Ga naar inhoud

Cuni culi of toch oorontsteking


Storm5803

Aanbevolen berichten

 Wij hebben een vosje van 12.5 jaar en sinds november last van de oren. Jeuk kale plekken schilfers in de oren. Plast al langere tijd niet meer op het wctje maar door het hele hok. Drinkt veel. Nu verliest ze heel veel haar wat er gewoon superlos inzit maar daaronder zitten kortere haren (geen vachtmijt) Nu valt het ons op dat ze wat wankel op de achterpoten is en soms omvalt. Ook heeft ze geregeld nestagmus(ogen bewegen van links naar rechts) en houd haar hoofd soms naar 1 kant. Gisteren heb ik voor het eerst behoorlijk wat oorsmeer uit 1 oor kunnen halen omdat het er uit stak. Nu verdenkt de dierenarts haar van cuni culi. Maar ze zit alleen en eet en drinkt goed(Is wel langere tijd al mager).snoept graag en wil super graag aandacht. Ze heeft 2x dexamethason injectie gehad en krijgt carprofendrops 0.6ml en enrobactin 0.03ml
Gisteren een andere dierenarts gehad en die zegt dat ze geen cuni culi zal hebben vanwege haar leeftijd. Gezien haar verschijnselen (die ook lijken op cuni culi)dacht ik aan binnenoorontsteking. Ze heeft ook al jaar of 2 verstopte traanbuizen maar vanwege haar leeftijd wilde ze daar niks aan doen meer. 
 
Kunnen de oren en de ogen met elkaar te maken hebben en is het geen cuni culi?
Dierenarts vind dat als deze medicijnen niet aanslaan dat we haar moeten laten inslapen maar ze is nog zo vrolijk en eet en drinkt goed en is niet altijd wankel of houd haar hoofd 1kant op.
Heeft iemand  ervaring met deze verschijnselen bij een oorontsteking
Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijven behandelen met de medicijnen die ik schreef doen we zeker maar omdat de dierenarts vind dat we moeten nadenken over inslapen.. 

Wat ik vergeten te zeggen was is dat ze ook met haar hoofd "weeft" . Haar hoofd gaat langzaam naar links en gaat dan weer terug naar rechts en dat herhaald zich maar dit doet ze niet constant

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan horen bij slecht zien, die hoofdbeweging. 

Wij hebben hier ook een voedster gehad die oud was en wankel liep, stijf en stram, echt een omaatje. Onze hamster idem, alsof hij dronken was. 

Ik vind het wel apart dat een dierenarts jullie vraagt om na te denken over inslapen terwijl het beestje verder nog helemaal levendig is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze nog levendig is, zelfstandig eet en het niet benauwd heeft of zo, zou ik ook nog niet direct aan laten inslapen denken. 

 

De dierenarts denkt aan EC maar ze krijgt geen Panacur/Fenbendrops? Dat is juist het belangrijkste in geval van EC. Daar zou ik dan nog wel om vragen. 

 

Mijn konijn had overigens EC én oorontstekingen, dus het een sluit het andere niet uit. 

 

Woont ze binnen? Zo niet, dan kan je haar beter nu wel naar binnen halen.

 

Sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze slaapt heel veel maar als ze wakker is wil je graag geaaid worden en komt dan ook naar je toe.

Nee ze krijgt carprofendrops en enrobactin. Meer niet.de dierenarts wil eerst kijken hoe dit gaat. 

Inslapen is voor ons zeker geen optie maar dieren zijn bij een dierenarts sowieso anders en daar houd de dierenarts misschien geen rekening mee.

Het konijn zit binnen in een groot buitenhof

Ga nu ook erwtenvlokken geven. Las dat in een andere topic dat het heel goed voor ze is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is echt gek. Panacur/Fenbendrops is juist het enige middel dat zo snel mogelijk gegeven moet worden bij (vermoeden van) EC. Langer wachten bij dit vermoeden of deze diagnose zonder juiste behandeling veroorzaakt alleen maar meer ellende. Een goede dierenarts weet dit zonder twijfel. 

Samen met de uitspraak om het konijn te laten inslapen vertrouw ik deze dierenarts eerlijk gezegd helemaal niet. 

Erwtenvlokken zijn alleen goed om het konijn wat dikker te laten worden, maar zo lang je de oorzaak niet aanpakt van het mager zijn, zal het niks uithalen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke druppels tegen oormijt heeft ze gehad?

 

Ik vind het echt raar dat de dierenarts aan EC denkt maar geen Panacur/Fenbendrops geeft. 

 

Ze is dus erg mager? Eet ze wel gewoon haar normale hoeveelheid voer? In dat geval kan dat een symptoom van EC zijn. Je schrijft dat ze veel drinkt. Dat is dan ook al verdacht. Wankel op de achterpoten, scheve kop (dat laatste kan inderdaad ook door een oorontsteking komen), tja. 

 

Misschien handig om de volgende informatie samen met je dierenarts door te nemen: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

 

Veel succes vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet niet welke druppels ze heeft gehad. Werd ook voor katten gebruikt.

 

Ja maar ze is nu met een paar dagen wel iets aangekomen.Ze heeft nooit haar brokjes helemaal opgegeten maar at en eet veel groente. Nu ze seniorvoeding heeft eet ze meer brokjes.

Zo drinkt ze haar hele fles leeg (150ml) en dan weer niet voor de helft..

Vanmorgen geweest. De dierenarts vind dat ze voorruit is gegaan en we moeten met de antibiotica en carprofendrops doorgaan. Eerst wilde ze toch medicijnen meegeven voor cuni culi maar nu moeten we het toch nog even aanzien omdat Storm vooruitgaat en ze aan een middenoorontsteking denkt alleen het tegenstrijdige is dat 1 oog haar lens wit wordt in vrij snel tempo.

Dierenartsen hebben beide andere mening over Storm omdat de 1 denkt dat bij een konijn van 12.5 dat niet in kontakt komt met andere konijnen zeer onwaarschijnlijk het cuni culi kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een heel groot deel van de konijnen is drager van E.cuniculi, dat kunnen ze al in het nest oplopen en hun hele leven symptoomloos bij zich dragen. Bij ziekte/stress/andere oorzaken van een verminderde weerstand kan het dan klachten gaan geven. De reden dat een bloedtest bijvoorbeeld vrij zinloos is om E.Cuniculi aan te tonen, is dat het merendeel van de konijnen positief zal testen.
En bij het scheef houden van de kop, het witten van een oog, evenwichtsproblemen en vermageren, zou E.cuniculi ontzettend hoog op mijn diagnose-lijstje staan. (Nu ben ik geen dierenarts dus stel ik geen diagnoses, maar je snapt wat ik bedoel.)

Ik ga in het advies van Okki mee; vraag een second opinion bij een konijnkundige dierenarts. (In welke regio woon je, als je dat wil delen? Je kunt zelf op de lijsten hier op Bunnybunch kijken, maar wellicht heeft iemand hier ook al een goede tip voor je.) En ik zou er echt op hameren dat je wil starten met fenbendrops/panacur. Dat is bij EC heel belangrijk. (En mits het geen contra-indicatie heeft voor het geven in combinatie met je AB-kuur, en je het niet maaaaaaandenlang geeft, is de kans op bijwerkingen ook zeer gering.)

 

Dat een van je DA's EC. niet waarschijnlijk vindt vanwege de leeftijd en geen contact met andere konijnen vind ik om eerlijk te zijn wel iets waar ik echt stevige vraagtekens bij zet en waarvan mijn wenkbrauwen fronsen.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze houd haar hoofd niet scheef maar gedraaid naar 1 kant. Dus alsof ze achterom kijkt en liep dan ook alleen maar die kant op. Nu is dat al bijna over . Het "weven" en de nestagmus van de ogen is nog wel steeds .

Ik kon de medicijnen voor cuni culi tegelijk gebruiken met deze medicijnen en zoals zij zei moest ik dat ook de rest van haar leven blijven gebruiken. Het is een soort ontwormingsmiddel . Weet niet hoe het heet maar misschien dat jullie dat herkennen .

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens! Panacur/Fenbendrops is nou niet iets zoals antiobiotica waar je echt superbehoudend mee moet zijn. Je moet het natuurlijk niet zomaar in een konijn stoppen, maar bij jouw konijn, met een reëele kans dat ze EC heeft wat de dierenarts ook zelf aangeeft, begrijp ik niet waarom er zo moeilijk over wordt gedaan. Bij EC heb je het gewoon nodig. Het wordt inderdaad ook als ontwormingsmiddel bij honden en katten gebruikt (bij konijnen trouwens ook).

 

Wel fijn dat ze iets opknapt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Een update

Met Storm gaat het best wel goed.

Ze is 100 gram aangekomen. "Weeft" niet meer met haar hoofd. Is nauwelijks nog wankel . Aan haar ogen nog wel nestagmus en vaak zie je het witte van de oog in haar binnenste ooghoek .Heeft nog wel erge jeuk aan de oren .gebruik nog steeds otoclean 3x p.week omdat er heel veel oorsmeer inzit volgens de dierenarts maar het helpt niet. Komt niks uit de oren verder.

Ze heeft ook al ruim 2 jaar hele vieze oogjes en volgens dierenarts verstopte traanbuisjes. Maak het 2x per dag schoon maar vindt dat niet helpen de haren rondom haar oogjes blijven vies worden en kleven dan samen.

Iemand suggestie wat we daarmee kunnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heeft onze ram van 11 ook. Ik heb het idee dat hij bijna blind is en zich wat meer bij zijn oogjes wast om misschien te proberen of hij dan beter kan zien, geen idee. De haartjes kleven inderdaad onder zijn oogje samen. Verder niks eigenlijk, het oogje zelf is schoon. Ik denk niet dat je er iets aan kunt doen. Oudere dieren zijn niet meer de mooiste en de friste, dat hoort er wel een beetje bij. Net zoals bij oude mensen. Zo lang ze er geen last van hebben zou ik zeggen: zo laten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-1-2018 at 06:18 zei Storm5803:

Wat ik me wel bedenk is dat ze in november druppeltjes in de nek heeft gekregen op verdenking van oormijt. Heeft iemand daar ervaring mee dat konijnen daar op reageren? 

 

Nog even hierover, ik denk dat je Stronghold bedoelde. Dat hebben wij hier ook gebruikt toen een van onze konijnen vachtmijt had. Ze reageerden daar niet op, alleen bij het net aanbrengen vinden ze dat niet leuk en daarna gaat de vacht wat hard worden, gaat na een paar dagen weer over. Soms kaal plekje op de plek waar gedruppeld is. Gaat weer over. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een update

Met Storm gaat het best wel goed.

Ze is 100 gram aangekomen. "Weeft" niet meer met haar hoofd. Is nauwelijks nog wankel . Aan haar ogen nog wel nestagmus en vaak zie je het witte van de oog in haar binnenste ooghoek .Heeft nog wel erge jeuk aan de oren .gebruik nog steeds otoclean 3x p.week omdat er heel veel oorsmeer inzit volgens de dierenarts maar het helpt niet. Komt niks uit de oren verder.

Ze heeft ook al ruim 2 jaar hele vieze oogjes en volgens dierenarts verstopte traanbuisjes. Maak het 2x per dag schoon maar vindt dat niet helpen de haren rondom haar oogjes blijven vies worden en kleven dan samen.

Iemand suggestie wat we daarmee kunnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haar oogjes zijn met name in de ooghoeken vies .daar hoopt het zich op .Het koekt  daar aan als ik het niet 2x daags schoonmaak. Vaak door het weghalen word het daar ook kaal omdat het niet weg te vegen is. Moet echt eerst goed met afgekookt water natmaken en dan met de nagel voorzichtig weghalen.

Gelukkig vind ze dat nooit een probleem maar wil haar liever niet zo "plagen" .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .