Ga naar inhoud

Extreme diarree na enting


Suus1978

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

 

Mijn konijntje (voedster 8 jaar) is woensdag ingeënt (novibac en eravac) en ze heeft sinds vanmorgen extreme diarree. Het is echt water. Ze lijkt verder niet ziek, maar het is echt niet normaal hoe veel en hoe dun de poep is. Ik ben ontzettend geschrokken, want ze is kerngezond en heeft altijd mooie keutels. Is dit een normale reactie op een enting? Qua voeding heeft ze ook niets anders gekregen, dat kan het dus ook niet zijn. Ik ga zo voor de zekerheid ook de da bellen om dit te melden, maar die is nog niet bereikbaar. Ik hoop dat ik me geen zorgen hoef te maken...

 

Groeten,

Suzanne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei dat is naar. Behalve dat het volgens mij geen normale reactie is, heb ik er niet zoveel verstand van. Ik kan me wel herinneren dat een baby konijn bij opvang Loesje laatst heel erg ziek was geworden van Nobivac, heb het even voor je terug gezocht: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1706942069614744&id=100008969015868

 

Verder denk ik dat het inderdaad slim is om zo snel mogelijk contact op te nemen met je dierenarts, want zo'n heftige diarree is natuurlijk niet goed. Beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het is geen normale reactie op de inenting, en ik twijfel ook of het wel echt van de inenting is. Stress (van een dierenartsbezoek op zich) kan ook darmproblemen veroorzaken bij konijntjes die er gevoelig voor zijn. Bij erge stress raken konijnen in een soort "overlevingsstand". Vaak op het moment daarna dat ze zich weer prettig voelen in hun eigen verblijf, komt dat er dan uit op het punt waar dat konijn gevoelig/ zwak is (daarom wordt bijvoorbeeld bij konijntjes met EC ook aangeraden in stress-situaties preventief te behandelen). 

 

Maar echt van die extreme diarree, dan zou je toch denken dat er meer aan de hand is. Dat het konijntje misschien toch ergens niet fit is geweest? En dat dat in combinatie met de stress van het dierenarts bezoek er voor gezorgd heeft dat ze nu waterige diarree heeft.

 

Mogelijke bijwerkingen bij de vaccins zijn:

Eravac: Geringe, voorbijgaande temperatuur-verhoging (<1 °C) 2-3 dagen na vaccinatie die binnen 5 dagen spontaan verdwijnt

Nobivac: Geringe, voorbijgaande temperatuur-verhoging (1-2 °C), lokale entreactie (nodules tot 2 cm in omvang) die voelbaar zijn tot 3 weken na vaccinatie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gekke is dat Lulu super relaxed is. Ze is van niks en niemand onder de indruk, in het reismandje ligt ze al na vijf minuten lekker languit te snurken (letterlijk) en ze zou bij de dierenarts bij wijze van spreken nog in slaap vallen op de behandeltafel... Ze was kerngezond, ik weet bijna zeker dat ze niet ziek was. Maar ja, aan de buitenkant zie je niet alles... Ze woont bij ons binnen, dus ik ken haar door en door en merk alles direct. Op eerdere entingen reageerde ze ook niet, dus ik denk dan toch dat ze iets verkeerds gegeten heeft. Maar het is me een raadsel wat dat zou kunnen zijn. Ze krijgt elke dag verse groente, maar ik kijk altijd alles na. Alles wat bruin of verlept is, gaat in de prullenbak. Ik kan iets over het hoofd hebben gezien, maar meestal eet ze dat dan zelf al niet op en daar zou ze ook nooit zo'n extreme reactie op krijgen lijkt me.  

 

Ik wacht nog even een paar uurtjes af en als ik dan geen keutels zie, ga ik de da bellen. Ze maakt verder geen zieke indruk, dus ik hoop er maar het beste van. Het blijft wel heel vreemd...

 

Groetjes,

Suzanne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen die gestrest zijn kunnen zich ook juist heel rustig houden en daarbij gaan liggen. Dat zegt dus niets over of het konijn daadwerkelijk op zijn/haar gemak is, bij de meeste konijntjes zal de hartslag stiekem toch echt wel een stuk hoger zijn dan in rust op zo een moment. Ik kan mij niet voorstellen dat er konijnen zijn die helemaal niet gespannen zijn bij een dierenarts. Een stukje groente wat een bruin plekje heeft of ietsje slap is zorgt er ook niet direct voor dat een konijn diarree krijgt als het goed is. Het blijft toch altijd gissen. Maar als het echt extreme waterige diarree is dan die aanblijft, dan is er meestal echt wel meer aan de hand. Coccidiose, wormen, infecties... dat soort dingen denk ik dan toch aan.

 

Is het 1x waterige diarree geweest en daarna niet meer? Of is het meerdere keren? Ik zou niet te lang afwachten en uiterlijk rond de middag de dierenarts bellen, dan kun je hopelijk vanmiddag nog terecht, aangezien je anders misschien in het weekend tarief komt. Is toch wat fijner voor de portemonnee om dat voor te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je helemaal gelijk in. Het neusje gaat meestal ook wel een stuk sneller dan thuis. Helemaal op haar gemak zal ze niet zijn, maar ze is niet een enorme "stresskip". Ik heb konijnen gehad waar de medicatie al klaar stond na ieder bezoekje aan de da omdat ze dan dagen van slag waren en geen hap aten.

 

Het is vanmorgen/vannacht begonnen, waarschijnlijk heel vroeg in de morgen want om 7 uur was alles nog helemaal vloeibaar. Dat heeft er dus zeker geen uren gelegen. Het lag overal (ze loopt altijd los) dus dat is niet één keer geweest. Ze is hartstikke zindelijk, dat is eigenlijk ook wel gek. Daarna heb ik nog drie keer natte poep gevonden, een soort mini koeienvlaaien zijn het eigenlijk :-) De grootste vlaai lag onder het bed, precies in het midden natuurlijk... Zucht. Iemand nog tips hoe ik daar goed bij kan komen? :'D Er lagen wel wat gewone keutels, maar die kunnen ook van gisterenavond of vannacht zijn. Ik hou het in de gaten. Ze is gelukkig nog steeds levendig. Bedankt voor jullie hulp! Na de volgende poepbeurt van Lulu meld ik me weer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .