Ga naar inhoud

Advies konijn met EC


Cor

Aanbevolen berichten

Zit hij ook al 6 maanden aan medicatie? Sommige medicijnsoorten vormen ook een aanslag op de nieren, zeker als je het lange termijn / redelijk flinke dosis geeft.  Ik weet natuurlijk niet of dat hierbij het geval kan zijn, maar dat zou ook mee kunnen spelen. Waarschijnlijk dat je daar meer info over kan vinden in de bijsluiters.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat

 

Ja hij zit al 6 maande aan de Fenbendrops.

 

Fenbendrops kunnen een aanslag geven op het beenmerg (witte bloedcellen) volgens de bijsluiter bij langdurig gebruikt. Alleen geeft Wilheminakliniek aan dit volgens hun niet het geval is

 

"

De behandeling van E. cuniculi met fenbendazol
We behandelen de konijnen met diverse medicijnen, naar ons idee is Fenbendazol (= Panacur of Fenbendazol) belangrijk. We doseren gedurende 2 weken 2x de normale dosis die in de literatuur naar voren komt. Namelijk een dosering van 2x daags 20 mg/kg LG gedurende 2 weken en daarna 2x daags 10 mg/kg LG gedurende 2 - 3 maanden. In de literatuur wordt beschreven dat een konijn 28 dagen moet worden bahandeld. We zijn het hier niet mee eens! We behandelen een konijn net zo lang als dat nodig is. Sommige konijnen zijn na 1-2 maanden genezen. Andere konijnen hebben echter jarenlang behandeling nodig. We hebben diverse konijnen die op het moment dat er gestopt werd met de Fenbendazol dat de verschjnselen weer terug kwamen. We blijven deze konijnen behandelen en proberen af en toe om te stoppen. We adviseren om bij konijnen die het nodig hebben om 6x per jaar (= elke 2 maanden) 2 weken lang Fenbendazol in een dosering van 1x daags 20 mg.kg LG te geven.

We hebben diverse konijnen gedurende meer dan 5 jaar dagelijks Panacur laten geven. Als we dan jaren later bloed onderzoek uitvoeren dan zien we geen afwijkingen in het bloedbeeld! Er wordt wel eens aangegeven dat Fenbendazol bloed aanmaak of beenmergdepressie kan geven. Echter dit is het geval bij Albendazol en niet bij Fenbebdazol, Panacur is veilig, gedurende maanden of zelfs jaren te geven!"

 

En dit:

"

BIJWERKINGEN
Herhaalde toediening van hoge(re) doses kan aanleiding geven tot
lever- en maagklachten en beenmergdepressie

"

 

Staat bij de bijwerkingen.

 

Na veel gelezen te hebben van Wilhelminakliniek en telefonisch contact te hebben gehad met ze heb ik toch wel het idee dat dit de autoriteit is op het gebied van konijnen ziektes.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze werken ook samen met universiteiten las ik autopies en verder onderzoek. Naar mijn idee ben je dan wel erg serieus met je vak bezig :)

 

We hopen maar op een blaas onsteking of blaas gruis wat volgens mij goed te behandelen is i.p.v. dat de EC weer de kop opsteekt. Verwacht ik zelf niet aangezien die al die maanden al Fenbendrops krijgt en in het verleden vooral zijn gewicht naar beneden ging terwijl dit nu absoluut het geval niet is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou vandaag naar de dierenarts geweest voor de urinebrand en controle.

 

In zijn pies zag ze alleen "cellen" en weinig zaken die op blaasgruis zouden wijzen. De dierenarts heeft ook zijn blaas gevoeld en leeg geknepen en voelde ook geen blaas steen. Het beetje pies wat er toen uit kwam nogmaals bekeken maar daar zag ze ook niks op.

 

Dus het leek er op dat hij een blaasonsteking heeft alleen dit is niet 100% zeker. We hebben antibiotica gekregen voor 7 dagen en moeten dan binnen enkele dagen al zien dat hij niet meer lekt. We moesten dit sowieso in de gaten houden als hij rond liep.

 

Ze adviseerde ons om hem het weekend te wassen want dan zou hij bij blaasonsteking al niet of minder moeten lekken. Dan konden we daarna goed zien of hij schoon bleef.

 

Zo niet dan moest er een rongtenfoto gemaakt worden om te kijken of hij een blaas steen had en die zou dan operatief verwijderd moeten worden.

 

Daarnaast gaf ze aan dat door zijn scheve kop hij zich niet heel goed kon wassen en we hem daarom ook veel moeten kammen en plukken om hem daar zeg maar mee te helpen. Ook dat hij van buiten naar binnen is gegaan is niet heel erg in zijn voordeel wat betreft zijn verharing.

 

Ze heeft zijn buik gevoeld, longen en hart geluisterd en dit was goed. Zijn hartslag was zelfs laag voor een konijn bij de dierenarts. Zijn gewicht was zeer goed en voor een konijn met al zolang EC zag hij er zeer goed uit. Ze gaf wel aan dat het leek of hij wat stijf liep maar dit is volgens ons door zijn te kleine hok en dat zou goed kunnen gaf ze aan.

 

Volgens haar konden we hem gewoon wassen met neutral of Zwitsal maar na het advies in het andere topic nemen we gewoon de knaagdieren shampoo. Beste was hem helemaal te wassen ook vanwege alle Fenbendrops resten die erg vet zijn en zorgen dat zijn haren klonteren.

 

Met de Fenbendrops gaan we nu stoppen en dan eens in de 2 maanden krijgt hij weer 2 weken een kuur zoals Wilhelminakliniek voorschrijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat hij er goed uit ziet! Even afwachten dan of je verandering ziet met de antibiotica.

 

Ik zou wel langer dan 4 - 6 weken wachten om hem naar buiten te doen. Voor een gezond konijn wordt meestal aangehouden dat je die rond half mei naar buiten kan verhuizen, afhankelijk van het weer. Een konijn met EC zou ik zéker niet eerder naar buiten verhuizen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het advies! 

 

4-6 weken is voor ons ook maar een indicatie hoor we moeten het even aan kijken met hem en het weer.

 

EC is natuurlijk iets wat hij zijn hele leven zal houden het is nu wel dat buiten zijn scheve kop dat alle andere symptonen weg zijn.

 

We weten sowieso dat een konijn met een handicap hebben die extra zorg nodig heeft.

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteravond meneer Binkie goed in de gaten gehouden terwijl hij op het kleed buiten zijn kooi zat.

 

Wat punten:

  • Hij wast en poetst zich zo optimaal maar door de scheve komt komt hij niet bij zijn onderkant en rechterpoot
  • Hij drupt geen pies. Geen enkel nat plekje te vinden na 3 uur op dat kleed te hebben gezeten
  • Als hij een blinde darm keutel gelegd draait hij zich direct om op deze op te eten alleen door die scheve kop blijft die soms half aan zijn oor zitten.
  • Onderkant gevoeld tijdens het zitten en dat voelde niet bepaald nat aan. Zou die lekken moet het toch goed nat zijn en ook flink stinken?

Hij drinkt ongeveer 300 ml per dag wat volgens ons normaal is.

 

Hij lijkt enkel iets minder gefocust te zijn op zijn eten. Vanochtend was zijn bakje nog niet helemaal leeg maar toen ik er wat bij gooide werd hij "wakker" en kwam hij gelijk eten. Als je er vers hooi in gooit komt hij ook vaak.

 

Al met al geen rare dingen lijkt ons zo? (advies graag :D)

 

Persoonlijk twijfelen we er aan of die wel blaasproblemen heeft. Er was geen gruis te zien in zijn pies, deze was wel "dik" en erg gelig maar zover ik weet als hij in het verleden ergens geplast had was dit altijd al zo. Er zaten wel "cellen" in zijn pies maar of dat nu direct op blaasproblemen wijst. Daarnaast lekt hij geen druppel pies. Hij piest ook maar 2/3 keer per dag en als die buiten zijn hok zit gaat hij 9/10 keer pas weer plassen als hij in zijn hok zit, dus hij kan het ook wel ophouden.

 

Mijn vriendin zei wel dat hij vanochtend toen hij ging plassen hij "geluidjes" maakte. Het is sowieso een konijn wat heel veel "moppert" en geluidjes maakt als hij eet of knassetand als hij licht te suffen. Dus geen idee of dit wat te betekenen heeft?

 

We hebben hem de afgelopen tijd zelf niet schoon gemaakt aan de onderkant en zijn pootjes ook niet. Persoonlijk denk ik dat dit ook een reden is waarom zijn onderkant er zo uit ziet i.c.m. de huidmijt.

 

Zaterdag gaan we zijn onderkant soppen met knaagdieren shampoo eigen merk van de discus en gaan we hem voortaan iedere week schoonmaken en goed borstelen / kammen.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Nog maar eens een update

 

De mogelijke blaasonsteking is in ieder geval opgelost. Hij is kurk droog aan de onderkant. Had wel een kleine gewichtsafname maar komt nu weer langzaam richting de 5 kg

 

We merken wel dat hij moeite heeft om zijn rechterkant goed te poetsen dus wekelijks krijg hij daar nu een kam beurt en checken we ook zijn achterpoten en  onderkant op viezigheid. Hij kan het zelf niet optimaal dus moeten we hem maar helpen. De mijt is ook echt al een heel stuk minder na het eerste pipetje.

 

Meneer is ook mega druk en actief. Wordt soms in de nacht wakker van hem omdat hij met zijn bak loopt te gooien en druk te doen. Hij gaat dus iedere avond zijn hok uit en dan mag hij door het huis rond lopen. In het begin deedt hij dat enkel op zijn pick nick kleed nu wandelt die gewoon rond op de boven verdieping.

 

We gaan vrijdag enkel wel naar de dierenarts voor zijn oog. Hij heeft door die scheve kop natuurlijk een boven en beneden oog waarbij zijn beneden oog dicht zit (ik denk zelf dat hij er blind aan is). Dit gaat ook nooit meer goed komen gaf de dierenarts aan.

 

In het begin heben we dit gezalfd met eerst een zalf met antibiotica  en daarna een normale zal. Na een tijd op advies van de dierenarts gestopt. Enkel nu gaat het rond zijn boven oog ook steeds kaler worden en klottere zijn haren. Dit was eerst vooral aan zijn onderoog. Ook komt er pus / viezigheid rond zijn oog uit. Het ruikt ook wel een beetje.

 

We denken zelf aan een onsteking of een verstopte traan buis

 

IMG_20180403_193555.jpg

 

IMG_20180403_193700.jpg

 

We maken het nu dagelijks schoon met gekookt water en smeren het daarna in met een heel dun laagje honingzalf.

 

Mensen hier ervaring mee of advies?

 

Nog punten waar we de dierenarts op kunnen wijzen?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrijdag naar de dierenarts geweest en wat we al dachten, oog aan de onderkant is flink onstoken en erg dicht.

 

Nu behandelen met een zalf met antibiotica en honingzalf voor de huid er om heen. Die ziet er nu na een paar dagen al veel beter uit maar het oog is nog dik.

 

A.s.vrijdag weer langs voor controle.

 

Voor de rest doet meneer het erg goed. Hij is mega actief, iedere avond gaat hij zijn binnenhok uit en mag hij rond wandelen. In het begin kwam hij zijn kleedje niet af maar nu wandelt hij de hele bovenverdieping af :)

 

Afgelopen vrijdag is hij ook nog even buiten geweest bij zijn vriendinnetje die uiteraard gelijk op hem ging rijden en na een paar keer er van af geduwd te hebben ging ze lief naast hem liggen.

 

Hopelijk binnen een paar weken kan die lekker naar buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren weer op controle geweest en zijn oog en het er om heen ziet er al heel veel beter uit. Het is voornamelijk zijn ooglid wat onstoken was.

 

Zijn oog is bekeken door de dierenarts en dat was niet / nauwelijks beschadigd dus dat hoeft er in ieder geval niet uit.

 

Zijn gewicht is wel iets achteruit gegaan (eerst door de mogelijke blaasonsteking en het slechtere eten met de antibiotica) en nu weer rond de 100 gram. Hij weegt nu 4810 gram dus dat is niet schokkend laag maar we moeten het wel in de gaten houden.

 

Volgende stap is hem langzaam aan laten wennen om naar buiten te gaan, we nemen aan dat hij met dit mooie weer best een paar uurtjes buiten kan zijn?

 

En dan over een paar weken helemaal weer terug naar zijn vriendin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons konij Puk is inmiddels 5,5 jaar en heeft al sinds zijn 2e E-cuniculi. Hij krijgt op aanraden van Wilhelminakliniek 2x daags panacur toegedient (2x 5 ml) en 1x per dag een vitamine b tablet. Hij heeft regelmatig dat z'n oogjes draaien en hij met z'n koppie heen en weer gaat. het om z'n as draaien doet hij af en toe. Maar het kan zomaar zijn dat het weer 3 weken goed gaat en dan heeft hij weer een paar dagen achter elkaar last van een soort van aanval (duurt soms anderhalf uur en soms maar een paar minuten). Maar als hij dat heeft gehad dan is het ook echt weer over en is hij weer z'n vrolijke zelf, rennen door de kamer en als het mooi weer is ook in de tuin, binkies maken, en aandacht vragen (wil altijd heel graag kroelen). Eten gaat ook goed (kruidenhooi, biks van selective, peterselie, basilicum en allerlei groente).

 

Op de momenten dat hij er last van heeft denken wij wel eens "moeten we hem dit nog wel aandoen" maar, als je dan vervolgens een paar weken hebt dat er niets met hem aan de hand is.....dan denk je wel "fijn dat hij er nog is en gelukkig hebben we hem geen spuitje laten geven".

 

Wij weten soms echt niet meer wat we moeten doen, maar als ik dit verhaal van binkie lees dan  doet puk het nog best goed.

 

Neemt niet weg dat hij begin deze avond weer erg veel last had, nu is het weer over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binkie heeft buiten die permanent scheve kop geen verschijnselen van EC meer gehad de afgelopen maanden alleen allerlei andere randzaken. Hij heeft wat extra zorg nodig en zal die ook nodig blijven hebben.

 

Hij kan zich bijvoorbeeld niet optimaal wassen en zijn ene oog zit door die scheve kop helemaal dicht.  Dus hij moet extra gekamd en geplukt worden en we checken ook wekelijks zijn onderkant en poten en wegen hem dan ook direct. Het is echt een goedsul waar je alles mee kan doen. Knuffelen vindt hij ook erg fijn. Mijn vriendin neemt hem soms op schoot en dan blijft hij heel rustig zitten om geaaid te worden. Als die het erg lekker vindt gaat hij ook je hand likken

 

Voor de rest is het een heel vrolijk konijntje wat ook gewoon heel actief is. Hij mag nu iedere avond buiten zijn kooi en in het begin kwam die zijn kleed niet af en nu wandelt hij door de hele boven verdieping. Zelfs op het gladde laminaat gaat hem goed af.

 

Hij had een kleine gewichtsafname maar hij was alweer wat aangekomen. Eten doet hij heel erg goed en is hij super op gefocust. Moet echt zijn bak uit de kooi halen en dan vullen anders ligt alles er naast tijdens het vullen :)

 

En nu binnenkort nog naar buiten en weer koppelen aan zijn vriendin waar hij sinds september al weg van is.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-4-2018 at 22:56 zei Karin de Graaf:

Mijn konijn die is pas geleden uit de opvang heb gehaald blijkt ook EC te hebben, maar het is echt eens strijd om heb zijn drops te geven, hij moet het echt niet.

Hoe doen jullie dat?

 

Je zou hem eventueel in een handdoek kunnen wikkelen.

 

En zorgen dat je alles van te voren klaar hebt en dan pas je konijn pakt en het zo snel mogelijk doet. Hoe sneller hoe minder stress

 

Die van ons is een goed sul en vindt eigenlijk alles wel best

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zorg inderdaad dat ik alles goed klaar heb te staan, anders gaat het echt niet. Het op iets lekkers doen trappen ze helaas niet in 

Druk ze nu tegen mijn lichaam aan met 1 hand terwijl ik de pootjes wat tussen mijn vingers heb en geef ze vervolgens met de vrije hand het medicijn

Gaat best redelijk en ze krijgen het merendeel wel binnen en het resterende poetsen ze wel weer van hun vacht.

Echter de voedster die preventief krijgt, begint te gillen bij het toedienen. Dus twijfel of ik daar mee moet door gaan.

Juist omdat de parasiet bij stress actief wordt en de voedster nog steeds geen symptomen heeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Zo gisteren met Binkie nog even naar de dierenarts geweest vanwege een klein abces op zijn achterpoot.

Deze is netjes uitgeknepen en uitgelepelt en daarna schoongemaakt met betadine.

 

Ook heeft hij een antibiotica prik en pijnstillings prik gehad daarnaast krijg hij donderdag weer een antibiotica prik gehad.

 

Oog en de huid er om heen is nog goed gecheckt door de dierenarts en die vond hem zeer goed ogen. Komen nu alweer nieuwe haartjes op en het was niet rood

 

Tevens even zijn nagels laten knippen want die slijten binnen niet bepaald in een binnenhok en op het laminaat.

 

Ook hebben we woensdag maar even zijn onderkantje gewassen. Meneer heeft de neiging om op het laminaat te piesen als die zijn hok uit is maar als hij dan weg wil hopen glijdt hij weleens uit met zijn pootjes door de pies. Niet echt fris dus nu is hij weer helemaal schoon.

 

Vandaag is hij ook weer voor een paar uurtjes samen met zijn vriendinnetje. Die ging gelijk op hem rijden natuurlijk (ik denk rangorde bepalen) zolang het daar bij blijft en ze gaan niet vechten is het prima wat ons betreft.

 

We moeten nog een paar aanpassingen aan het hok doen en dan mag hij volgend weekens lekker voor vast naar buiten.

 

Dan zijn we gewoon 8 maanden verder en heeft hij zoals het er nu uit ziet zijn EC goed doorstaan ondanks dat we weten dat hij een zorgen kindje blijft en waarschijnlijk nog het nodige zal kosten zijn we er toch blij mee :)

 

Dierenarts gaf nog een compliment dat we zoveel deden voor ons konijn om hem perfect te verzorgen.

 

(Binkie is de grijze)

index.jpg

 

Eerst even snuffelen

 

 

index1.jpg

 

En daarna allebei lekker lang languit liggen.

  • Vind ik leuk 4
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Zo met het abces is het ook allemaal weer prima.

 

Maandag is die nog helemaal gecheckt en het was prima.

 

Dit weekend wordt het balkon en hok helemaal schoon gemaakt en gaan we een leuning bij het trapje naar boven maken zodat hij in dien nodig naar boven kan.

 

Dan is zondag het moment dat meneer na 8 maanden weer naar buiten mag!

 

We zullen hem wekelijk blijven checken en hij krijgt periodiek ook nog Fenbendrops.

 

Iedereen nogmaals bedankt voor alle adviezen en ik hoop dat topic een naslag werk is voor mensen waarbij het konijn ook EC krijgt.

 

Ik zal nog wel een filmpje posten zodat mensen kunnen zien hoe scheef zijn kop nog staat en dat hij daar prima mee kan leven.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk uit naar het filmpje!  Onze Jofi gaat nu de derde week in van behandeling met Fenben (ik zeg onze, omdat Jofi van de kinderboerderij is waar ik de nijnen verzorg, ze is nu bij mij 'in de ziekenboeg', in mijn slaapkamer zodat ze niet bij mijn thuiskonijnen komt en 's nachts niet alleen is -overdag kom ik heel regelmatig bij haar en krijgt ze het hele leven mee hier omdat de slaapkamer aan de hal ligt waar ik en de thuiskonijnen regelmatig door dartelen op weg naar balkon enz).
Ik herken haar in jouw video's van Binkie op ongeveer hetzelfde moment.  Haar situatie is voor zover ik dat kan beoordelen min of meer gelijk.  Je verhaal geeft me hoop, en ook schrik, het blijft een hele moeilijke kwestie, doorgaan of..? Maar als ik naar Jofi kijk, en haar vers geplukte paardebloemblaadjes geef en gretig toehappen, zie hoe ze vecht, verdwijnt iedere twijfel: ze wil leven en ik wil haar die kans geven. 
  Een vraagje: Meerdere malen toen ik haar voor het toedienen van de Fenbendrops en pijnstillers, water, bijvoeding oppakte eeen beetje rechtop deed ging ze spontaan plassen, een flinke plas.  Had je dat ook met Binkie in dit stadium?  Ik maak me een beetje zorgen over de controle over haar blaas wat dit betreft, vandaar.  Af en toe lijkt ze behoorlijk vastberaden om van haar plaats te komen, en dat is vaak zo'n moment dat die plas komt als ik haar dan help, soms een blindedarmkeutel; kan me voorstellen dat ze het gewoon ophoudt om niet in de plas te komen liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5/17/2018 at 22:44 zei Daniël Leeuwenberg:

Kijk uit naar het filmpje!  Onze Jofi gaat nu de derde week in van behandeling met Fenben (ik zeg onze, omdat Jofi van de kinderboerderij is waar ik de nijnen verzorg, ze is nu bij mij 'in de ziekenboeg', in mijn slaapkamer zodat ze niet bij mijn thuiskonijnen komt en 's nachts niet alleen is -overdag kom ik heel regelmatig bij haar en krijgt ze het hele leven mee hier omdat de slaapkamer aan de hal ligt waar ik en de thuiskonijnen regelmatig door dartelen op weg naar balkon enz).
Ik herken haar in jouw video's van Binkie op ongeveer hetzelfde moment.  Haar situatie is voor zover ik dat kan beoordelen min of meer gelijk.  Je verhaal geeft me hoop, en ook schrik, het blijft een hele moeilijke kwestie, doorgaan of..? Maar als ik naar Jofi kijk, en haar vers geplukte paardebloemblaadjes geef en gretig toehappen, zie hoe ze vecht, verdwijnt iedere twijfel: ze wil leven en ik wil haar die kans geven. 
  Een vraagje: Meerdere malen toen ik haar voor het toedienen van de Fenbendrops en pijnstillers, water, bijvoeding oppakte eeen beetje rechtop deed ging ze spontaan plassen, een flinke plas.  Had je dat ook met Binkie in dit stadium?  Ik maak me een beetje zorgen over de controle over haar blaas wat dit betreft, vandaar.  Af en toe lijkt ze behoorlijk vastberaden om van haar plaats te komen, en dat is vaak zo'n moment dat die plas komt als ik haar dan help, soms een blindedarmkeutel; kan me voorstellen dat ze het gewoon ophoudt om niet in de plas te komen liggen.

 

Het plassen hebben wij geen problemen mee gehad maar uit angst kunnen ze ook plassen en ik weet wel dat de dierenarts bij ons toen een keer zijn blaas leegdrukte. Misschien deedt je dat ook?

 

Binkie is momenteel ook niet heel zindelijk. Die snapt niet bepaald meer waar die moet poepen en piesen dus hopelijk leert die dat weer aan.

 

Vandaag de eerste dag buiten en het gaat opzich prima alleen zijn vriendinnetje rijdt veel op hem. Rangorde bepalen denk ik.

 

Heb hem net ook gewogen en hij was ook weer iets lichter (4680 gram) dus even in de gaten houden. Gewicht schommelt nogal zo tussen de 4700 - 4900 gram.

 

Filmpje maak ik a.s.a.p.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen is het meerdere malen gebeurd, en ik maak er uit op dat ze het ophoudt tot ze het kan doen zonder vies te worden; ze is namelijk de afgelopen tijd helemaal schoon van achter, dus ze heeft geen probleem om haar plas op te houden en ook controle over haar keutels, want af en toe verandert ze van plek als je begrijpt wat ik bedoel.  Hoe zindelijk ze was weet ik niet echt, want ze woonde op de kinderboerderij waar ik voor de konijnen zorg, en in haar hok (het is meer een kamertje met hekdeur) zijn niet alle konijnen even zorgvuldig met hun plas en poep zoals ze in de andere twee wel zijn (daar heb ik wc-doos/bak, in dit hok is dat nog niet gelukt, al zijn er wel twee voorkeurshoekjes).
  Dat uit angst plassen had ik me niet gerealiseerd, dat is, naast dat ze natuurlijk als ik haar oppak of overeind zethaar blaas onder druk kan komen, ook een mogelijkheid: ik merk ook steeds dat het pas gebeurd op een moment at ze zó zit dat het niet op haar komt, dus wellicht ook gewoon een bewuste actie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een vraagje: Jofi is nog steeds niet in staat te lopen zonder om te rollen, ik heb haar in het begin een keer twee moeizame stapjes zien zetten, gister eentje, de tweede rolde ze om, de derde had ze steun aan de kant waar haar hoofd naar scheef is en lukte ook, heel piepklein en moeizaam, maar echte stapjes.  Het lukt haar steeds, zoals ik al zei, om op plekken te komen waar ze wil zijn, dus wellicht heeft ze al meer stapjes gemaakt, maar ik heb alleen maar omrollen gezien verder.  Als ik lees over de vooruitgang van Binkie heb ik toch nog wel een beetje hoop, omdat er hoe gruwelijk langzaam ook, toch steeds iets van vooruitgang is: zo krabt ze zich nu met beide achterpoten, poetst ze zich steeds meer voor zover ze erbij kan, ukt het zelfs -met steun- haar snoet te poetsen met twee voorpoten, en heeft ze af en toe bij bewegen haar hoofd bijna recht, ze heeft steeds meer ruimte om haar hoofd te draaien dus.  We zitten nu in begin derde week Fenben.


De vraag is dus, is dit herkenbaar?  Of klinkt het een stuk erger?

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden zei Daniël Leeuwenberg:

Nog een vraagje: Jofi is nog steeds niet in staat te lopen zonder om te rollen, ik heb haar in het begin een keer twee moeizame stapjes zien zetten, gister eentje, de tweede rolde ze om, de derde had ze steun aan de kant waar haar hoofd naar scheef is en lukte ook, heel piepklein en moeizaam, maar echte stapjes.  Het lukt haar steeds, zoals ik al zei, om op plekken te komen waar ze wil zijn, dus wellicht heeft ze al meer stapjes gemaakt, maar ik heb alleen maar omrollen gezien verder.  Als ik lees over de vooruitgang van Binkie heb ik toch nog wel een beetje hoop, omdat er hoe gruwelijk langzaam ook, toch steeds iets van vooruitgang is: zo krabt ze zich nu met beide achterpoten, poetst ze zich steeds meer voor zover ze erbij kan, ukt het zelfs -met steun- haar snoet te poetsen met twee voorpoten, en heeft ze af en toe bij bewegen haar hoofd bijna recht, ze heeft steeds meer ruimte om haar hoofd te draaien dus.  We zitten nu in begin derde week Fenben.


De vraag is dus, is dit herkenbaar?  Of klinkt het een stuk erger?

Hoeveel tijd ben je nu aan het behandelen?

 

Bij Binkie duurde het echt heel lang voor die niet meer omrolde maar ook die kwam van A naar B (vraag niet hoe soms)

 

Dat poetsen is naar mijn idee wel goed hoor daar had Binkie lang moeite mee en zijn achterkant kan die nu door die scheve kop ook nog steeds niet super goed poetsen. Hij heeft ook weleens dat die een blinde darm keutel laat en hem dan op wil eten maar hem kwijt is omdat die verkeerd draait en er in staat. Had die trouwens toen die gezond was ook al.

 

Hou je het gewicht ook in de gaten? Want dit is iets wat bij Binkie heel erg een probleem was en naar mijn idee zijn dieren die goed doorvoed zijn sterker en kunnen dus meer hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden zei Daniël Leeuwenberg:

Wat vindt Binkie trouwens van dat z'n vriendinnetje nu op'm rijdt?  Deed ze dat eerder ook of was hij toen degene die reed? Of maakte hij zich toen niet druk over rangorde en was het vanzelfsprekend op andere manieren?

 

Dat boeit hem niks en hij voor ook al niet.

 

Binkie is echt een ontiegelijke goed sul en die vindt alles prima. We laten het ook gaan zolang ze hem maar niet in een hoekje drijft. Dan kan die niet meer weg.

 

Lotje (de voedster) was altijd heel erg op Binkie gesteld en liep altijd heel de dag achter hem aan. Merk dat dat nu ook weer gaat komen. Ze poetsen elkaar ook alweer.

 

Ze krijgen alleen wel apart eten, Binkie eet te traag en dan eet Lotje alles op.

 

Morgen even aan de slag om het trapje te verbouwen en een instap plank te maken voor Binkie. Ik heb hem namelijk nog niet in het hok gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .