Ga naar inhoud

Help! Tips om het ze gemakkelijker te maken?


Smantt

Aanbevolen berichten

Sinds een tijdje heb ik een nieuw koppel; Julia en Sem. Na de dood van Romeo heb ik Julia laten checken (was ook wat mager) en bleek ze haakjes te hebben. Deze waren en zijn verholpen.

 

Een paar weken geleden met beide konijnen terug naar de DA gegaan omdat Julia mager bleef (bleef haar ook erwtenvlokken voeden) en Sem ineens ook magerder was. De DA kon niet echt iets vinden maar gaf me een ontwormingskuur mee (fenbendrops) die ik beiden dagelijks moest voeren. Nu na twee weken ongeveer eten ze al 5 dagen geen hooi. Ik merk dat ze het spul vies vinden en niet meer in m'n buurt durven komen (associatie met de kuur natuurlijk)

Brokjes e.d. eten ze wel. Hooithee helpt niet echt, ik ga vanmiddag kruidenhooi halen. Hiermee dacht ik dat het probleem wel opgelost zou zijn totdat ik net weer even bij ze ging kijken.

 

Ik zag wat bloed op het stro (echt maar een grootte van 5 cent) en Julia knort een soort van. Brokjes eet ze nog steeds, dat heb ik meteen gecheckt. Wel is ze nog bang voor me :( heb haar toch even bij me gepakt om te kijken waar het bloed vandaan zou moeten komen. Het enige wat ik kan vinden is dat ze een sneetje in haar oor heeft.

 

Kan iemand het geknor verklaren? 

Sinds de dood van Romeo ben ik huiverig geworden en nog bezorgder over ze. 

Mocht er echt iets zijn ga ik steeds naar de DA maar dat is helaas niet gratis.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Makkelijker medicijnen geven kan door de medicatie op iets wat ze lekker vinden te doen, bijvoorbeeld een stukje witlof, fruit, stukje wortel of iets dergelijks. Sommige konijnen kun je zo verleiden het gewoon op te eten in plaats van te dwingen.

 

Waarom heb je de panacur gehad? Zijn er wormen gevonden in keutels? Vermoed de dierenarts E Cuniculi?

 

Wat en hoeveel voer je precies? Je kan inderdaad wat andere hooisoorten proberen, maar het kan ook zijn dat je te veel brokjes geeft. Op zich begrijpelijk als je konijn moet aankomen, maar wel als gevolg dat ze minder hooi eten. Erwtenvlokken zijn wel een dikmaker, maar geen wondermiddel. Niet onbeperkt voeren dus, maar als extratje / snoepje.

 

Wat het bloed betreft: Is de snee in het oor vers, heeft dat gebloed? Zo niet,  is Julia gecastreerd? En zo ja, is ook de baarmoeder verwijderd? Anders zou het kunnen dat ze of blaas of nierproblemen heeft, of dat ze baarmoederontsteking of kanker heeft. Aan te raden dus om een afspraak te maken bij de dierenarts en als het lukt wat urine mee te nemen voor onderzoek. Een ander iets kan nog zijn dat het verkleurde urine was, bijvoorbeeld als je ze veel wortel of rode biet voert kan de urine oranje/rood worden. Dat lijkt soms op bloed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat je zo uitgebreid reageert! Julia weegt 1,5 kg dus zou ze volgens de da 1,5 ml vloeibaar medicijn moeten krijgen. Is dat niet lastig om op het eten te doen? Dat vloeit toch uit? 

Ik kan wel proberen op een stukje brood. 

 

Geen idee of hij aan e. Cuniculi denkt. De kuur is gegeven omdat hij geen duidelijke signalen zag behalve het afvallen. Keutels zagen er goed uit dus is niet getest.

 

Ik geef ze een handjevol ss, maar meestal in de namiddag/avond zodat ze de hele ochtend hebben om eerst het hooi te eten. Af en toe de erwtenvlokken of groenvoer erbij. 

 

Het sneetje bloeddde niet meer maar was wel nog droog bloed. Maar dan had het flink moeten bloeden om het te 'lekken' op een plekje hooi.

 

Ze is niet gecastreerd en rood kan het ook niet van het eten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is lastig te zeggen. Maar ik denk eerlijk gezegd dat je er wel verstandig aan doet om nog eens terug te gaan. Is er al een foto gemaakt van haar buikholte? Het kan inderdaad zijn dat haar baarmoeder aan het rommelen is, dat zou eventueel ook het vermageren kunnen verklaren. Maar daarvoor zul je dus wel even terug moeten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt de kuur inderdaad het beste op de groenten doen. Die van mij eten het dan zonder problemen op. Vinden het zelfs lekker volgens mij.

1,5 ml is idd wat veel, ik heb ook wel eens wat groenten in een bakje gedaan en dan als een soort van 'sladressing' de kuur erover. Even goed checken of er niets achter blijft, eventueel met stukje brood het restje uit je bakje halen. Maar brood moet niet te veel... 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een fijne tips! Ga de eettips zeker gebruiken. 

 

Beide konijnen hadden gewichtsverlies dus ergens denk ik dan toch aan e. Cuniculi helaas. Gelukkig lees ik dat het wel goed te 'verhelpen' is en het alleen de kop opsteekt bij tijden van stress.

Ik voer ze vanavond het nieuwe kruidenhooi. Mochten ze dit ook niet eten ga ik terug naar de DA en vragen naar oorzaken die jullie benoemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Rian:

Ik vind het eigenlijk wel logisch klinken dat het dan afkomstig is van haar oor. Meteen dat gegooi met termen als kanker hier, pfff...misschien eerst even rustig blijven. 

 

Als er een druppel van het oor valt, dan ligt dat niet zo op hooi verspreid.... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei Domino:

 

Als er een druppel van het oor valt, dan ligt dat niet zo op hooi verspreid.... 

En niet alles is meteen kanker....misschien heeft een vogel wel bessen gegeten, dat uitgekakt op het hooi voordat het verpakt werd, weet ik het. Gewoon niet meteen zo zwaar denken. Ik vind het er niet uitzien als bloed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opgedroogd bloed is inderdaad meestal wat donkerder van kleur.  Dan zou het echt vers moeten zijn, maar als het wondje aan het oor al dicht was en het bloed daar al gestold was, weet ik niet of het daar van is. Het lijkt ook bijna wat meer roze van kleur dan rood.  Ik zou even goed in de gaten houden of je het meer / vaker ziet. Zo ja, dan wel echt naar de dierenarts voor onderzoek.

 

Overigens gaf ik gewoon een rijtje met een aantal verklaringen voor bloed in het hok, voor de foto gepost was. Baarmoederkanker is wel één van de mogelijke oorzaken voor bloed in het hok.  En ook niet één die heel vergezocht is als het om een niet gecastreerde voedster gaat. Moet ik het dan maar weg laten uit het rijtje, omdat het zwaar denken is? Dat lijkt mij toch ook niet de bedoeling.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is nou je vraag precies Evee? Je somt me nogal wat problemen op bovenaan het topic, je bent geen dierenarts en je hebt het konijn of het "bloed" niet gezien dus eerlijk gezegd ja, ik vind het inderdaad erg zwaar hoe er gedacht wordt. Mensen worden daar niet heel vrolijk van terwijl het waarschijnlijk nergens voor nodig was. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vraag is of jij vind dat wij het onderwerp baarmoederkanker moeten vermijden omdat het zwaar denken is. Blijkbaar is jouw antwoord daar op ja. Dat kan, maar ik heb toch echt een andere mening.

 

 

Jij geeft aan het onzin te vinden, ik maak uit jouw reacties geen advies op om naar een dierenarts te gaan. Terwijl dat volgens mij de enige is die kan bepalen of het bloed is, en zo ja wat de onderliggende oorzaak is. Ik (en andere leden) geven alleen maar mogelijke oorzaken aan, en ja daar staan wat simpelere dingen bij (bloedend oortje, verkleurde urine) tot zware dingen( zoals blaas- en baarmoederproblemen). Als TS wil weten of het bloed is, en als het bloed blijkt te zijn wat dan de oorzaak in dit geval zou zijn, zit er maar één ding op: naar de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijkt dat meningen verschillen. Eerlijk gezegd schrok ik in eerste instantie ook over alles wat geschreven werd, maar tegelijkertijd ben ik ook een persoon die het later kan relativeren en vindt het fijn dat deze oorzaken genoemd worden. 

Het maakt me bewust dat er veel aan de hand kan zijn. Heb dit zelf liever dan te naïef denken en later blijkt er toch iets aan de hand te zijn.

 

Ik ben blij met alles wat gezegd is geworden en zal het in m'n achterhoofd houden! Helaas ben ik vanmorgen vergeten het deurtje dicht te doen dus ze hebben lange tijd de vrijheid van de tuin gehad! Ze hebben toch wel weer wat plantjes aangevreten dus denk dat het niet aan de eetlust ligt 8)

Het nieuwe kruidenhooi gegeven dus nog even afwachten hoezeer ze dat eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen bloed meer gezien in het (nacht)hok. Verder kreeg ik de tip van de DA om ze nog eens te wegen: ze zijn wel 100 a 200 gram bijgekomen, maar vind het zelf nog niet optimaal aangezien ik bij beiden nog de ruggengraat kan voelen. 

 

Het viel me vandaag op dat Julia ineens weer meer aan het rijden is en ze bromt/knort? vaak. Iets wat ik niet van haar herken. Ik kan niet goed plaatsen wat voor geluid het is, maar als ik deze signalen bij elkaar zet en het nog steeds weinig eten van het kruidenhooi komt dit overeen met de overgang winter naar lente. Lekkere dingen eet ze wel nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn natuurlijk niet in korte tijd meteen weer goed op hun gewicht. Het is toch een goed teken dat ze zijn aangekomen? Over hoe lange tijd zijn ze aangekomen? 100 á 200 gram vind ik echt wel netjes. Dan eten ze toch ook wel redelijk nu? Anders zouden ze niet aankomen zou ik denken.

 

Knorren en rijden past wel bij elkaar. Het kan door het voorjaar komen, daar hebben meer voedsters op dit moment last van. Het kan ook door iets anders komen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is bijna drie weken geleden dat ik gestart ben met die medicatie dus dat is inderdaad wel goed.

 

Ik meng het nu met een salade, veel beter zo! Helaas nog wat bang als ik in hun buurt kom, een wijze les dat ik zulke dingen misschien meteen op deze manier moet doen.

 

Ondertussen eten ze gelukkig weer wat meer hooi (kruidenhooi gemengd met wat gewone hooi).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-3-2018 at 10:25 zei Evee:

Mijn vraag is of jij vind dat wij het onderwerp baarmoederkanker moeten vermijden omdat het zwaar denken is. Blijkbaar is jouw antwoord daar op ja. Dat kan, maar ik heb toch echt een andere mening.

 

 

 

Pfff wat een onzin. Je haalt je dingen in het hoofd die echt nergens op gebaseerd zijn. Natuurlijk  moet je dat onderwerp niet vermijden, maar als je op een foto iets van roze-achtige kleur ziet vind ik dat echt geen reden om meteen aan kanker te denken. Dat doe je toch thuis ook niet, als je ergens op een laken een vlek ziet, denk je dan ook dat je kanker hebt? 

Het wordt allemaal zwaar gemaakt ja, en dat vind ik kwalijk. Uiteraard moet je alert zijn, maar wel als daar reden toe is. En naar een dierenarts gaan moet je zeker, ook als daar reden toe is. Voor wat roze rommel op een strootje vind ik dat je niet zo moet stressen. Dat is mijn mening. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .