Ga naar inhoud

Supreme Sciences Selective en Hopper Selective


Pleun&Teun

Aanbevolen berichten

Lieve konijnenliefhebbers,

 

Ik zou graag wat meer willen weten over de soorten konijnenvoeding. Iemand die mij kan vertellen wat het verschil is tussen SS en Hopper Selective? Daarnaast heeft SS binnen hun assortiment ook verschil in zakken. Wat is hier het idee achter? Waar moet ik rekening mee houden? 

 

Bedankt voor de moeite alvast. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit best een behoorlijk kwaliteitsverschil tussen de science selective en de hopper selective. De hopper heeft met slimme marketing (kleur verpakking en naam) het doen lijken alsof ze gelijkwaardig zijn, maar goedkoper, maar er zit wel echt verschil in de brokken. De supreme is wel echt beter van kwaliteit.  

 

De reden dat veel mensen de supreme selective kiezen is vooral omdat het een goede brok is qua samenstelling, makkelijk ruim verkrijgbaar is, de acceptatie is hoog, je hoeft er niet veel van te geven (hoewel het dus wat duurder lijkt, voer je van de supreme brokken meestal minder grammen per kg/konijn in de praktijk) en het is een brok waar je vrij makkelijk zonder spijsverteringsproblemen op over kan stappen, in plaats van dat je flink moet mengen om ze over te wennen. 

 

Supreme heeft junior, volwassen konijn, mature (senior), een brok voor huiskonijnen (extra vitaminen die ze niet uit zonlicht kunnen halen binnen) en graanvrij (voor de konijntjes met lastige spijsvertering). En de fibafirst (extra vezelrijk, losgeperste brok, voor de slechte hooi-eters).
Hopper heeft volgens mij alleen een volwassen konijnenbrok. Maar zoals je leest ben ik niet heel erg fan van hun brokken. Als je twijfelt tussen die twee merken, zou ik voor de supreme brok kiezen. En als jouw konijnen geen bijzonderheden hebben met de gezondheid, is de gewone brok van supreme een  prima keuze. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-3-2020 at 08:29 zei Evee:

Er zit best een behoorlijk kwaliteitsverschil tussen de science selective en de hopper selective. De hopper heeft met slimme marketing (kleur verpakking en naam) het doen lijken alsof ze gelijkwaardig zijn, maar goedkoper, maar er zit wel echt verschil in de brokken. De supreme is wel echt beter van kwaliteit.  

 

De reden dat veel mensen de supreme selective kiezen is vooral omdat het een goede brok is qua samenstelling, makkelijk ruim verkrijgbaar is, de acceptatie is hoog, je hoeft er niet veel van te geven (hoewel het dus wat duurder lijkt, voer je van de supreme brokken meestal minder grammen per kg/konijn in de praktijk) en het is een brok waar je vrij makkelijk zonder spijsverteringsproblemen op over kan stappen, in plaats van dat je flink moet mengen om ze over te wennen. 

 

Supreme heeft junior, volwassen konijn, mature (senior), een brok voor huiskonijnen (extra vitaminen die ze niet uit zonlicht kunnen halen binnen) en graanvrij (voor de konijntjes met lastige spijsvertering). En de fibafirst (extra vezelrijk, losgeperste brok, voor de slechte hooi-eters).
Hopper heeft volgens mij alleen een volwassen konijnenbrok. Maar zoals je leest ben ik niet heel erg fan van hun brokken. Als je twijfelt tussen die twee merken, zou ik voor de supreme brok kiezen. En als jouw konijnen geen bijzonderheden hebben met de gezondheid, is de gewone brok van supreme een  prima keuze. 

 

Vraagje over de SS House... Mijn konijnen zitten wel buiten, maar in een ren die volledig in de schaduw staat (het kan niet anders dan op deze manier in onze tuin). Zouden zij dan ook baat hebben bij die SS voor binnenkonijnen vraag ik mijn ineens af...? 🤔

En is het nodig om konijnen vanaf 4 jaar oud de SS mature te gaan geven? Ik geef nu de SS adult en Ot is 4 jaar en Sien is 3,5 jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De SS mature is vooral voor als de konijnen een wat zwakkere gezondheid krijgen (ter ondersteuning van het immuunsysteem) en bijv. minder gaan bewegen (bevat minder calorieën). Dus ik zou vooral daar op letten, in plaats van het van de leeftijd af te laten hangen. Mijn konijn is tussen de 4 en 6 jaar (precieze leeftijd onbekend), maar nog zo actief, dat het echt nog niet nodig is. Verschilt ook een beetje van ras en grootte, een Vlaamse Reus wordt over het algemeen minder oud dan een dwergkonijn, dus bij de een kun je met 4 jaar dit voer echt al gaan overwegen, terwijl het bij de andere pas veel later aan de orde zal komen. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-3-2020 at 14:40 zei Ot&Sien:

 

Vraagje over de SS House... Mijn konijnen zitten wel buiten, maar in een ren die volledig in de schaduw staat (het kan niet anders dan op deze manier in onze tuin). Zouden zij dan ook baat hebben bij die SS voor binnenkonijnen vraag ik mijn ineens af...? 🤔

En is het nodig om konijnen vanaf 4 jaar oud de SS mature te gaan geven? Ik geef nu de SS adult en Ot is 4 jaar en Sien is 3,5 jaar.

 

Ik moet nog zien of het echt effect heeft, want er zijn onderzoeken die uitwijzen dat het eten van de vitamines daglicht / zonlicht niet kan vervangen. Dus dat je het wel in het voer kan stoppen, maar dat het op die manier niet te compenseren is.

Op zich is een schaduwplek prima voor konijnen. Zonlicht wordt op zich ook gereflecteerd door verschillende oppervlakten (oa door zand), dus je hebt best kans dat ze toch gewoon genoeg binnen krijgen.

 

Ik zou pas een mature brok gaan geven als er reden toe is. Als ze het gewoon goed doen op de normale brok, zou ik daar lekker bij blijven. Bij problemen heb je dan altijd de optie om over te stappen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedacht me nog dat middenin de zomer er wel wat zon is op bepaalde plekken in de ren, maar meer dan één à twee uur per dag is het niet. En dan moeten ze ook nog precies op die plek gaan zitten, haha. (Het gaat om 6m2.)  Het (nacht)hok zelf staat altijd in de schaduw. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .