Ga naar inhoud

Konijn sloopt alles


saxofooon

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb 2 konijnen. Een ex-ram genaamd Pip (2,3kg) en een voedster genaamd Puck (3 kg). Puck is ietwat groter uitgevallen dan ik in eerste instantie had kunnen voorzien. Ik woonde voorheen nog thuis bij mijn ouders waar de konijnen samen in een hok woonden en zo nu en dan in de ren binnen of buiten konden spelen. De laatste tijd werd Puck nogal boos omdat ze denk ik last van haar hormonen kreeg. Dan gingen ze ruzie maken in het hok, achterelkaar aan vliegen tot al het stro eruit lag enz. Maar ik ben sinds een tijdje verhuisd en woon nu op kamers. Het zijn mijn konijnen en heb ze daarom ook meegenomen. Kamer zo ingericht dat het bunnyproof is en ze 24/7 los kunnen lopen. Alleen nu het volgende probleem. Ik was van plan Puck te laten steriliseren omdat ik hoop dat ze dan wat minder agressief is en last van haar hormonen heeft. Ze lopen hier al een aantal weken 24/7 los. Vinden het prachten. Heb alleen onder de bank gaas gespannen want dat is de enige plek waar kabels liggen. Maar Puck heeft desondanks toch besloten om eerst aan de bank te gaan eten. Dit had ik kunnen voorkomen want ik weet dat ze in stof bijt dus doe ik tegenwoordig de bank omhoog (slaapbank) als ik er niet ben. Alleen nu is ze vannacht op de een of andere manier onder de bank gekomen en heeft ze dus al mijn kabels kapot gegeten en niet zo’n beetje ook. Ze kan dus niet meer loslopen zonder toezicht. En Pip zit gewoon lekker in zijn bakje in de hoek en zal geen moment erover nadenken om iets te slopen. Maar nu is dus mijn vraag. Denken jullie dat Puck een te groot konijn is om zo binnen te houden? Dat ze te veel energie heeft en dat ik misschien er beter voor kan kiezen om haar ergens heen te brengen waar ze wel buiten kan spelen of wonen want die mogelijkheid heb ik gewoon niet. Het is alsof Pip een echt binnenkonijntje is en hij is ook gek op mensen en Puck is totaal het tegenovergestelde, wat niet erg is natuurlijk maar dan is het misschien niet goed voor haar om haar hier te houden. En zou een sterilisatie nog iets doen? Het is nogal veel geld voor een student. Terug naar mijn ouders kan ze ook niet.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Puck is niet agressief en ook niet te groot. Het is gewoon een normaal konijn dat normaal konijnengedrag vetoont. Eerder moest ze in een hokje zitten en dan is het niet gek dat ze gaan jagen en onrustig worden. 

Ik denk niet dat jullie samen gelukkig gaan worden. Puck laten steriliseren zal waarschijnlijk niks aan het knagen veranderen. Nogmaals: dit is normaal konijnengedrag en dit kun je haar niet kwalijk nemen. Ik denk dat een ander plekje zoeken met ruimte etc buiten beter voor haar zal zijn. Je kunt dan een nieuwe vriendin zoeken voor je ram. Dit zou ik wel bij een opvang don, aangezien je meer zult moeten weten van het karakter. Als je een willekeurig konijn uit de winkel of van de fokker haalt, heb je waarschijnlijk over een paar maanden hetzelfde probleem. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Christaaa:

Puck is niet agressief en ook niet te groot. Het is gewoon een normaal konijn dat normaal konijnengedrag vetoont. Eerder moest ze in een hokje zitten en dan is het niet gek dat ze gaan jagen en onrustig worden. 

Ik denk niet dat jullie samen gelukkig gaan worden. Puck laten steriliseren zal waarschijnlijk niks aan het knagen veranderen. Nogmaals: dit is normaal konijnengedrag en dit kun je haar niet kwalijk nemen. Ik denk dat een ander plekje zoeken met ruimte etc buiten beter voor haar zal zijn. Je kunt dan een nieuwe vriendin zoeken voor je ram. Dit zou ik wel bij een opvang don, aangezien je meer zult moeten weten van het karakter. Als je een willekeurig konijn uit de winkel of van de fokker haalt, heb je waarschijnlijk over een paar maanden hetzelfde probleem. 

Ik bedoelde met te groot ook niet dat zij te groot is maar misschien wel te groot voor de ruimte die ze hier heeft. En ze is wel degelijk agressief want ze bijt en gromt als je haar eten geeft, naar Pip toe en soms als je haar oppakt (alleen als het nodig is). En ik had gelezen dat dat wel beter kan worden als ze gesterriliseerd wordt. Ik neem haar ook niks kwalijk. Ik wil alleen het beste voor haar en vraag mij af of dat dit is. Bedankt voor de reactie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Puck klinkt voor mij niet heel agressief, wel wat onrustig. Mijn voedster werd na de castratie wat minder onrustig: zoemde minder om mij heen en leek wat meer onder controle. Voor een binnenkonijn waar je toch vaker mee samen zit vind ik dat een hele fijne vooruitgang die bij mij duidelijk merkbaar was. Of het je bank gaat redden vraag ik me af, want als ze eenmaal een doel hebben gevonden dan is het hek van de dam, haha. Toch zou ik het doen, maar ik kan me voorstellen dat het voor een student niet zomaar iets is. 

Ik heb zelf twee binnenkonijnen van ongeveer dezelfde gewichten als Pip en Puck en ik heb zeker niet het idee dat die meer ruimte nodig hebben t.o.v. mijn vorige kleine konijnen. Het hangt ook van het gedrag af (ik kan het weten, want ik heb twee die dag en nacht verschillen): het ene konijn heeft meer uitdaging nodig dan de ander. Puck laat, zoals Christaa ook al aangeeft, juist heel normaal gedrag zien. Volgens mij heeft zij het wel wel naar haar zin ;-).

Kortom: ik zou de hoop echt niet opgeven: scherm je bank en andere belangrijke meubels af en zorg voor leuke uitdagingen waar ze wel aan mag komen. Andere konijnenproducten om wel aan te knagen, een leuke speeltunnel, laat ze eten zoeken door het wat te verspreiden en te verstoppen, etc. en wissel dit af om het spannend te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een. puck. Zij is destijds gesterilise rd omdat ze eindeloos op 1 van mijn rammen aan het rijd n was. Dat is over gegaan, maar verder is er niks verand rd: ze is nog altijd een bitch tegen de rest, ze sloopte alles wat ze tegen kwam (tot ze in een ren kwam waar ze kan graven. Nu doet ze dat elk moment dat ze wakker is) en ze is niks aanhank lijker geworden. 

 

Hormonaal gedrag neemt wel af, maar het karakter wordt echt niet anders. Hoewel ik niet ben voor het afdanken van een dier, vraag ik me wel sterk af of een sterilisatie jouw problemen gaat oploss n. Nu kan het natuurlijk geen kwaad het wel te probren, dus je kunt een poging wgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je ze geen permanente ren geven om in te wonen in plaats van los in je kamer laten leven? En dan vol zetten met kartonnen dozen en houten speelgoed wat ze kapot mag trekken/knagen. Mijn 2 draken helpen ook mijn huis om zeep als ze de kans krijgen (kabels knagen, bank graven en kussens kapot bijten - ik besef me heel goed dat dit nog reuze meevalt vergeleken met de echte professionele slopers haha) dus die van mij hebben een ren waar ze in wonen waar ze de boel af mogen breken. Als ik thuis ben laat ik ze er weleens uit onder toezicht en zet ik alles wat mij dierbaar is af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .