Ga naar inhoud

Castratie voedster


Aanbevolen berichten

Onze Frommel is vandaag gecastreerd en vanaf 14:30 uur weer thuis, een hoopje ellende.

Helaas had ze een tumor in de baarmoeder, dus het is nog de vraag hoe het verder gaat na herstel operatie ivm mogelijke uitzaaiingen :-(

 

Maar nu eerst het herstel van de operatie.

Ze ligt met 2 kruikjes en lekker eten/drinken binnen snuitbereik.

Tot nu toe heeft ze een beetje hooithee gedronken en op 1 sprietje hooi gekauwd.

Daar ben ik heeeeeeel blij mee.

Ze ligt met haar ogen dicht en heeft vrij koude oren. Ik vind het er zorgelijk uitzien. Mijn vorige voedster was er beter aan toe.

 

Ik moet haar vanavond om 18 uur en om 24 uur metocloral geven en rond 21 uur de pijnstilling.

En dan wordt ook nog dwangvoer aangeraden...

 

Iemand tips? Maak me zo'n zorgen...

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je haar wel binnen? Als ze normaal gezien buiten zit is het wel belangrijk om haar nu even binnen te halen. En ik zou er vannacht nog een paar keer uitgaan om te dwangvoeren (als ze zelf nog niet eet) en de kruiken op te warmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verwarming intussen ook op 22 en...haar oortjes zijn nu minder koud en ze heeft 2 dilletakjes gegeten!!

 De metocloral ging er moeiteloos in, dus we hopen dat pijnstilling zometeen ook makkelijk gaat.

We gaan er vannacht zeker nog wel uit, maar weet iemand of dwangvoeren nodig is als ze zelf toch al piepkleine beetjes eet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou vanavond / vannacht nog niet dwangvoeren. Meestal geef ik ze tot 12 uur de volgende dag de tijd om in ieder geval zelf iets te eten. Als ze nu al zelf twee dilletakjes en een hooispriet op heeft, zou ik niet gaan dwangvoeren (netjes overigens, zo snel al weer eten! De dames die ik heb laten castreren lieten daar meestal wat langer op wachten!).

 

Als een konijn iets eet, duurt het 23,5 uur voor het er als een keutel(tje) uit komt. Je moet dus zorgen dat er elke 23,5 uur iets van voedsel in gaat. Al zijn het maar kleine beetjes, dan blijven de darmen werken. Als het goed is worden de kleine beetjes steeds een beetje grotere beetjes, tot ze weer normaal eet :)

 

Koude oren betekent niet per definitie ook dat ze het ook echt koud heeft. Ze houd haar warmte dan lekker voor haarzelf, verstandig, want dat heeft ze waarschijnlijk wel nodig nu. Niets om je zorgen over te maken dus, zeker niet als je met de verwarming aan en 2 kruikjes zit. Pas ook op dat je haar ook niet oververhit maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Evee, bedankt voor je steunende reactie!!

Ik heb eerder je advies van niet te snel dwangvoeren als ze zelf nog iets eten opgevolgd en dat pakte goed uit en scheelde zoveel stress bij dier en baas ;-)

 

Frommel kruipt nu zelf weg van de kruikjes en verwarming staat intussen weer uit. Pijnstilling zit er weer in en we zetten de wekker vannacht voor de nieuwe metacloral.

Net heeft ze hooithee van m'n vingers afgelikt, zo bijzonder en weer 1 piepklein stukje dille. Dat geeft vertrouwen. 

 

Nu duimen dat het zo stapje voor stapje vooruit gaat.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Frommel is goed bezig met knabbelen op wat sprietjes! Mijn Loena stak nog net niet een middelvingertje omhoog de eerste dag als ik aan kwam met eten. Overigens had Loena ook een beginnende vorm van kanker toen ze haar op eenjarige leeftijd castreerden en ze is uiteindelijk op 7 jarige leeftijd overleden aan iets heel anders, dus hopelijk gaat dat ook op voor Frummel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frummel is ook leuk, haha! Goed te lezen over Loena, Huiself, dat geeft moed!

 

Bedankt voor jullie belangstelling! Vind het best spannend en kan nog wel wat raad gebruiken.

 

Het gaat.

Ze wil niet meer op handdoeken liggen of op hennepvezeltapijt en is bij vlagen druk en boos bezig dit te verwijderen...

Ook wordt er soms veel gepoetst.

Tot zover positief schat ik in.

 

Maar met eten zit er weinig verbetering in; ze eet af en toe (om de 2-3 uur) 1 sprietje hooi, 1 takje wortelloof of 1 blaadje kruid.

Drinken doet ze niet. Ik bied steeds wat vocht op m'n vingers aan en soms likt ze dat op.

Vanochtend 5 keutels gelegd.

 

Is dit voldoende of toch starten met dwangvoeren?

Ze krijgt nog steeds elke 6 uur metacloral (en elke 12 uur pjnstilling).

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het actieve gedrag is voor 1 dag na castratie al heel erg positief hoor, en om de 2-3 uur eten ook! In medicijnen zit ook vocht, en in groenvoer ook. Zorg dat er wel ook een bakje water is waar ze uit kan drinken. Je zou eventueel ook een bakje hooithee neer kunnen zetten.

 

Als ik het zo lees, klinkt het allemaal heel normaal voor een dag na de castratie. Brenda liet mij zelfs nog een dag langer zorgen maken, voor ze weer wat normaler ging doen qua eet- en keutelgedrag. Dat kwam dus pas dag 2 na de castratie, in de middag zelfs pas. Met alle ervaring en kennis die je hebt, en ik heb toch echt al heel wat konijnen gehad en allemaal laten castreren inmiddels,  zit je dan nog te stressen omdat dat *** beestje niet wil meewerken ;)

 

Met de metacloral en pijnstilling zou ik gewoon nog even door gaan, pas afbouwen als ze echt weer goed eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .