Ga naar inhoud

Advies konijn met EC


Cor

Aanbevolen berichten

Dat actiever is zeker een goed teken alleen zijn kop hangt nog steeds erg sheef en hij verliest vaak zijn evenwicht.

 

Iemand enig idee tot hoe lang dit nog kan verbeteren? Het is zaterdag 3 weken geleden dat we dit geconstateerd hebben. In zijn doen en laten is er zeker wel vooruitgang geboekt ook het tollen zelf is zo goed als over.

 

Hij komt nu gewoon weer op zijn voer afgestormd zoals toen die gezond was ook deedt. Blinde darm keutels eet hij ook erg goed.

 

Nu nog even erwtenvlokken vonden de twee lokale dierenwinkels hadden ze helaas niet. Hij moet wel flink aan gaan komen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er werd bij mij gezegd dat het gedurende 3 maanden nog kon verbeteren, maar ik heb zelfs na langere tijd nog verbetering gezien. Ik heb wel langer dan de 28 dagen panacur gegeven

Het zou dus nog kunnen verbeteren, maar met ec blijft het helaas altijd afwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden zei Ikka:

Er werd bij mij gezegd dat het gedurende 3 maanden nog kon verbeteren, maar ik heb zelfs na langere tijd nog verbetering gezien. Ik heb wel langer dan de 28 dagen panacur gegeven

Het zou dus nog kunnen verbeteren, maar met ec blijft het helaas altijd afwachten.

 

Dat is een positief verhaal in ieder geval. Situatie blijft hetzelfde hier, eten, drink e.d. goed. Ook erg actief alleen valt nog steeds de hele tijd om vanwege zijn evenwicht.

 

Van de week nog gewogen en zijn gewicht is in ieder geval hetzelfde (3960 gram) dus das wel fijn.

 

We zijn morgen 3 weken bezig met de Fenbendrops.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Novacam is bijna op.

 

Kan ik nu weer moeiteloos overstappen op Carpofendrops?

 

In het begin kreeg Binkie ook Carpofendrops en toen die op waren gaf de andere dierenarts Novacam.

 

Bestel de medicijnen liever online dan bij de dierenarts aangezien dat een berg geld scheelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog wat filmpjes van vandaag van Binkie. Graag horen we iedereen zijn mening over hoe jullie vinden dat hij er aan toe is:

 

Binkie - Eten, drinken en omvallen

 

Binkie - slapen

 

Binkie - Handdoek omvallen  (dit was vooral voor het filmpje om zijn gedrag te laten zien

 

Binkie - Eten Kooi

 

En zo slaapt hij dus:

 

Binkie.Kop.Scheef.jpg

 

Hij eet nog steeds meer dan prima, wel wat minder hooi maar dat vinden we niet heel gek met 120 gram Sciene Selective en nog wat kruiden.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel feedback op de filmpjes, maar ik weet niet of je die wil horen. Nu ja, je vraagt er wel specifiek om, dus: 

 

Om te beginnen, wat lijkt jouw Binkie op mijn Coquille, het konden broertjes zijn. Maar ook net daarom vind ik de filmpjes zo akelig. Ik heb, nu hij er niet meer is, al vaak gedacht dat ik bij Coquille te ver gegaan ben, dat ik al vroeger had moeten durven een beslissing nemen. Ik heb de nodige aanvaringen met Ec gehad, wel nooit zo heftig als bij jouw konijntje, gelukkig, dus het is niet dat ik niets voor mijn dieren overheb, maar mocht ik op een dag een van mijn konijntjes zo tollend aantreffen, mijn hart zou breken en ik hoop dat ik dan wél knopen durf doorhakken. 

 

Maar jij moet vooral op je eigen gevoel afgaan, het is jouw dier, jij weet/voelt het beste aan wat je moet doen. Laat je niet afleiden door wat anderen zeggen. 

 

Ik hoop alvast op een mirakeltje voor Binkie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je commentaar. We horen graag een ongezouten mening en dit hoeft niet specifiek positief te zijn.

 

Wij hebben zelf te weinig ervaring met ziektes om een idee te hebben of dit nog beter kan / gaat worden na 3,5 week behandeling.

 

Zelf hebben we besloten om in ieder geval de 28 dagen behandeling Fenbendrops af te maken en daarna verder te kijken.

 

In zijn activiteit, eetlust en gedrag zien we zeker vooruitgang de afgelopen 3,5 week. Ook het omvallen is minder geworden (in het begin bleef die tollen!) alleen dan is het de vraag nog is deze vooruitgang voldoende om in te zien of dit nog een konijnwaardig leven kan worden (dat het het nu niet is is wel duidelijk).

 

En dan nog de vraag hoe lang ga je door om te kijken of het beter gaan worden.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is lastig om te zeggen hoelang je door moet gaan, ikzelf probeer altijd na het konijn te kijken en in te schatten of ik nog vechtlust zie , wil het konijn zelf nog ? En wat zou ik zelf willen als ik dit had. Dan probeer ik te kiezen vanuit het konijn en mijn eigen gevoel even opzij te schruiven. Houden van is soms ook afscheid nemen. Soms is het heel moeilijk zoals met ec. En soms is het makkenlijker de keuze te maken zoals bij verstikkings gevaar. Wel ben ik van mening dat je altijd je eigen gevoel erin moet volgen , jij kent je konijn het beste.  Zelf zou ik zolang er verbetering is , kans op genezing en het konijn nog actief blijft het niet snel opgeven, maar jij moet doen wat voor jou goed voelt. Waarbij jij denkt dat het het beste is voor je konijntje. 

 

Of het beter word is lastig te zeggen , wel zie ik in jou filmpjes dat jou konijn vaker lijkt om te vallen dan mijn konijn toen deed, hij hield zich stabiel tegen de kooi op, zat hij veel tegenaan. ( met handdoeken ertegen)  maar bij jou konijn staat de kop ook echt een stuk schever. Misschien een idee om een soort dagboeken bij te houden hoe het van dag tot dag gaat ?zodat je makkenlijker verbeteringen en terug vallen kan zien. 

 

In elk geval sterkte , het blijft een akelig gezicht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Breezer, dat proberen wij ook in te schatten en die vechtlust zien we alleen maar meer komen. In het begin mocht je alles met hem doen en was die heel erg buiten adem. Nu stribbelt hij veel meer tegen bij het toe dienen bij zijn medicijnen.

 

Meneer is altijd een beetje een "knor" konijn geweest althans zo noemen wij het geluid wat hij maakt. Dat deedt hij in het begin nauwelijk en nu weer wel. Als die zit te eten en je komt met je hand in de buurt doet die dat weer en dat was vroeger ook altijd al zo.

 

En actief is die ook steeds meer, zijn uren slaap en luier uren is echt minder geworden. Vroeger at hij zijn blinde darm keutels ook vaak niet op en dat doet die nu ook opeens weer.

 

Hij houdt zich trouwens ook stabiel tegen de kant van de kooi hoor alleen gaat dat niet altijd goed en die momenten hebben we ook proberen te filmen. Enige is dat die kop maar een klein beetje rechter is gaan staan en het omvallen minder is maar nog niet zoveel minder dat je denkt dat gaat geweldig.

 

In het begin raakte die echt in paniek als die om viel dat is nu ook niet meer het geval. Hij valt om staat op en gaat meestal weer verder met dat die aan het doen is.

 

Dat dagboek is wel een goede tip. Denk dat we wat vaker filmpjes gaan maken zodat we het in de gaten gaan houden.

 

Feit is dat nu al zo lang binnen zit dat die toch niet meer naar buiten kan voor het voorjaar.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt in elk geval dan wel dat er al verbetering is, nou is het gewoon hopen dat dit doorzet. maar zoals jij het omschrijft zou ikzelf dan zeker nu nog niet opgeven maar dat is mijn mening. 

 

Binnen houden tot het voorjaar lijkt mij inderdaad ook het beste . Ivm het grote themparatuur verschil maar ook zeker voor de ec momenteel, binnen heb je er ook gewoon meer zicht op. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vriendin was vandaag nog even bij de dierenarts om Fenbendrops te halen en ze heeft daar de filmpjes ook laten zien en die hadden dezelfde mening van door gaan voorlopig.

 

Novacam en Novadox stoppen kon wel prima gaf de dierenarts aan

 

We gaan het gewoon nog even aan kijken in ieder geval.

 

Idee is om zoveel mogelijk momenten per dag kleine porties eten te geven mijn ervaring met dieren is dat dit de beste methode is om ze veel te laten eten en zodoende dan hij aankomt

 

We hebben de nodige kruiden (smalle weegbree en allerlei gemixte kruiden) en daarnaast gaan we ook wat verse groente geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou nog maar een update.

 

Binkie lijkt steeds krachtiger te worden, hij stribbelt steeds meer tegen bij het eten geven.

 

Het omvallen wordt nu ook steeds minder en we zien duidelijk dat die met zijn scheve kop toch zijn evenwicht kan blijven bewaren.  Gisteren een stukkie gewandeld op een kleed. Toen viel die wel maar ook stukjes zonder omvallen heen en weer lopen. Dat ging een tijd terug echt niet!

 

Je ziet hem duidelijk door het hok wandelen zonder steun en minder omvallen. Eten en drinken gaat ook nog steeds prima.

 

Zijn kop staat nog wel rond de 160 graden scheef. Hij heeft dus één oog wat om laag kijkt en één die omhoog kijkt. Hij lijkt er zelf niet al te veel problemen mee te hebben maar goed dat is ook maar een observatie. Rare is dat als meneer drinkt hij zijn kop wel zo goed als recht is.

 

Zijn "onderste" oog is nog wel onstoken en zalven we nog flink.

 

Eten doet die goed (erwitenvlokken, groente, droogvoer en allerlei kruiden). Hij was ook 60 gram aangekomen.

 

Ook zijn vacht en pootjes (had veel last van wondjes) zien er beter uit.

 

Punt blijft wel dat ik niet denk dat zijn kop ooit nog recht komt. Dan is de vraag kan die daar een konijnwaardig leven mee krijgen.

 

Op de EC website van Wilhelminapark staat dat dit geen probleem is maar ik denk dat de meningen nogal verdeeld er over zijn.

 

A.s. vrijdag naar de dierenarts om te kijken hoe en wat nu verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn om jouw verhaal een beetje te volgen! Meneer pluis heeft ook ec en qua verschijnselen is het nogal te vergelijken! Ik heb van meerdere mensen gehoord dat het rechter worden van het hoofd het langst duurt, en het echt 2 maanden kan duren voor het weer rechter gaat staan! Zelf nog geen ervaringen mee, want meneer pluis zijn oog sleept ook nog over de grond. Meneer pluis kan sowieso nog niet echt lopen, dan verliest hij zijn evenwicht, maar als ik bij jou lees dat dat nu langzaamaan beter gaat, geeft mij dit weer wat hoop :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat nog steeds de goede kant op met Binkie

 

Hij eet en drinkt heel goed, enige is dat dat door hij veel eten krijgt die minder hooi eet. Zijn keutels zien er nog goed uit maar wel iets kleiner wat volgens mij door de vezelfs komt. De groente en kruiden die we hem geven eet hij ook zeer goed. 

 

Als we hem uit zijn kooi halen probeerd hij ook steeds meer rond te hoppen en dat gaat ook steeds beter met zijn scheve kop. Zijn evenwicht wordt steeds beter. Hij ging van de week zelfs op zijn achterpoten staan om zich te wassen en dat ging best aardig. Hopelijk gaat zijn kop nog wel wat rechter staan ook, we geven hem de tijd er voor. Hij zal nog tot het voojaar binnen moeten zitten

 

Wat wel een voordeel is is dat zijn achterpootjes nu zo veel rust krijgen dat die prachtig genezen!

 

Enige wat wat zorgen baat is zijn "onderste" oog, dat zit echt dicht en is heel dik. Morgen laten we daar ook echt naar kijken door de dierenarts en ik verwacht een zalf met antibiotica dan.

We hebben nu een normale zalf voor hem die we minimaal 2 keer smeren. Zijn bovenste oog is wel goed geheeld. Ook had hij huidschilfers zolang we hem hebben en dat is nu ook minder. Misschien wel omdat hij nu wel zijn blinde darm keutels eet en dit eerst niet deedt?

 

@Silvia Sijmons Wat jij beschrijft was bij ons ook in het begin hoor en we hebben toen best getwijfeld hoe nu verder. Het omvallen is steeds minder geworden en tollen doet die helemaal niet meer. Zoals hier vaker wordt gezegd zijn je eigen observaties altijd

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat je vooruitgang blijft zien! Pluis zijn oog was ook heel dik, vooral het bovenste ooglid en dat krulde ook naar buiten. Bij meneer Pluis is dat eigenlijk al bijna helemaal weggetrokken. Goed om de dierenarts naar te laten kijken, maar denk dat dat wel goedkomt :) 

ik zie bij pluis ook wel vooruitgang hoor, maar wel heel traag!! En dat maakt me soms wel onzeker, het is dan ook fijn om ervaringen van anderen te kunnen lezen! 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog maar een update.

 

Afgelopen vrijdag bij de dierenarts geweest en Binkie was in ieder geval 150 gram aangekomen dus dat is in ieder geval positief.

Voor zijn oog een zalf met antibiotica gekregen en het was ook goed om toch ook de Carpofendrops te geven aangezien die misschien wel wat pijn had aan zijn oog.

Zijn oog zag er nu wel wat beter uit al.

 

Voor de rest is zijn gedrag min of meer gelijk gebleven. We halen hem nu zo nu en dan uit zijn kooi zodat hij kan hoppen op een groot kleed. Soms heeft die daar zin in en soms gaat die dan gewoon lekker liggen pitten.

 

Merk wel dat hij in zijn hok zijn normale gedrag meer vertoont. Poetsen, eten en slapen. Op zijn voer komt hij in ieder geval goed afgestormt.

 

Enige is dat hij nog wel vrij veel slaapt en ook nog regelmatig omvalt. Zijn hok is niet zo heel groot en hij draait maar één kant op en dat gaat helaas niet altijd even goed.

 

Het is ook te hoppen dat zijn hoofdje nu iets rechter gaat staan en hij beter zijn evenwicht leert te behouden maar dat is denk ook een kwestie van tijd.

 

Zou het kunnen dat hij van de Carpofendrops wat duf wordt? Staat niks over in de bijsluiter namelijk.

 

Naar alles wat we gelezen hebben is het in ieder geval een ziekte die erg lang kan duren en je de nodige tijd voor moet geven.

 

We moesten over 4-6 weken maar terug komen en tot die tijd op dezelfde manier verder gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb bij mijn konijnsn altijd voorkeur voor novacam. Heb het idee dat ze bij carprofen meer last van bijwerkingen hebben. Of dat ook daadwerkelijk zo is weet ik natuurlijk niet.

Mijn konijn Snip leeft ook met een scheve kop. Na een tijdje wennen ze volgens mij aan de scheve kop en kunnen ze zich er ook prima mee redden. Bij Snip heb ik getwijfeld het oogje te verwijderen maar mijn dierenarts vind het risico van narcose te groot zolang het niet gaan infecteren. 

Voor EC heb je een hele lange adem nodig en uiteindelijk moet je vooral je gevoel volgen. Het slapen is ook te verklaren aangezien de ziekte gewoon bergen energie kost. Ik hoop dat het vooruit blijft gaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat langzaam aan beter met Binkie.

 

Hij is sinds de weging bij de dierenarts weer flink aangekomen en weegt nu +/- 4400 gram (was op het slechste punt 3950 gram). In twee weken meer dan 200 gram er bij, dat is dus heel postieif.

 

Eten doet die goed en zijn activiteit neemt ook toe. Hij is weer bezig met poetsen en andere konijnen dingen.  Hij mag zo nu en dan er uit om op een kleed rond te hoppen. Dat gaat de ene keer meer van harte dan de andere keer (dan gaat hij gewoon liggen slapen)

 

Zijn oog is nog wel steeds dik en dicht. Logisch ook omdat hij nog steeds met zijn kop er op slaapt! Het omvallen wordt ook minder en hij kan steeds beter zijn evenwicht bewaren merken we.

 

Zijn achterpoten wat altijd een probleem was genezen door dat weinige bewegen en vele slapen ook heel goed dus dat is een geluk bij een ongeluk.

 

Over een maand weer terug naar de dierenarts om te kijken hoe en wat maar voorlopig zijn we nog positief gestemd.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nog een kleine update. Gewicht was gisteren 4470 gram.

 

Voor de rest nog hetzelfde. Het lijkt een beetje te stagneren maar dat kan ook zijn omdat wij hem iedere dag zien en het heel langzaam gaat

 

Morgen werk ik weer een dagje thuis en kan ik hem de hele dag observeren.

 

Het is nu 8,5 week geleden dat we begonnen zijn  met Panacar.

 

Zijn hoofdje is een heel klein beetje rechter gaan staan dus we verwachten niet dat dat nog veel beter wordt. Ze ene oogje zit nog steeds erg dicht helaas ook omdat die daar telkens op slaapt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .