Ga naar inhoud

Konijn vecht buiten het hok


Larissa076

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds kort 2 voedsters en een ram.

Ik ben begonnen met flupsie(ram) en wupsie(voedster) maar na een koppel poging bij de konijnenopvang gaven ze niet toe aan elkaar dus kwam er een derde bij (molly) die ze rustig hield.

 

In het hok gaat het heel goed en liggen ze altijd met zijn drieën bij elkaar en wassen ze elkaar. 

Ik heb een grote tuin waar ze overdag los kunnen lopen en dit gaat ongeveer een uur goed totdat Molly Wupsie aanvalt.

 

Ik kom er nu steeds tussen en probeer met een harde klap in mijn handen aan te geven dat dit fout is.

 

Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb een soortgelijk probleem sinds we terug zijn van vakantie. Mijn koppel (die wel wat vaker wat een wat turbulente relatie hebben) liep voor mijn vakantie dagelijks los in de tuin. Tijdens mijn vakantie hebben de buren voor de konijnen gezorgd en zijn ze niet verder gekomen dan het hok en de ren. Toen we vrijdag terug kwamen meteen de ren open gezet. Maar het was jagen en vechten tot bloedens toe. In het hok samen geen probleem. De dagen erna precies hetzelfde. Ook gister vlogen de plukken weer in het rond en rolde ze samen als een bal door de tuin. In de ren allebei als twee boksers ieder in een eigen hoek liggen uitpuffen om vervolgens weer tegen elkaar aan te kruipen. Ik durf ze nu bijna niet meer los te gooien...iemand de gouden tip?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

De vechtpartijen worden veroorzaakt door territoriaal gedrag. Het is beter om te zorgen voor voldoende grote permanente leefruimte, dan om te wisselen. In dit artikel staat er ook uitleg over:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/konijnen-vechten-her-koppelen-van-konijnen/

 

 

Citaat


Wisselen van ruimte

Er zijn nog veel mensen die de konijnen alleen los laten lopen als ze zelf thuis zijn. Als de baasjes werken, weg zijn of slapen, zitten de konijnen in een kleinere ruimte opgesloten. Of alleen bij mooi weer mogen de konijnen in de tuin, en dan weer niet. Soms hebben konijnenbaasjes zelfs meerdere koppels die ze om de beurt op hetzelfde terrein los laten lopen. Dat zorgt echter voor veel onrust, dat de territoriumdrang aardig aangewakkerd word. En dat kan er voor zorgen dat koppels dat op elkaar afreageren en daarna uit elkaar vallen. 

 Meer informatie over huisvesting van konijnen. 

 

Oplossingen:

Hoewel het voor konijnen natuurlijk fijn is om meer ruimte te hebben, zorgt wisselende toegang tot ruimtes er wel voor dat er meer territoriaal gedrag ontstaat. En dat kan onrust geven bij koppels, ook als het lange tijd wel goed is gegaan. Het best zorg je dus echt voor een vaste, permanente leefruimte die groot genoeg is. Als jouw konijnen nog niet al te heftige relatieproblemen hadden door het wisselen van ruimte, dan heb je kans dat met het zorgen voor voldoende permanente leefruimte, de rust in het koppel ook weer terug komt. 

 

Vechten ze wel echt heftig? Er zijn dan maar twee andere oplossingen.


1. Voor beide konijnen een eigen partner adopteren in een konijnenopvang. Laat de konijnen dan echt zelf via speed-dates een geschikte partner uitkiezen waar hij/zij een klik mee heeft. In dat geval heb je dus twee aparte konijnenkoppels, en dus ook huisvesting nodig voor twee konijnenkoppels, die beiden groot genoeg zijn qua leefoppervlak.


2. Zie je dat niet zitten of heb je er geen ruimte voor, dan kun je ook één konijn afstaan en voor het konijn dat je wel wil houden in een konijnenopvang een geschikte partner zoeken. Niet de leukste keuze, als baasje voelt dat vaak als een soort falen. Maar het is ook niet goed om uit egoisme vast te houden aan een konijn wat je niet kan bieden wat het nodig heeft. Door via een konijnenopvang te herplaatsen, weet je in ieder geval dat het konijn dat je afstaat ook naar een fijn huisje gaat met een partner. Informeer wel vooraf even goed naar de plaatsingsvoorwaarden van de betreffende opvang, dan weet je wat de eisen zijn voor het nieuwe baasje. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden zei Evee:

 

De vechtpartijen worden veroorzaakt door territoriaal gedrag. Het is beter om te zorgen voor voldoende grote permanente leefruimte, dan om te wisselen. In dit artikel staat er ook uitleg over:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/konijnen-vechten-her-koppelen-van-konijnen/

 

 

 

Bedankt voor deze informatie Evee, dit wist ik echt niet. (Groentje hè?!) Ik liet ze struinen met de beste bedoelingen. Heb hele boomstammen in de tuin als speeltoestel. Blijkbaar is 24/7 in de ren van 3,5 m2 vierkant dan rustiger. Ik stond eigenlijk al op het punt om het nieuwste konijn om te ruilen bij de opvang. We gaan een nieuw verblijf maken maar ook dat wordt maar ongeveer 4m2. Ik vond het altijd zo lollig om ze door de tuin te zien sprinten en ze zien slepen en spelen met de takken en bomen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .