Ga naar inhoud

Science selective en gezondheidsproblemen?


Kaatje34

Aanbevolen berichten

Science Selective wordt als één van de beste brokken aangeschreven....

Hebben jullie wel eens iets gehoord over nierproblemen en SS? 

Sinds ik SS voer heb ik aldoor wat met de konijnen..... Een paar weken geleden heb ik mijn mannetje in laten slapen. Hij leed aan extreem nierfalen en was echt enorm afgevallen in een paar maanden.

Het vrouwtje wat over bleef heb ik net ook even op de  weegschaal gehad en ook zij is nu erg afgevallen. Van 2.02 kg naar 1.58 kg in een half jaar tijd.

Voor SS voerde ik altijd Hope Farms en voor mijn idee had ik daar nooit problemen mee.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, nooit gehoord. Zelf voer ik het al jaren en ons oudste konijn van de vijf is bijna 11 jaar en helemaal gezond. 

Ik denk ook niet dat je dat zomaar aan voer kunt relateren omdat je thuis toevallig veel meemaakt. Je hebt twee konijnen die iets onder de leden hadden/hebben en dan meteen een merk brok verdenken, dat is eerder toeval als je het mij vraagt. Wie weet hebben jouw konijnen iets onder de leden? 

Een brok wordt uitvoerig getest en onderzocht en kan daardoor goed onderbouwd aantonen dat het kwalitatief een goede brok is. 

Ik zou persoonlijk erg opletten met dit soort aannames in de wereld te gooien, op facebook kunnen mensen er ook iets van... heel jammer en vervelend, vooral als het nergens op gebaseerd is, draai het dan meer weer eens terug, dat is heel moeilijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het lijkt mij ook niet dat het aan SS ligt. SS is een kwalitatief goede brok met een goede samenstelling. 

 

Ik weet niet of er wellicht een betere brok is voor konijnen die nierproblemen hebben (geen idee). Maar SS zal niet de óórzaak zijn van de nierproblemen, omdat het dus juist een goede samenstelling heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms kan de ss qua calcium net de druppel zijn, maar dan hangt het er weer vanaf waar de blaasproblemen door veroorzaakt worden. Op zich vind ik het geen gekke vraag. Maar om er zeker van te zijn of ss iets kan losmaken, moet je zoveel meer onderzoeken. Het is geen standaard ja of nee. En als calcium al de boosdoener is, kan dat ook weer aan de waterhardheid liggen. Acuut nierfalen kan ook een gevolg zijn van EC en dan maakt het niets uit wat je konijnen geeft: Daar hebben voedingsstoffen geen invloed op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uur geleden zei Deeskuh88:

Soms kan de ss qua calcium net de druppel zijn, maar dan hangt het er weer vanaf waar de blaasproblemen door veroorzaakt worden. Op zich vind ik het geen gekke vraag. Maar om er zeker van te zijn of ss iets kan losmaken, moet je zoveel meer onderzoeken. Het is geen standaard ja of nee. En als calcium al de boosdoener is, kan dat ook weer aan de waterhardheid liggen. Acuut nierfalen kan ook een gevolg zijn van EC en dan maakt het niets uit wat je konijnen geeft: Daar hebben voedingsstoffen geen invloed op.

Denk inderdaad aan EC, ga zo naar de dierenarts....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke sorry als mijn reactie niet goed overkwam, ik had wel het idee dat je aannam dat het door de SS brok kwam en dat zou jammer zijn zonder goede onderbouwing, dat was meer de achtergrond van mijn reactie. 

Hoe was het bij de dierenarts? Ik hoop dat je wat meer weet nu. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was naar mijn idee ook meer de vraag of zoiets zou kunnen. Maar op zich denk ik niet dat SS de oorzaak is van nierproblemen, en ga ik mee met Deeskuh haar reactie. 

Wat mij wel opvalt moet ik eerlijk zeggen, ik ben pas overgestapt van SS af naar een andere brok en merk zeker hier binnen wel dat m'n konijn veel minder haar verliest en zachter qua vacht is geworden. Verder heb ik het jarenlang naar tevredenheid gevoerd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-10-2017 at 17:57 zei Rian:

Oke sorry als mijn reactie niet goed overkwam, ik had wel het idee dat je aannam dat het door de SS brok kwam en dat zou jammer zijn zonder goede onderbouwing, dat was meer de achtergrond van mijn reactie. 

Hoe was het bij de dierenarts? Ik hoop dat je wat meer weet nu. 

 

De dierenarts denkt aan EC, ik ben nu bezig met medicatie..... Ze was veel afgevallen.... Maar lijkt nu alweer wat zwaarder gelukkig. Lijkt dat ik er redelijk op tijd bij ben.... De dierenarts zag wel hele kleine haakjes, dus ik heb een klein zakje hope farms gekocht als snoepje, lekker hard ;-) Verder is het afwachten....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Oef, succes met de vermoedelijke EC, gelukkig ben je er snel bij!

Verder; het lijkt me inderdaad een goed idee om dit soort discussies/stellingen/ervaringen heel kritisch en genuanceerd te houden. SS is naar ons weten een kwalitatief goede brok, heb je toch twijfels, dan zou ik zeggen; waag er een net mailtje uit naar SS zelf. Met één 'twijfel' zullen ze waarschijnlijk nog niet gelijk heel veel doen, maar als het toch bij meerdere mensen (of nouja, hun dieren) voorkomt dan is er zeker wel een grote kans dat ze het gaan onderzoeken. Immers, geen voederfabrikant wil schadelijk voer verkopen. Maar dan moet het wel gemeld worden bij de fabrikant zelf, en niet zo op internet rond gaan zingen. Dan krijg je Bravecto-taferelen. (Ik begrijp dat het slechts een vraag naar herkenning was, maar als dan de reactie van kikker lees, dan illustreert dat toch het gevaar waar Rian al op wees.) :)

Voor veel ziektes en aandoeningen zijn veel oorzaken bekend (maar ook nog onbekend) en de precieze oorzaak achterhalen is vaak toch nog erg lastig. Er spelen vaak zoveel factoren mee.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .