Ga naar inhoud

Graven na sterilisatie?


GawainBS

Aanbevolen berichten

Zoals sommigen onder jullie mss al weten, zijn Luna & Flora gesterilliseerd op 29/11. De laatste 2-3 dagen is Luna plots zeer hevig beginnen graven: de toiletbak, het mandje, de handdoeken, het stro in het hok, kortom alles.

Ik heb gelezen dat sommige voedsters een "hormonen opflakkering" krijgen na een sterilisatie. Klopt dat? Zoja, hoelang duurt dat?

Op zich mag ze zoveel graven als ze wilt, ik vind het gewoon jammer om 2x-3x per dag het zootje op te ruimen. (Geen paniek, als ze dat blijft doen, blijven wij kuisen. :))

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

geachte mevrouw , 

 

ik ben zelf en beginner met konijnen maar het dagcentrum waar ik naar toe ga hebben wij 3 konijnen ( 2 buiten en 1 binnen ) en ze zijn allemaal gesteriliseerd en als wij hun hokken kuizen en nieuwe bedekking leggen gaan ze toch graven .

 

ik denk persoonlijk dat ze het doen om zicht thuis te voel door alles te leggen waar ze zich goed bij voelen . 

wij  bemoeien ons ze niet mee ( enkel bij het voederbakken als ze onderste boven liggen ) 

 

als ik onzin uitkraam sorry hiervoor .

 

groetjes 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een konijnendame van 2,5 jaar oud, die al 2 jaar geleden gesteriliseerd is en die regelmatig de hele plasbak (strooisel, keutels en plas) leeg spit  ;p. Beetje jammer, want de konijnen doen altijd netjes al hun plasjes en bijna alle keutels op de bak. En dan ligt het er dus toch regelmatig naast :(. Ook graaft ze regelmatig in een van de hoeken van het schuilhok  in het stro. Ze doet dat graven echt bij vlagen, soms weer een hele poos niet. Bij mijn konijn heeft het dus niet te maken met een pas geleden sterilisatie, maar hoort het denk ik gewoon bij haar als persoontje... Dus je moet er inderdaad misschien rekening mee houden dat het gedrag blijft (terugkomen). 

Link naar reactie
Delen op andere sites