Ga naar inhoud

Viktor overleden - mogelijk rhd(2)


Sarah

Aanbevolen berichten

Zaterdagavond is Viktor overleden. Mijn rammetje van 4 maanden oud. Hij was ingeënt.

Hij was op 23/05 net gecastreerd, was goed genezen en je merkte al positieve veranderingen in zijn gedrag en nu is hij er niet meer.

Vrijdag en zaterdagvoormiddag was hij perfect in orde. Mooie keutels, at goed, ... En toen ik ze wou los laten lopen in huis kwam Viktor maar niet uit zijn hok.

Gaan kijken en hij zat zielig in een hoekje wat apathisch voor zich uit te kijken.

 

Hem bij mij genomen en gezien dat het niet goed was. Nog geprobeerd met O.R.S. toe te dienen, in het begin lukte dat nog, maar hij zakte verder en verder weg waardoor hij niet meer slikte.

Meteen naar de spoedarts gegaan maar hij kon niks doen, het ging zodanig snel. Viktor begon dan ook nog te stuiptrekken waardoor ik ervoor gekozen heb om hem in te slapen.

 

symptomen: lusteloos, verminderde tot geen reacties, niet eten, zwak, onregelmatige hartslag en ondertemperatuur.

 

De dierenarts vermoedde RHD en dan eerder RHD2 gezien de snelheid van het evolueren.

Ik bel vandaag nog naar mijn gebruikelijke dierenarts om Marthe zo snel mogelijk opnieuw te enten.

 

Omdat Marthe heel erg leunde op Viktor (en nu precies wel triest is) ben ik aan het rondkijken om binnen een paar weken een mannetje te kunnen nemen van ongeveer haar leeftijd.

Zij is nu 4 maanden oud ook en ik heb een nestje gevonden (van bij een fokker) met jongen die deze week 8 weken oud worden. Afgesproken met de fokster dat hij langer mag blijven zodat ik hier kan inschatten wat het gaat geven met Marthe en of ze al dan niet ook zal bezwijken van RHD. Voor hij naar hier komt krijgt hij dan nog zijn herhalingsvaccin en dan hou ik hem nog apart in een andere kooi in een aparte ruimte tot zijn castratie. Na zijn castratie koppelen met Marthe als ze het gehaald heeft. Tegen dat ze gekoppeld worden zal zij rond de vijf maanden oud zijn en hij voorbij de drie maanden. Gaat dit lukken rond deze leeftijd om te koppelen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel sterkte met het verlies.

 

Geen idee of het gaat lukken. Het is nogal een gok, je hebt geen idee of de karaters matchen met elkaar en een redelijke kans dat het gewoon echt niet klikt.  Jonge konijntjes zijn nog vatbaar voor RHD omdat ze pas vanaf 10 weken ingeent kunnen worden (of je moet een booster halen) en een inenting is ook geen garantie dat ze er helemaal geen last van kunnen krijgen, de overlevingskans is alleen veel groter.

 

Ik zou in een konijnenopvang zoeken naar een maatje waar marthe net zo op kan bouwen als ze op viktor deed. Daar zijn de konijnen al goed ingeent en heb je minder risico. Zorg wel dat je geen rhd overbrengt naar de opvang, dus eerst zorgen vat marthe goed ingeent is. Ik dacht dat RHD ook enige tijd in de omgeving kon blijven hangen, dus thuis ook alles heel goed schoonmaken en ontsmetten, tot je schoenen, voeremmer / voerbakken / hok alles aan toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het mannetje is nu al ingeënt, op 10 weken zou het herhaald moeten worden, dus ik gok dat dat dan de booster is?

Sowieso zouden ze pas contact hebben met elkaar na 6 weken ofzo. De bedoeling is dan ook dat ze meteen gezamenlijk in de buitenren kunnen (die binnenkort gebouwd gaat worden), dus voor beide nieuwe locatie.

 

Dit weekend heb ik inderdaad ook als een gek lopen poetsen, nu is het afwachten wat Marthe gaat doen.

 

De fokker helpt trouwens met het koppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte!

Goed dat je aan het welzijn van Marthe denkt en haar een nieuw vriendje wilt geven. Dit lijkt me echter niet de meest handige aanpak. Ten eerste zit Marthe 2 maanden alleen tot het rammetje gecastreerd is. Ten tweede moet je dan maar afwachten of ze elkaar aardig vinden. Zo niet, dan zit je met twee konijnen die niet bij elkaar kunnen. 

Als je met Marthe naar een opvang gaat kan ze zelf een vriendje uitkiezen, en dan weet je zeker dat het klikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar! 

 

Waren hij en Marthe ook tegen RHD2 ingeënt? En niet pas een paar dagen geleden (zodat de inenting nog niet werkzaam was)? Het zou dan heel goed ook iets anders kunnen zijn geweest. Hoe dan ook, hij is er niet meer :( 

 

Ik zou met Marthe naar een konijnenopvang gaan en samen met haar een gecastreerde ram uitkiezen. Dan weet je zeker dat het klikt en hoeft ze niet wéken alleen te zitten. Er zitten echt heel leuke konijnen in de opvang (van alle soorten, maten leeftijden, enz), dus daar hoef je niet per sé voor naar een fokker. 

 

Sterkte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .