Ga naar inhoud

Konijn overleden na narcose


Kathyvanroosje

Aanbevolen berichten

Hallo, mijn konijn roos, een vlinder van 8,5 kg wad vorige week maandag niet ok. Ik merkte dat plots niet wou eten. De da gebeld en deze kwam direct langs. Ze hoorde geen darmgeluiden en heeft haar een ab ingespoten en pijnstiller en iets om de darmen op gang te brengen. Ze vermoedde dat ons roosje een reactie deed op de inentingen 2 weken geleden. De volgende ochtend geen verbetering. Ik belde terug en mocht langskomen met haar. De dierenarts leerde me aan om haar zelf te spuiten met ab en primperan. Ze gaf ook dwangvoeding mee. 

Woensdag nog geen verbetering en hebben ze haar opgenomen. Ze kreeg een infuus met medicijnen, vocht en glucose. Tegen zaterdagochtend kwamen de eerste keuteltjes terug. De da liet haar regelmatig rondhuppelen in zijn tuin en dan begon ze ook gras te eten. Groenvoer, hooi, ... wou ze nog steeds niet eten. Zondag zelfde verhaal. Maandag gingen we terug langs savonds en de dierenarts zei dat ze echt niets had willen eten ondanks de medicijnen en ze een foto genomen hadden. Hierop was te zien dat haar maag volledig vol zat, veel gas in haar darmen. Ze stelde voor om te opereren omdat we toch al een week verder waren en geen medicijnen leken aan te slaan. Dinsdag namiddag is ze geopereerd. Een lange zware operatie want haar maag was afgesloten door drie haarballen. In de darm waren slechts 15 keuteltjes aanwezig. De haarballen zijn verwijderd en het gas zo goed mogelijk uit de darmen gemasseerd. De da belde mij op en zei dat de operatie goed verlopen was, dat het wel heel zwaar was maar dat roos heel de tijd stabiel is gebleven. Ze sliep wel nog. Toen ik drie uur later terug belde sliep ze nog steeds. De da zei dat hij dit zelf ook lang vond maar gezien de zware operatie niet direct onrustwekkend. De volgende morgen heb ik telefoon gekregen dat ons roosje helaas overleden was. Ze is nooit echt wakker geworden uit de narcose en langzaam in een diepe slaap gegaan. We missen haar enorm en hebben eigenlijk vele vragen. Hebben we juist gehandeld? Hoe komt het dat ze niet wakker geworden is? De da denkt dat ze te verzwakt was. Er werd overigens gasnarcose gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat het door de inentingen kwam, zeker niet na 2 weken pas. Darmproblemen zijn toch niet iets wat konijnen van inentingen kunnen krijgen. Als het een stressgevoelig konijn is kan het wel komen van de stress van het dierenartsbezoek (dus niet van de inentingen op zich, maar meer dat ze het eng vinden opgepakt te worden, in de reismand te moeten, in een vreemde omgeving te zien) maar dat krijgen ze niet na 2 weken pas, dat merk je dan meestal de dag zelf of de volgende dag al wel.

Ik denk als ik het zo lees dat het flinke darmproblemen zijn geweest. Dat kan door vanalles komen, te weinig drinken, stress, iets verkeerd eten etc. Achteraf is het gissen naar de oorzaak van het probleem.

 

Narcose is altijd een risico bij konijnen. Gezonde konijnen die een narcose in gaan komen er gelukkig echt zo goed als altijd gewoon zonder problemen uit. Gasnarcose is wel één van de meest gebruikte narcosesoorten bij konijnen, juist omdat het vrij veilig is. Maar konijnen die er verzwakt in gaan, zoals in dit geval, hebben een grotere kans om er niet goed van te herstellen. Maar als ik het zo lees was niet opereren in dit geval ook geen optie. Dus ja, als je het mij vraagt heb je goed gehandeld. Als je niet had geopereerd was  ze waarschijnlijk ook overleden. De operatie gaf in dit geval denk ik nog de beste kans voor haar om er nog van te herstellen, maar helaas is dat niet gelukt. Heel vervelend, maar ik denk niet dat je jezelf hier de schuld van kan geven. Ik denk dat je er alles aan gedaan hebt. Ik wil je heel veel sterkte wensen met het verlies.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een operatie van de maag is bij een konijn gewoon een hele zware operatie. Bijna geen een konijn overleeft dat. Het is een operatie die je eigenlijk alleen uitvoert als er echt geen andere optie meer is. 

Jullie hebben haar met de operatie in ieder geval nog een kans gegeven, want zonder had ze het waarschijnlijk al helemaal niet gered :( 

 

Veel sterkte nog!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Heel veel sterkte. :'(

Het gebeurt helaas vaker dat dieren na de narcose niet meer goed wakker worden. Tijdens de narcose kunnen ze beademd worden (ze krijgen naast het narcosemiddel ook zuurstof in de longen geblazen door middel van een tube) maar daarna moet het lichaam alles weer zelf gaan oppakken. En als het lichaam dan al zo verzwakt is, dan is dat soms net teveel gevraagd.

Zeker bij konijntjes is het altijd een wat groter risico (maar niks doen was in jouw geval ook geen optie!), omdat de darmen vaak helemaal stil komen te liggen en het heel veel moeite kost die weer aan de gang te krijgen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .