Ga naar inhoud

EC vraagje


Floppyears

Aanbevolen berichten

Mijn konijntjes zijn niet ziek hoor, maar ik wil niet in iemand anders topic vragen stellen. 
Omdat ik veel over EC lees werd ik er een beetje bang van, dus wilde ik weten hoe je het kunt voorkomen. Uit het artikel op Bunnybunch begrijp ik dat het ontstaat door een parasiet en de meeste konijnen hun leven lang die parasiet al bij zich hebben.

Wat ik niet snap, is dat de parasiet niet preventief bestreden kan worden. Het is toch een organisme? Hoe kan het dan soms wel en soms niet actief zijn? 
Alvast heel erg bedankt voor de uitleg.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een ééncellig organisme, een protozoa (of zelfs nog kleiner, ze vermoeden dat het een spore is) die de ziekte veroorzaakt. Als de parasiet inactief is, is hij ingekapseld. Er zijn helaas geen middelen die de inactieve ziekte kunnen bereiken.  Je kan dus wel gaan behandelen met fenbendazol, maar zolang de ziekte niet actief is, zal dat helaas geen effect hebben. Dat middel dood dus niet de veroorzaker op het moment dat die inactief is. En helaas zijn er ook geen andere middelen bekend die het wel kunnen. 

 

Veel konijntjes worden al in de baarmoeder bij mama besmet met de ziekte. Sommige konijnen worden gewoon zonder problemen lekker gezond bejaard, terwijl ze het wel mee dragen, maar er zelf nooit last van hebben. 

 

Ik zou er niet al te bang voor zijn. Het is wel een ziekte die naar is als het je overkomt, vandaar dat veel mensen in zo een situatie steun zoeken op een forum. Het is niet simpelweg een medicijn en het is opgelost, het veroorzaakt ontstekingen op verschillende plekken in het lichaam, per konijn verschilt dat. Naast het aanpakken van de parasiet moet er dus ook wat gedaan worden aan de problemen voor dat specifieke konijn. Dat is de reden denk ik dat juist bij die ziekte mensen toch een topic openen op het forum. 

 

Maar in mijn situatie is het mij één keer overkomen, op - even tellen - 12? konijnenlevens denk ik. En het ene konijntje dat het heeft gehad, hupt hier nog steeds vrolijk rond 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hoop ik ook! En ik snap het inderdaad ook, ik heb vorig jaar toen Joris het had ook een topic geopend.

 

Al is het maar als dagboekje voor jezelf dat je nog weet wanneer je wat voor keuzes hebt gemaakt. Mocht je er dan ooit weer voor komen te staan dan weet je misschien ook wat beter wat wel en wat niet werkte de vorige keer, wat je mee kan nemen in je keuzes en beslissingen. Dat maakt ook dat het fijn is dat andere mensen de verhalen ook delen. Als je weet wat bij andere konijntjes gewerkt heeft, helpt dat jouw eigen konijnen misschien weer 🙂 Maar juist voor dat soort dingen is het forum natuurlijk ook in leven geroepen!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .