Ga naar inhoud

Konijntjes gaan altijd dood :(


Svennie

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

ik heb in onze tuin een hok gebouwd voor kippen en konijntjes, afgesloten tegen vossen en marters, zoals jullie kunnen zien op de foto hieronder. Het buitengedeelte en het hok binnen werden aan de konijntjes toegewezen, er ligt draad onder en een mooie laag schors.

 

We hebben er al verschillende konijntjes in gehad, maar ze gaan steeds dood. De eerste 3 hebben het 2 jaar uitgehouden,  in januari van dit jaar hebben we er dan 2 nieuwe gekocht, mannetje en vrouwtje. Dinsdag is het vrouwtje gestorven, en zonet is het mannetje gestorven, zonder aanwijsbare reden. Kan het zijn dat er een of andere ziekte in de huisvesting "zit", die doorgegeven wordt?

 

Wél is het zo dat er een rat rondwaart en zich een weg naar binnen probeert te graven, dat zie ik aan de grond die hier en daar uitgegraven ligt rond het hok. Die raakt wel niet binnen.

 

Heeft er hier iemand al soortgelijke problemen gehad? 

 

20160925_183759-1.thumb.jpg.44e4add282978b9c891465b8d4725fb9.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn ze ingeënt? En ben je met ze naar de dierenarts geweest? Als je merkt dat een konijn ziek wordt is het eigenlijk meteen een spoedgeval. Als ze 24 uur niet eten vallen de darmen stil en dit overleven ze niet.

 

En waar komen ze vandaan? Als ze bv van een fokker komen kan het best zijn dat ze daar al iets opgelopen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn niet echt ziektes die in een hok kunnen zitten verder, waarbij je niets anders ziet dan plots overlijden. De meeste ziektes hebben toch echt wel een ziektebeeld vooraf, als je regelmatig bij je konijnen gaat kijken en ze goed kent zou je dat echt moeten zien aan het gedrag, de keutels, uiterlijke symptomen. Eigenlijk alleen RHD is echt een sluipmoordenaar, dat kun je wel zien aan bijv. een konijn dat niet komt eten, wat rustiger of lustelozer is dan normaal, maar verder zie je dat niet echt aan de buitenkant.

 

Het is overigens lastig te zeggen of dat het is, ik bedoel het kan ook zijn dat je ergens met de voeding de fout in gaat en ze allemaal aan een gasbuik overleden zijn. Van stress kan een konijn doodgaan, dus stel dat er een vos, marter of iets anders in de buurt zit dat ze 's nachts flink in de stress jaagt, krijgen konijnen daar vaak gasbuikjes van, en daar kunnen ze aan overlijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst bedankt voor de info. Beide konijntjes - idd niet ingeent, wist niet dat dat moest - aten vrij normaal tot hun dood. We hebben niet echt iets gemerkt in hun gedrag, behalve vanochtend bij het mannetje dat vrij kalm was. Maar 2u later was hij al dood. Ze komen van bij een fokker in de straat bij ons. Ga zeker wat bijlezen over het virus en gasbuik enzo, zien of ik symptomen herken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit weekend is er nog één van onze kleine konijntjes gestorven, één van de drie kleintjes die de intussen overleden ouders gekregen hebben. Dus op 6 dagen tijd zijn er 3 overleden! :( 

 

We hebben nu nog 2 kleine konijntjes van goed anderhalve maand oud. We wouden ze vanavond gaan laten vaccineren, maar is dat nog de moeite? Gaan we die morgen ook niet dood vinden in hun kot? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er was pas ook iemand met het zelfde probleem. Die heeft haar laatste 4 konijnen alsnog laten enten en er is er toen nog 1 overleden. De rest leeft nog. Dus het kan zeker zin hebben. 

Meld wel aan je dierenarts wat de problemen nu zijn en dat je de verdenking hebt op een besmettelijke ziekte. Dan kunnen zij ook hun maatregelen nemen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Balen zeg, ik heb het hier ook gehad.

Je ziet er niks aan en de volgende dag liggen ze dood :(

Je kan een spoedenting doen, dat heb ik bij de laatste 2 toen gedaan. Er is er toen nog 1 blijven leven, maar die was achteraf bij de fokker al ingeënt en die enting werkte gelukkig nog.

Ik heb nu een groep van 6 en laat ze 2x per jaar enten, woensdag komt de dierenarts ze hier weer enten.

 

Ik zou je wel willen adviseren om een ram altijd te castreren, anders blijf je kleintjes krijgen en de asiels zitten al vol met konijnen en jonkies ook.

Gecastreerde ram en voedster is mooiste combinatie. 

2 zussen gaan toch vaak vechten als ze geslachtsrijp worden en 2 broertjes ook.

Met een groep kan je het beste ook gecastreerde rammen en voedsters nemen, nooit meer rammen dan voedsters doen.

 

Suc6 ik hoop dat de laatste 2 het nog redden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .