Ga naar inhoud

Anti -Myiasis spray


Momoxx

Aanbevolen berichten

Nu mijn konijn vanwege EC nog wel eens onder de urine zit, ben ik vang voor vliegen/maden (ze zit binnen maar toch). Nu las ik dat je preventief kan spuiten met anti-Myiasis spray. Hiervan zag ik twee varianten, namelijk van Nomyiasis en Beaphar. De ene wat goedkoper dan de andere. Heeft iemand ervaring met een van beiden? Is de Beaphar spray effectief of kan ik beter die van Nomyiasis halen?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij hebben ze beide dezelfde werkzame stof dus zit er niet zo veel verschil in. De nomyiasis staat meestal bij de dierenarts op de plank, de beaphar in de vrije verkoop (bij dierenwinkels).

 

Ik heb zelf altijd die van beaphar gebruikt bij oude / zwakke konijntjes en gelukkig nooit myiasis gehad. Bij de fitte, gezonde konijnen gebruik ik het niet. Ik bedoel, echt lekker vinden ze het niet om ondergespoten te worden ;) Alleen bij de konijntjes die echt een hoger risico hebben doe ik het wel, omdat ik de stress / het ongemak dan op vind wegen tegen het risico.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even nagezocht mbt de werkzame stof, dit is het verschil:

 

Samenstelling nomyiasis

Per ml: Ivermectine 0,5 mg, S-methopeen 1mg

 

Beaphar anti-myiasis:
Werkzame stof: Ivermectine 0,5 mg/ml.

 

Metopeen ken ik overigens niet, maar methopreen wel. Denk dat dat dus een typfoutje is?  Als ik nazoek wat dat doet, dan is dat een middel dat tegen teken en bijtende luizen werkt. Het zit bijvoorbeeld ook in frontline pipetten voor honden en katten (wat overigens giftig is voor konijnen, dus die nooit op je konijn gebruiken).  Het zal denk ik zorgen voor een bredere werking dan alleen tegen maden van groene vliegen met dat er in?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah bedankt voor je reactie :), dan haal ik denk ik ook die van Beaphar. Het is inderdaad echt puur voor mijn konijn wat nu zwak is en zichzelf niet goed schoon kan houden. Ik doe het wel met een vochtige doek dagelijks, maar voor de zekerheid lijkt het me een fijn idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Evee:

Even nagezocht mbt de werkzame stof, dit is het verschil:

 

Samenstelling nomyiasis

Per ml: Ivermectine 0,5 mg, S-methopeen 1mg

 

Beaphar anti-myiasis:
Werkzame stof: Ivermectine 0,5 mg/ml.

 

Metopeen ken ik overigens niet, maar methopreen wel. Denk dat dat dus een typfoutje is?  Als ik nazoek wat dat doet, dan is dat een middel dat tegen teken en bijtende luizen werkt. Het zit bijvoorbeeld ook in frontline pipetten voor honden en katten (wat overigens giftig is voor konijnen, dus die nooit op je konijn gebruiken).  Het zal denk ik zorgen voor een bredere werking dan alleen tegen maden van groene vliegen met dat er in?

Ah dankjewel voor het opzoeken :). Het grootste gevaar zit denk ik in de maden bij mijn konijn dan zou die van Beaphar denk ik goed moeten zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik het uit voorzorg, je weet maar nooit... En onze vuilnisbakken staan dicht bij het hok en kunnen niet ergens anders. 

Hoewel ik het eerst nooit gebruikte ben ik dat gaan doen nadat een konijn bij de kinderboerderij het heeft gehad. Zoiets hoef ik niet nog een keer te zien... (Konijn heeft het wel overleefd trouwens)

Weet niet of ik het straks ook in de nieuwe tuin ga doen... Baad het niet schaad het niet. En zoveel last van het sprayen hebben ze niet.

Inenten doen veel mensen wel, maar dan is het ook niet gezegd of ze anders wel de ziekte hadden gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb die van Beaphar ‘s zomers ook een aantal keer gebruikt. Ze gaan zich erna alleen wel uitgebreid wassen en krijgen dan dus flink wat van die chemische troep binnen. Dat lijkt me niet echt gezond (terwijl er op de verpakking staat dat je bij het toedienen zelf handschoenen zou moeten dragen). 

 

Bij een konijn als dat van jou, @Momoxx, kan ik het me wel goed voorstellen dat je het nu gebruikt, en zo zijn er nog een paar situaties waarbij ik het de moeite (voor het konijn) waard vind. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .