Ga naar inhoud

Konijnenpakje na operatie en moeizaam eten


NicoleS

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Gister is Jet gecastreerd, ze heeft nu een konijnenpakje aan waar ze echt duidelijk een hekel aan heeft.  Hoe lang moet ze deze aanhouden?

De wond is onderhuids gehecht. Ze is meer bezig met haar pakje dan met eten en drinken. Ze eet wel wat maar niet veel. Brokjes helemaal niet, tenzij dwangvoeden door op te lossen en met een spuit. Verse groenten en fruit eet ze wel maar wat moeizaam. Ze heeft wel al wat gekeuteld. 

Zou er een verband kunnen zijn met het pakje niet fijn vinden en slecht/moeizaam eten?

 

Ze hupt wel lekker rond als ze los is en Job is heel voorzichtig en zorgzaam naar haar. Alleen als ik erbij ben mogen ze even samen los. 

 

Dankjewel voor de tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze niet aan de wond zit, hoeft ze geen pakje aan. De meeste konijnen vinden het echt niet prettig omdat ze zichzelf niet kunnen wassen daarmee. Als ze netjes van de hechtingen afblijven is het ook niet nodig. Het minder eten kan zeker komen door stress van het pakje. Trek het eens uit voor een paar uur en houd haar in de gaten. Als ze zich een stuk beter voelt zonder, en netjes van de hechtingen afblijft zou ik het lekker uit laten. Een beetje wassen bij de wond kan geen kwaad, als ze maar niet de draadjes proberen los te knagen.

 

Krijgt ze nog wel pijnstillers? Dat is de eerste paar dagen wel aan te raden. Zonder pijn is de kans dat ze gaan eten groter, en de kans dat ze aan de wond zitten kleiner.

 

Beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Evee 

Ik heb het pakje uitgedaan, ze lukt nu vooral aan de vacht langs de kale plek en is daar wat vacht aan het plukken dus dat valt gelukkig mee. Inmiddels is het woensdag, 2 dagen na haar operatie en eet ze nog vrij moeizaam... witlof eet ze het zachtere deel van het blad, brokjes heel af en toe eentje en wat hooi. Veel kietelen doet ze nog steeds niet en matig drinken. Ze is verder als ze los is vrij levendig en ze reageert wel op ons als we haar roepen. Het is natuurlijk een stuk zwaarder voor een voedster dan voor een rammelaar. Vanmorgen heb ik een schijfje banaan gegeven, daar zat ze wel lekker van te peuzelen en at ze helemaal op. Dwangvoeden met de spuit is ze ons te slim af, ze maakt kauwbewegingen en vervolgens ligt het voer in de kooi. 

 

Moeten wij ons zorgen maken? Ze krijgt wel wat binnen natuurlijk, maar niet veel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dwangvoeden en jullie te slim af zijn: dan doe je het niet goed. Dwangvoeden is zoals je het uitspreekt: onder dwang voeden. Spuit voorzichtig in de zijkant van het mondje, achter de voortanden, en langzaam leeg drukken. Als je haar goed vasthoudt kan ze geen kant op en moet ze het afslikken. Wikkel haar lijfje snel in een handdoek, mag best strak, zodat alleen het kopje uitsteekt. 

Het duurde hier bij de voedsters ook een aantal dagen voordat ze brokjes gingen eten. Zo lang ze wel andere dingen eet is dat niet zo erg. Je geeft aan dat ze heel af en toe wel brokjes eet, ik denk dus dat het wel goed komt. Als jij net geopereerd bent wil je ook nog geen 6 gangen menu ;-)

En die pijnstilling die Evee ook al noemde: heel belangrijk. Heb je die?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Jetje heeft pijnstilling gehad. Dus dat is al goed. En ze eet inderdaad wel wat verse groenten en fruit met hooi. Nu is banaan niet het beste, daarvan krijgt ze ook niet veel.

We hadden jet met dwangvoeden in een handdoek en in t bekje gespoten, ze kauwt/smakt wat en werkt het met haar tong naar buiten. Zometeen nog eens proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan steek je het spuitje niet diep genoeg naar binnen. Het moet echt een beetje voorbij die tong gestoken worden aan de zijkant van het bekje, anders spugen ze het zo weer uit. Die van mij zaten ook altijd helmaal onder daardoor, voor ik de smaak te pakken kreeg. :')

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze wel andere dingen eet en er zijn keutels zou ik persoonlijk niet dwangvoeren. Het geeft alleen maar meer stress. Hou eventueel de pijnstilling op peil als je denkt dat ze daar baat bij heeft en bied haar vanalles aan, groentes, wat gedroogde kruiden zoals bijvoorbeeld weegbree. Zolang ze zelf eet zou ik me er niet teveel zorgen om maken. Ze eet ook wat brok toch? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een drama toch die konijnen pakjes, laat alle voedsters in de opvang castreren, maar nooit krijgen ze een pakje om hoor, niks voor konijnen :)
 

Als ze groenvoer eet en hooi, dan niet dwangvoeren. Heb nu al te vaak gezien dat mensen de maag overladen en konijn het daardoor niet redde, omdat we veel te snel veel te veel dwangvoeren. Als ze maar blijft knabbelen zo over de dag door, dan komt de rest wel. Biks eten sommige pas na 5 tot 7 dagen weer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .