Ga naar inhoud

Alweer een gasbuik


Celeste.s

Aanbevolen berichten

M'n arme schat heeft voor de tweede keer in een maand een gasbuik. Enorme ondertemp (36.4) en heel veel gas. 

Toen ik merkte dat zij niet in orde was direct 0.5 ml cisaral en metocloral gegeven en de dierenarts gebeld. Die heeft haar pijnstilling gegeven en nog wat metocloral per injectie toegediend. 

Nu ligt mijn moppie in haar tentje tussen 2 warme kruiken en met een dekentje over zich heen. Ik zie gewoon dat ze zich zo oncomfortabel voelt, arme schat :(.

 

Overleg gehad met de da waarvan hij denkt dat het komt dat ze dit zo snel weer heeft. Hij kon dit niet vertellen.. Iemand enig idee waar door dit zo snel na de vorige aanval weer kan gebeuren? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zichtbaar onder de microscoop bij de dierenarts of zichtbaar voor jou met het blote oog?

 

Wormen zitten bij konijnen vaak in de blindedamrkeutels, dus het kan best lastig vaststellen zijn (en ze herbesmetten zichzelf telkens omdat ze die steeds weer opeten). Als je keutels meeneemt naar de dierenarts (het liefst zo vers mogelijk, en als het kan zowel gewone keutels als blindedarmkeutels) kunnen ze die nakijken op wormen, en als ze die vinden, gericht ontwormingsmiddel meegeven.

 

Gebit kan het ook zijn, om dat goed te bekijken is er wel even een verdoving nodig, alleen met zo een kijkertje kan dat niet goed nagekeken worden. 

 

Eet het konijntje wel voldoende hooi? Welke brok geef je en hoeveel? Geef je vers groenvoer en zo ja wat voor soorten (koolsoorten kunnen ook gasbuikjes geven soms).

 

Sterkte in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga de dierenarts binnenkort maar eens vragen om haar gebit en keutels te onderzoeken. Vanochtend nog gevraagd hoe het kan dat ze dit 2 keer kort op elkaar heeft en de dierenarts deed het af met 'pech'. 

 

We hebben haar toevallig gisteren voor het eerst sinds een poos weer broccoli gegeven. Dit laten we voorlopig maar even staan. Hier is ze wel altijd dol op. 

 

We geven haar vooral peterselie, witlof, bleekselderij, radijs, venkel. Dit vindt ze heerlijk. 

 

Brokken krijgt ze de urinary tract van VetCare i.v.m. blaas problemen. Verder nog wat hele simpele biks als 'snoepjes'. 

 

Hooi eet ze normaliter heel veel. Ze heeft kruidenhooi en dit verslindt ze. 

 

Ik heb haar zojuist bijgevoerd met 3 ml critical care gemend met wat water en olvarit wortel (dit op advies dierenarts assistente). Ook haar medicijnen weer gegeven. Fingers crossed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gewone keutels zeggen soms ook al wel wat over de oorzaak, maar geven meer aan in welke hoek je moet zoeken, dan dat je daar op een diagnose kunt stellen. Heb je daar veranderingen gezien?

 

Oorzaken van gas zijn onder andere verkeerde voeding of plotselinge veranderingen in voeding, gebit, pijn, wormen, gisten, bacteriën, parasieten en natuurlijk stress (weersverandering, omgevingsverandering etc.). Dan noem ik zo even een aantal oorzaken op die me zo snel te binnen schieten.

 

Heb je toevallig simeticon (infacol) in huis? Dit kan je ook nog geven aan konijnen met gas. Zat er nog beweging in de darmen bij de dierenarts? Weet je toevallig ook waar het gas precies zit? In de maag, in de darmen of echt overal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Infacol is verkrijgbaar bij de drogist en heeft geen contra-indicaties zover ik weet. Het wordt vaak ingezet bij gasaanvallen.

 

Zorg in ieder geval ook dat ze goed drinkt en als ze dat niet zelf doet mag je best als je medicatie geeft, een spuitje water erachteraan geven. Fijn dat de darmen nog iets doen, dat betekent ook dat het gas er uit kan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bied haar af en toe een schaaltje water aan en net heeft ze heel gulzig gedronken! 

Ik hoorde haar buik wel echt enorm lawaai maken. 

Ik heb de dierenarts nog even gebeld omtrent de infacol en advies voor de nacht en deze gaf aan dat ik de infacol beter niet kan geven. Dat ik door moet gaat met de cisaral en metocloral.

Dwangvoeren moet ik om de 3 uur doen. 

Morgen moet ik zelf werken maar mijn vriend is gelukkig de hele dag thuis om haar te verzorgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan, de meningen van dierenartsen verschillen hier in. Je moet zeker doorgaan met cisaral en metocloral! Infacol doet helemaal niks, anders dan dat het een grote gasbel kleiner zou kunnen maken, zodat het gas de darm makkelijker kan verlaten. Voor de beweging zelf heb je echt die andere medicatie nodig.

 

De geluiden zijn niet erg, dat is het gas wat je hoort. Iedere 3 uur dwangvoeren, dat vind ik dan weer wat veel, dat is 8x op een dag! Probeer voor iedere dwangvoeding anders eerst wat peterselie aan te bieden, want je wilt liever dat ze zelf iets gaat eten, dan dat je er onder dwang iets in moet stoppen. Voor de rest zou ik het advies van de dierenarts aanhouden, die heeft er immers voor geleerd, al zijn niet alle dierenartsen even konijnkundig. Het belangrijkste is dat de darmen blijven bewegen en daar heb je voeding voor nodig, dus in die zin is het te verdedigen om het zo vaak te doen. Hopelijk werkt ze een beetje mee 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft 2 hapjes zelf gegeten net en ze loopt weer heel nieuwsgierig door de woonkamer 😍. Ik wil niet te hard juichen maar het ziet er goed uit. 

 

Ik vond zelf 8x dwangvoeren ook echt heel veel. Heb het vanaf 1 uur nu 2 keer gedaan, maar nu ze zelf wat gegeten heeft hoop ik dat dit door zet en ik niet meer hoef te voeren. 

 

Super bedankt voor je informatie en reacties tot nu toe ❤️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat super dat het weer beter gaat!

 

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor een gasbuikje.

Een van mijn konijnen heeft/had regelmatig een gasbuikje, na het veranderen van de biks heeft ze hier nog nauwelijks last van!

Bij Milou was de gasbuik veroorzaakt door een verstopping in de maag/darmen. 

 

Als ik jou was zou ik opletten -als het weer gebeurt- of er een patroon te vinden is met wat je te eten gegeven hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .