Ga naar inhoud

Verharde maag of lever of toch gasbuik??


Bobbi Mae

Aanbevolen berichten

Hi allemaal, 

Ik heb me vorige week voor het eerst voorgesteld en een topic over koppelen aangemaakt en nu ben ik alweer terug met een eventueel probleempje. Nu is het zo dat mijn meisje van 5 1/2 maand al enkele dagen hele kleine plasjes, laten we zeggen enkele druppels, los laat door het huis heen en ook twee dagen een vieze natte kont had. Daarnaast merkte ik dat haar keutels groter en natter werden maar zeker geen diarree of nog iets heel zorgwekkends, en drinkt zij ineens veel meer.  Ook is ze al een tijdje in de rui maar zie ik nu al een paar dagen echte haarballetjes liggen maar ze is niet kaal geplukt ergens. Nu komt daarbij dat ik haar net ging aaien en voelde dat haar maag (denk ik) keihard is en ik niet goed weet wat dat betekent.  Het is het orgaan niet onder maar áchter haar ribben aan de linkerkant en met alle anatomische plaatjes kom ik er niet helemaal uit of het haar maag of lever of nieren zijn. Mijn twee nijntjes zijn al enorme zorgen kindjes en ik ben al praktisch elke week met ze naar de dierenarts geweest de afgelopen twee maanden met allerlei hele vreemde klachten, waaronder EC al is gezien bij het mannetje maar haar sg van urine was goed, maar kan weer anders zijn inmiddels natuurlijk... Maar nu hoop ik ipv elke week naar de dierenarts of spoedarts te rennen ik tussendoor bij jullie wat raad zou kunnen vragen. Ik ben bekend met gasbuik en trommelzucht maar ze eet gewoon goed en heeft zelfs net nog binkies gedaan, wat ze juist al een tijdje wat minder deed. En ook is het dus alleen het orgaan aan de linkerkant en niet haar darmen of onder in haar buik waar verharding is. Zou dit toch allemaal onder EC kunnen vallen? Maar wat is die verharding dan en moet ik direct actie ondernemen of niet, aangezien ze dus goed eet en niet down in een hoekje zit met pijn? Ter toevoeging kan zij slecht tegen veel soorten groenten en eet ze als basis andijvie veldsla witlof en merkte ik dat ze na opbouwen met peterselie ineens deze klachten kreeg dus ben ik daar al een aantal dagen geleden mee gestopt ivm calcium, waarna haar kont dus ook niet meer zo nat was maar de rest vd klachten nog wel aanwezig. Hopelijk weet iemand wat hier aan de hand kan zijn en wat ik nu moet doen!! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, wat sneu zeg.. Ik zou toch even langs de dierenarts gaan. Wanneer heb je voor het laatst haar urine laten controleren? Zijn haar nierwaarden toen ook gecheckt? Aangezien ze goed eet, zou ik niet meteen aan het een gasbuik denken, maar eerder aan een nier- of blaasprobleem misschien (veel drinken, kleine plasjes). Sterkte! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Ach, wat sneu zeg.. Ik zou toch even langs de dierenarts gaan. Wanneer heb je voor het laatst haar urine laten controleren? Zijn haar nierwaarden toen ook gecheckt? Aangezien ze goed eet, zou ik niet meteen aan het een gasbuik denken, maar eerder aan een nier- of blaasprobleem misschien (veel drinken, kleine plasjes). Sterkte! 

 

Dank voor je snelle reactie! Urine is ongeveer een maandje geleden gecheckt, nierwaarden niet inderdaad maar toen was er ook nog geen reden toe. Aangezien het zaterdagavond is en morgen zondag kan ik alleen naar de spoedarts en wil ik even inschatten of het hoge nood is of niet... De laatste keer dat ik daar was snachts werd mij zonder goede reden verteld dat mn mannetje kanker had en nog enkele dagen te leven had terwijl hij 'gewoon' een abces had wat niet is gezien tot dat zijn vel eraf kwam en een gapende wond overbleef.... Dus veel vertrouwen heb ik daar niet in!! Ik ben zelf een beetje bang voor verstopping in de maag eventueel, maar dan zou ze ook niet meer eten... En aangezien haar keutels al zachter zijn wil ik ook niet meteen Laxatract geven, denk ik...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt alsof het haar lever of haar nieren zijn. Zelf denk ik meteen aan coccidiose. Dit heeft Pluisje ook gehad met dezelfde symptomen. Dan moet je gewoon 1x per dag fenbendrops geven en dan is het zo weer voorbij. Maar dan moet je dus wel eerst naar een (konijnkundige!!!!) dierenarts gaan. Ik raad dierenkliniek soest aan. Maar ik weet niet in welke regio je woont. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Hallo Hoi:

Het klinkt alsof het haar lever of haar nieren zijn. Zelf denk ik meteen aan coccidiose. Dit heeft Pluisje ook gehad met dezelfde symptomen. Dan moet je gewoon 1x per dag fenbendrops geven en dan is het zo weer voorbij. Maar dan moet je dus wel eerst naar een (konijnkundige!!!!) dierenarts gaan. Ik raad dierenkliniek soest aan. Maar ik weet niet in welke regio je woont. 

 

O jeetje daar heb ik ook over gelezen maar kan inderdaad zelf die diagnose nog niet stellen. Ik woon in Amsterdam maar heb al veel contact met Ever Jan de Boer uit Utrecht gehad ivm al hun vreemde klachten, dus zou hem wel even kunnen mailen denk ik. Had jij meteen spoed met Pluisje hiermee of kan ik het aankijken tot maandag bijvoorbeeld?? Als ze stopt met eten of keutelen dan ga ik natuurlijk naar een spoedarts. Die Fenbendrops hebben ze ook beide al gehad en lijkt misschien wel een blijvertje te moeten zijn dus maar even bijbestellen alvast in ieder geval. Dank voor je hulp!!! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Bobbi Mae:

 

O jeetje daar heb ik ook over gelezen maar kan inderdaad zelf die diagnose nog niet stellen. Ik woon in Amsterdam maar heb al veel contact met Ever Jan de Boer uit Utrecht gehad ivm al hun vreemde klachten, dus zou hem wel even kunnen mailen denk ik. Had jij meteen spoed met Pluisje hiermee of kan ik het aankijken tot maandag bijvoorbeeld?? Als ze stopt met eten of keutelen dan ga ik natuurlijk naar een spoedarts. Die Fenbendrops hebben ze ook beide al gehad en lijkt misschien wel een blijvertje te moeten zijn dus maar even bijbestellen alvast in ieder geval. Dank voor je hulp!!! 

Pluisje heeft er 2 jaar mee rongelopen😬

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei Hallo Hoi:

Het klinkt alsof het haar lever of haar nieren zijn. Zelf denk ik meteen aan coccidiose. Dit heeft Pluisje ook gehad met dezelfde symptomen. Dan moet je gewoon 1x per dag fenbendrops geven en dan is het zo weer voorbij. Maar dan moet je dus wel eerst naar een (konijnkundige!!!!) dierenarts gaan. Ik raad dierenkliniek soest aan. Maar ik weet niet in welke regio je woont. 

 

Coccidiose kan niet behandeld worden met Fenbendrops, Fenbendazole werkt tegen verschillende soorten wormen o.a. maar coccidiose moet behandeld worden met toltrazuril. 

 

Op basis van de locatie die je beschrijft i.c.m. dat het makkelijk te voelen lijkt klinkt het alsof het haar maag is. Nieren en lever zijn aanzienlijk moeilijker te voelen. Heb je het eenmalig gevoeld of op verschillende momenten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Dollie:

 

Coccidiose kan niet behandeld worden met Fenbendrops, Fenbendazole werkt tegen verschillende soorten wormen o.a. maar coccidiose moet behandeld worden met toltrazuril. 

 

Op basis van de locatie die je beschrijft i.c.m. dat het makkelijk te voelen lijkt klinkt het alsof het haar maag is. Nieren en lever zijn aanzienlijk moeilijker te voelen. Heb je het eenmalig gevoeld of op verschillende momenten?

Dat vind ik dan heel knap, want ze is alleen behandeld met fenbendrops, en de coccidiose is weg

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden zei Hallo Hoi:

Dat vind ik dan heel knap, want ze is alleen behandeld met fenbendrops, en de coccidiose is weg

 

Dat wil niet automatisch zeggen dat Fenbendrops dus ook de behandeling voor coccidiose is. Natuurlijk heel fijn voor je konijn dat ze hierdoor opgeknapt is, maar ik zou wel uitkijken met zulke medische adviezen want hoewel coccidiose in sommige gevallen langdurig in mindere mate voor klachten kan zorgen, is het voor een aanzienlijk grotere groep konijnen in korte tijd dodelijk. Ik weet dat je gezegd hebt dat je altijd met een dierenarts moet overleggen, maar Fenbendrops zijn vrij verkrijgbaar en iemand die niet goed leest of geld wil besparen kan n.a.v. jouw bericht wel eens hele foute keuzes maken. Iedereen kan hier mee lezen en/of via Google op uit komen hè.

 

Overigens is het ook goed mogelijk om bij een gezond konijn oocysten in de ontlasting te vinden, wel in veel lagere aantallen dan bij een ziek konijn, maar dat coccidiose vastgesteld wordt tijdens een ontlastingsonderzoek wil niet altijd zeggen dat je konijn daar ook ziek van was. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi allemaal ik heb nog geen stappen gezet ondertussen maar de verharding in haar buik is nog steeds aanwezig, ik denk inderdaad dat het haar maag is,  en deze was op verschillende momenten hard dus niks in veranderd... Ze eet, drinkt en keutelt nog steeds gelukkig en haar keutels zijn ook niet állemaal groter of zachter dus vind verstopping ook wat onwaarschijnlijk, aangezien ze dan vaak juist kleiner en harder/zwarter zijn. Beide konijntjes hebben tot nu toe al heel veel doorstaan en ik weet inmiddels dat als ze zich nog goed gedragen dat het geen crisis hóeft te zijn maar ga straks voor de zekerheid toch even de spoeddienst bellen voor overleg, alhoewel die hoogstwaarschijnlijk wel willen dat ik langskom. Ik heb de fenbendrops wel besteld maar zal deze zeker niet zomaar geven zonder te weten wat er aan de hand is! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi iedereen ik wilde graag nog even een update sturen; ik ben twee dagen geleden naar de dierenarts geweest en een paar uur voor de afspraak waren haar harde gezwollen maag en buik weer soepel en dat is nog steeds zo, de dierenarts kon dus helaas niet ter plekke iets voelen maar ze denken toch een gasaanval, wat ik wel vreemd vind aangezien ze gewoon goed bleef eten en ik eerder bij bepaalde groente heb gezien hoeveel pijn ze kan hebben en dat was niet het geval. Toch het advies gekregen twee weken helemaal te stoppen met groente en kijken hoe dat gaat. Verder moet ik urine verzamelen om nogmaals te testen op EC, van alles wat ik verder heb gelezen denk ik daar toch aan, maar ook het urine lekken en de vieze kont zijn ineens weer voorbij. Vorige week een hele rij aan klachten en de laatste twee dagen gaat het weer ‘ok’ , los van dat ik duidelijk merk dat ze niet heel happy is. Dank voor de hulp en als op deze klachten verder nog iets uit komt zal ik dat hier nog posten voor anderen die hier eventueel nog iets aan kunnen hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .