Ga naar inhoud

Wanneer gaat konijntje weer goed eten?


Nesta

Aanbevolen berichten

Lieve mensen,

 

Eerst maar even een inleiding. Mijn konijn Vinnie is vorige week woensdag gecastreerd, zodat ik over een tijdje een vriendinnetje voor hem kan gaan zoeken. De operatie verliep prima en ik moest van de dierenarts goed in de gaten houden of hij weer ging eten. Dit gebeurde niet, dus de volgende dag moest ik beginnen met dwangvoeren en Cisaral drops voor z'n darmen (pijnstilling kreeg hij al). De tweede dag moest ik terug voor controle, z'n temperatuur was goed en de wond zag er ook goed uit. Intussen at hij nog steeds vrijwel niks en mocht ik vrolijk doorgaan met dwangvoeren. 

 

Omdat hij in het weekend nog steeds niet zelfstandig aan het eten en drinken was (op een paar hapjes hooi en stro na), ben ik maandag weer met hem naar de dierenarts gegaan. Weer was er niks aan de hand met hem en ik heb toen om Metocloral gevraagd, in de hoop dat dit z'n eetlust zou helpen. Ook kreeg hij water toegediend. 

 

Dinsdag begon er eindelijk echt vooruitgang te komen, hij at flink wat brokjes en sla en peterselie en dille en wat witlof. Ook z'n keutels begonnen nu fatsoenlijke vormen aan te nemen. Als reactie hierop ben ik gister iets gaan minderen met dwangvoeren. Eerst gaf ik hem vier keer op de dag ongeveer 15 ml per keer, in totaal dus 60 ml per dag (Vinnie weegt 1.8 kilo). Daarnaast kreeg hij over de gehele dag ook iets van 15 ml wortel olvarit binnen, omdat ik daar z'n medicatie mee meng (anders kwijlt hij het uit). Nu ben ik naar 3 keer per dag ongeveer 10 ml gegaan, heel veel meer gaat er ook niet meer in per keer. Z'n medicatie krijgt hij nog wel zoals voorgeschreven (beide drops 3 keer per dag) en dit mag pas in het weekend afgebouwd worden van de dierenarts. 

 

Gister heeft hij weer een beetje hetzelfde gegeten als dinsdag. Een handje hooi, een handje stro, wat brokjes (ik denk ongeveer een kwart van wat hij normaal op een dag at) peterselie, koriander en witlof (drinken doet hij nog steeds niet, maar krijgt ook best veel vocht binnen via het dwangvoeren en de olvarit). Wel een stuk minder keutels, maar goed, hij krijgt ook minder dwangvoer. Dit gebeurt overigens allemaal 's avonds, zowel het eten als het poepen, waardoor ik overdag de hele tijd in spanning zit omdat ik geen vooruitgang zie. Normaal poept een konijn de hele dag wel een beetje door toch?

 

Over het algemeen zit er dus wel een stijgende lijn in, maar gaat het ontzettend langzaam. Ikzelf zit nu ook al een week in de stress hierom en ik kom nergens aan toe omdat ik hem z'n medicatie en voer moet geven iedere dag. Dat is waarom ik hier dit bericht post, ik heb een beetje aanmoediging nodig denk ik. 

 

Geef ik nog te veel dwangvoer? Of juist te weinig? Overdag eet hij dus bijna niks, terwijl hij 's avonds en 's nachts toch wel goed wat eet (ik gok dus zo'n kwart van wat hij normaal zou eten, als het niet minder is). Ik wil het proces nu niet weer verpesten door hem te weinig dwangvoer te geven, zodat z'n darmen misschien weer traag worden. 

 

Heeft iemand dit ook meegemaakt? Hoe lang kan het nog duren voordat hij echt weer gaat eten als vanouds? Kan het weer bergafwaarts gaan?

 

Ervaringen en tips zijn heel erg welkom. Ik hoop vooral te horen van mensen die dit ook hebben meegemaakt en dat het uiteindelijk weer goed kwam, zodat ik de moed er een beetje in kan houden. Ik heb echt alle fora hierover gelezen, maar of de afloop wordt niet gepost, of het konijn in kwestie eet na 2 dagen dwangvoer weer normaal, wat hier dus al lang niet aan de hand is.

 

Ik moet er even bij zeggen dat Vinnie zich verder normaal gedraagt. Hij huppelt vrolijk rond in de kamer en lijkt verder nergens last van te hebben. Het dwangvoeren vindt hij niet geweldig, maar hij blijft er heel rustig onder dus het levert hem niet extreem veel stress op. Meestal zit hij direct na het dwangvoeren alweer door de kamer te huppelen.

 

Ik heb ook nog even een fotootje toegevoegd van z'n keutelproductie van gisteren. Dit is vanaf gister avond tot nu. Overdag komt er dus bijna niks bij.

 

Alvast bedankt!

IMG_20180301_131004.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die foto ziet er goed uit hoor! 

Ik heb mijn konijn ook moeten dwangvoeren na de castratie en toen hij weer wat begon te eten, gelijk het dwangvoeren naar beneden geschroefd.  Als je zelf ziek bent geweest en je gaat weer eten, dan zit je ook snel vol doordat je maag is gekrompen. Dus met 3x dwangvoeren voelt hij waarschijnlijk niet de noodzaak van zelfstandig eten. 

Zelf bracht ik het omlaag naar 2x daags 10ml. Zodat ik in elk geval wist dat er wat in zijn maag zat. Elke dag werd er iets meer zelfstandig gegeten. En dan bedoel ik een beetje knagen aan het hooi of een hapje groenvoer. Dat waren echt geen grote hoeveelheden. En het duurde dan ook best lang voor hij wat keutelde.

Toen hij s morgens weer zelfstandig ging eten, ben ik gelijk gestopt met het dwangvoeren.

Het heeft vanaf dat hij zelfstandig ging eten, ruim een week geduurd voor hij weer een normale hoeveelheid at en keutelde. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk eerlijk gezegd dat het konijntje misschien niet goed eet omdat je te veel dwangvoert.

 

Zodra ze zelf weer gaan eten na castratie (meestal de volgende dag of uiterlijk de dag daarna) kun je het beste stoppen met dwangvoeren. Ook al eten ze alleen nog maar een klein beetje groenvoer. Als je stopt met dwangvoeren, is de kans groter dat ze weer zelfstandig gaan eten. Van dwangvoer raken ze snel vol namelijk, dan is het niet zo nodig om weer zelf te gaan eten. Zolang ze zelf iets eten - al is het maar weinig (bijv. 1 blaadje witlof per dag, of een paar sprietjes peterselie) - hoef je niet bang te zijn voor stilgevallen darmen. Ik ken de stress als baasje goed hoor, bij mijn laatste konijntje dat gecastreerd is duurde het ook erg lang voor mijn gevoel voor er echt weer een beetje een normale hoeveelheid keutels begonnen te komen. Maar echt, de honger komt vanzelf wel weer en de keutels dan ook. Mijn ervaring is dat ze een dag of 4-5  na de castratie dan weer gewoon normaal alles eten en de keutels ook weer op een nette hoeveelheid zijn. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bellebunny dat stelt me erg gerust, omdat jouw verhaal veel op die van mij lijkt. Goed om te weten dat het toch nog wel een week kan duren voor hij weer echt goed gaat eten. Misschien is twee keer 10 ml per dag inderdaad wel voldoende.

 

@Evee misschien heb je gelijk dat ik nog minder moet dwangvoeren, dus dan ga ik dat vanaf nu doen. Scheelt mij ook stress! Goed om te weten dat de darmen niet snel weer stil gaan liggen, ook al eet hij weinig. 4-5 dagen na de castratie weer eten klinkt geweldig in mijn oren, ik zit nu dus inmiddels al op 8 dagen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij de berichten hierboven. Als een ziek konijn zelf weer een beetje eet stop ik met dwangvoeren. Tja, wat is een ‘beetje’ dan... dat gaat eigenlijk op gevoel. Als ik zo lees wat Vinnie (leuke naam trouwens!) zelf eet bovenop het dwangvoeren dan vind ik dat hij dat best aardig doet. Zo lang je dan blijft dwangvoeren krijgt hij ook niet echt honger. Wat ik vooral belangrijk vind is dat je schrijft dat hij vrolijk rondhuppelt en nergens last van lijkt te hebben. Dat is een goed teken. 

 

Zijn ‘keutelproductie’ is toch ook best aardig? Misschien wat minder dan normaal, maar absoluut niet zorgwekkend voor een herstellend konijn. De vorm en grootte van de keutels zijn denk ik ook goed? Dat is wat lastig om te zien vanaf een foto. 

 

Ik snap je bezorgdheid hoor, bij een ziek konijn kan je soms het eten wel proberen naar binnen te kijken en dolblij zijn als je een keutel vindt. Brokjes eten ze trouwens vaak pas het laatst weer. 

 

Ik zou het dwangvoeren dus afbouwen (steeds een keertje overslaan) en dan daarmee stoppen. 

In wortelhap zit trouwens wel een hoop suiker, wat niet zo goed is voor de darmen. Geef daar dus niet teveel van.

 

Succes! Ik denk dat het allemaal wel goed komt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lienappelsien ja klopt ik zit soms voor z'n hok te kijken als hij iets aan het eten is en m'n vriend en ik juichen als er een keutel is gelegd haha, het is bijna een obsessie. 

 

Ja de wortelhap is niet het allerbeste, maar anders eet hij z'n medicatie niet helaas. Ik probeer er zo min mogelijk van te geven in elk geval!

 

Ik ben blij te horen dat jullie het allemaal wel positief inschatten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@fiep nee hij krijgt geen pijnstilling meer. Hij krijgt alleen nog Cisaral en Metocloral voor z'n maag en darmen. Daar mocht ik niet zomaar mee stoppen van de dierenarts, ook niet als hij alweer wat keutelt. Dit ga ik vanaf zaterdag afbouwen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, hij heeft gister avond en vannacht weer wat sla en brokjes gegeten en ongeveer dezelfde hoeveelheid keutels gelegd als hierboven. Nog niet een heel groot verschil met de dagen hiervoor, maar het kan dus langzaam gaan. Afhankelijk van wat hij vanmiddag eet, geven we hem vandaag nog één keer 10 ml dwangvoer. Hopelijk gaat het dan snel beter!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik ben er nog steeds niet helemaal gerust op. De castratie is nu twee weken geleden (!) en het is één week geleden sinds hij weer zelfstandig ging eten. Zondag heeft hij z'n laatste beetje medicatie gehad (Cisaral en Metacloral).

 

Hij eet nog wel zelf en hij is ook eindelijk gaan drinken, maar hij zit nog lang niet op z'n oude niveau. Ik gok dat hij zo'n 1/3 eet van wat hij normaal op een dag zou eten. Blaadjes sla en dergelijke liggen makkelijk langer dan 24 uur in z'n kooi, terwijl hij dit normaal direct zou opeten (ik ververs het natuurlijk regelmatig). 

 

Wat ook gek is, is dat hij de afgelopen 24 uur ineens nauwelijks heeft gepoept en geplast, op een stuk of 10 keutels na. Dit vind ik wel gek, want hij eet dus wel wat en hiervoor keutelde hij daarop wel redelijk wat (zie foto hierboven). 

 

Ik vind het echt wel lang duren zo! Misschien ben ik ook wel ongeduldig, maar dat hij nu gisteravond en vannacht nauwelijks gekeuteld heeft, terwijl hij dat hiervoor wel deed (ook toen we allang waren gestopt met dwangvoeren) baart me wel zorgen.

 

Ik zal vandaag even aankijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Okki Maar heb je ook de rest van het verhaal hierboven gelezen? Ik ben al 3 keer met hem naar de dierenarts geweest en telkens was er niks aan de hand. Hij moest gewoon op gang geholpen worden mbv dwangvoer en medicatie. Met dwangvoeren zijn we al bijna een week gestopt en met de medicatie sinds zondag, ik zou niet weten wat de dierenarts nog meer kan doen. Ik kan moeilijk m'n hele leven doorgaan met hem dwangvoeren en medicatie geven, hij zou het allang zelf weer moeten kunnen oppakken. Daarnaast heeft hij dus gisteren wel gewoon gegeten. 

 

Zou het misschien kunnen dat hij nog weer even een dipje heeft omdat we zondag gestopt zijn met z'n medicatie? Ik las ergens dat het op gang komen ook met pieken en dalen gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah oké. Ja ik heb net even gebeld, en ze zeiden dat het inderdaad kan komen dat hij gewoon even weer op gang moet komen omdat we zondag gestopt zijn met de medicatie, of dat hij gewoon even wat minder poept vandaag, wat toeval kan zijn. Het was in elk geval goed dat er tenminste iets uit was gekomen, want dat betekent dat hij niet verstopt zit of iets dergelijks. Als hij vanavond of vannacht weer niet poept, dan moet ik morgen weer bellen.

 

Het kon zijn dat dit normaal was en dat andere mensen dit ook hebben gehad nadat hun konijn een tijdje medicatie had gehad. Dat soort berichten stellen me dan gauw gerust, ik zit nu namelijk direct weer in de stress haha. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja snap ik, maar ik laat me in zo'n geval liever gerust stellen door de dierenarts...Ik bel zelf mbt mijn konijnen eigenlijk altijd heel snel de dierenarts als er iets is (niet dat ik hem stalk hoor), dan ben ik weer gerustgesteld of ik hoor wel of ik langs moet komen met het konijn.

 

:$ Sorry dat ik je heb laten stressen!

 

Fijn dat het niet direct verontrustend is, beterschap voor je konijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen natuurlijk. Ooh je hebt me niet laten stressen hoor! Ik vind het al heel fijn als er iemand reageert op mijn berichten!

 

Met z'n eetlust zit het trouwens wel goed, hij schrokte net een dikke tak basilicum binnen een paar seconden naar binnen. Zo gretig heeft hij in weken niet meer gegeten, dus dat stelde me ook wel gerust. Nu maar hopen dat hij vanavond/vannacht aan het poepen gaat. Bedankt voor de reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .