Ga naar inhoud

Konijn sinds kort alleen . Eet weinig.


bennie

Aanbevolen berichten

Goedendag .

Ik heb hier jaren geleden voor het laatst geschreven, we hadden toen een franse hangoor die ik verdacht van myx.  Gelukkig bleek dat het niet te zijn en is hij nadat hij gecastreerd was naar een mooie ruime buitenren verhuist en heeft en een vriendin bijgekregen.  Een groot lotharinger. 

Ze hebben samen 2 jaar heerlikl samengeleefd.

Ineens lag de fr hangoor dood in zijn hok. Geen idee wat het was. 

2 weken erna de lotharinger in laten slapen vanwege e cuniculli waardoor hij op sterven na dood was.

 

Toen even geen konijn maar omdat de ruimte zo mooi was en het weer knaagde een vlaamse reus bij fokker gekocht die laten helpen en er een mooie Duitse hangoor bijgedaan. Ook die hebben helaad niet lang geleeft . Vlaam lag op dag verlamd in ren. Had rug gebroken . Hebben hem laten inslapen. De Duitse hangoor hebben we een vriendje gegeven. Een geholpen dwergje. 

Tijd was het een heerlijk koppel. Tot de Duitser vorige week niet meer at en erg rustig was. Direct mee naar da en die dacht licht gas.

Pijnstilling en darmstimulatie middelen meegekregen met terplekke nog 2 injecties daarvan. Advies om hem toch naar binnen te halen met die absurde kou van vorige week. Gedaan en hij wilde echt niet eten. Ook geen ontlasting.  Soms leek hij qua tierigheid een opleving te hebben maar nog niks eten.  Toen gaan dwangvoederen na nog een bezoek da. Eerste 2 keer slikte hij het door daarma ook niet meer. Hij bleef maar op zijn platte buik liggen en onrustig.  Da gebeld en kon terecht maar helaa's is hij in de auto overleden . 

 

Nu zit de dwerg alleen en eet hij ook weinig. Maar omdat we hem nog niet zo lang hebben en samen zat weet ik niet goed of dit zijn normale eetpatroon was of dat het echt minder geworden is. De hangoor wad altijd een lopend vuilnis vat qua eten en was altijd het meest aan het eten . De dwerg kwam altijd ook direct erbij en begon dan mee te eten maar haakte ook eerder af.  Hooi at de andere altijd heel goed. 

 

Nu doe ik sochtends bij deze het bakje vullen met ong 20 gr caspar faunafood en pluk hooi. Hij komt aanrennen en eet daar ong een kwart van op . Van het hooi zit hij ook ff te eten.  Maar daarna gaat hij weer naar zijn favoriete zit plek en eet dan in de loop van de dag nog beetje van beiden.

Eind van middag krijgt hij groenten en savonds gooi ik er wat nieuw hooi bij.  Groenten eet hij pas savonds of snachts op. Is niet veel.  2 roosjes broccoli en 2 blaadjes witlof. 

Zijn bix is andere dag wel op maar hooi niet. En geeft echt maar handje nu om te controleren of hij het echt eet. 

Ontlasting heeft hij maar niet echt heel veel . Denk ong per dag een keutel of 40. 

Vanavond een afspraak bij da om zijn tanden en kiezen te laten nakijken .

Zit te twijfelen om er niet een dame bij te zetten.  Mischien is hij toch eenzaam en gaat het met een erbij beter . Deze is nu iets ouder als een jaar. 

De konijnen waren allen geënt.  Alleen bij deze moet de rhd2 enting eerdaags weer gebErren. 

 Heb diverse hooi geprobeerd en ss weigert hij. Ga vanavond even een baaltje compact gras halen om dat te proberen. 

 

Maar zouden jullie er nu al een bijzetten ? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is in de tussentijd dus een hoop gebeurd. Sterkte met het verlies van je Duitse hangoor. 

 

Hoe lang hebben jullie het dwergje? Keutelde hij eerst wel goed? Goed dat je vanavond weer met hem naar de dierenarts gaan. 

 

Ik vind het moeilijk je hier advies over te geven. Sommige konijnen kwijnen weg als ze opeens alleen komen te zitten en eten en keutelen dan slecht. Goed dat je wel eerst naar een medische oorzaak zoekt. Als de dierenarts die niet kan vinden en de dierenarts hem sterk genoeg vindt voor een koppeling dan zou je naar een konijnenopvang kunnen gaan om hem aan een nieuw vriendinnetje te koppelen. 

 

Wat is een baaltje compact gras?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat als het kan qua gezondheid, ik inderdaad wel zou gaan zoeken naar een maatje. In dit geval zou ik dan wel echt naar een opvang gaan om te zoeken naar een dame die van karakter echt lief en zorgzaam is en steun kan bieden.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het zijn dat hij minder is gaan eten sinds het niet meer zo koud is buiten? Ik lees je topic en merk hier dat ze allemaal slechter eten de afgelopen dagen, misschien is dat bij jou ook wel het geval daardoor. Of is dat al langer zo? Dan zou hij inderdaad wel echt binnen korte tijd een maatje moeten krijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo weer terug van da. Liep enorm uit want ze hadden 2 spoedgevallen gehad .

Hij heeft zijn kiezen gekeken met zo een apparaatje.  Hij vertelde dat ze niet helemaal glad waren maar dat dit zeker geen problemen mocht geven . Was echt minder dan minimaal.   Moest het wel in de gaten houden. Hebbeb hem gewogen en was 1400 gr. Moet hem nu 2x p week wegen en in de gaten blijven houden. Bij afvallen of nog minder eten weer langs. 

Zijn buik klonk goed. Hij zag er verder ook goed uit.

Kon zijn dat dit gewoon zijn normale eetpatroon is van zo af en toe een paar hapjes.  

Ook kon ik hem proberen te koppelen. 

 

Had een baal compact grass gehaald maar hij lust het niet. Zit ik met 20 kilo grrr. Nou ja ga het anders maar als bodembedekking gebruiken in de poepbak. Daar gebruik ik een oude onderbak van cavia kooi voor.

 

Vind deze da wel schappelijk met prijzen. Nu consult 21 euro.  Vorige keer consult en 2 prikken plus 2x medicatie 41 euro. En keer erna enkel de dwangvoedjng af hoeven rekenen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Rian:

Kan het zijn dat hij minder is gaan eten sinds het niet meer zo koud is buiten? Ik lees je topic en merk hier dat ze allemaal slechter eten de afgelopen dagen, misschien is dat bij jou ook wel het geval daardoor. Of is dat al langer zo? Dan zou hij inderdaad wel echt binnen korte tijd een maatje moeten krijgen. 

Met koude weer sinds die andere dood is gegaan afgelopen woensdag leek het ook al zo weinig . Maar mischien is het wel gewoon voor hem maar is het nooit opgevallen omdat die andere zoveel aten .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn ram zeiden ze ook: de haakjes zijn zo minimaal dat dat geen problemen kan geven! Maar dat bleek dus wel serieus het probleem te zijn, Want na die ingreep at hij beduidend beter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij was de situatie anders, maar in verband met een nestje moest mijn ram tijdelijk apart. Hij kwijnde helemaal weg, hij at bijna niet, hij lag alleen nog maar in zijn hok. Toen we ze met de rennen tegen elkaar hadden gezet knapte hij helemaal op.

Dus in jouw geval zou ik hem denk ik wel een maatje geven. Dan heeft hij in elk geval steun en gezelschap, en hopelijk gaat het dan beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ben idd bezig met een konijntje erbij voor hem.  Via via kan ik een mooie nhd voedster overnemen. Is net jaar geweest en altijd gewend in groep te leven met meerdere konijnen.  

Konijntje heeft een keer jongen gehad. 

Mocht het niet klikken mocht ik hem terug brengen. 

 

Ga haar zaterdag ochtena ophalen en dan gaan we het maar proberen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .