuw hok maar ik was even benieuwd😜

dat is heel normaal dat ze knaagen wij hebben 2 konijnen en die kunnen ook wel goed knagen hoor als het hok door het knagen helemaal kapot gaat dan moet je een plastic hok kopen die kunnen ze niet kapot knagen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .