Ga naar inhoud

Konijntje met EC blijft alleen achter...


Lienepien95

Aanbevolen berichten

Lieve Allemaal,

 

Na lang niet meer actief te zijn geweest op dit forum zit ik toch met een aantal vragen/gedachtespinsels en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen...

In augustus heb ik na een lange strijd waarin ik vanalles geprobeerd heb helaas afscheid moeten nemen van een van mijn lieve konijntjes. Ze heeft als het ware de strijd met EC verloren. 

Wat hier helaas bijkomt is dat mijn andere konijn nu alleen achter is gebleven, wat mij erg pijn doet omdat de twee heel gelukkig saampjes waren. Helaas heeft hij ook EC, wat af en toe heftig weer tevoorschijn komt. Wanneer hij dit niet zou hebben was ik allang opzoek gegaan naar een passend vriendinnetje voor hem. 

 

Wat ik niet wil is dat ik er een voedster bijzet met het het grote risico dat zij ook ziek zal worden, ik doe dit na alles wat ik gezien heb zo'n beestje liever niet aan. Maar wat ik ook niet wil is een cirkel van zieke dieren instant houden, hoe egoïstisch dit misschien ook klinkt. Ik vind het erg moeilijk om te zien dat ik al m'n moeite tijd en geld in het lijden van een beestje stop en begrijp me niet verkeerd ik heb zoveel voor ze over.. Ik weet dat het schijnt dat heel veel konijnen EC met zich meedragen, maar ik weet niet wat ik op dit moment moet doen.. Ik hoop dat jullie mij misschien verder kunnen helpen..

 

Groetjes een verdrietig konijnenbaasje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, heel erg lastig. Ik begrijp je dilemma en de angst die je hebt nadat je met twee konijnen de strijd aan hebt moeten gaan met deze nare parasiet.

 

De stress van een koppeling kan er voor zorgen dat de EC weer de kop op gaat steken. Nou is dat wel iets voor te zijn door preventief te  behandelen. Voor besmetting van de partner zou ik niet zo bang zijn, ik zou wel zorgen dat je de partner en jouw konijn behandeld met panacur gelijk nadat ze bij je zijn komen wonen, en rond stessvolle situaties (denk aan inentingen, verhuizingen etc).

 

Er zijn heel wat mensen die bij (ex-)EC patiëntjes toch bij een gezond konijn hebben zitten. Onmogelijk is het dus niet.  Wat ik wel zou doen is goed zoeken naar een passende partner zodat de koppeling zo min mogelijk stress geeft.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had een konijn met beginnend EC (toen nog) en die heb ik toen gekoppeld aan een heel, rustig (wel jong overigens, twee jaar geschat) ex-rammetje uit de opvang. Expliciet gezocht naar een rustig karakter zodat de koppeling inderdaad niet de EC zou doen oplaaien. Is toen hartstikke goed en fijn gegaan. Ze heeft nog een jaartje met hem kunnen wonen. Zij is helaas overleden (7 jaar), maar het rammetje heb ik nog en die heb ik daarna gekoppeld aan mijn bestaande trio. De vier gaan zeer prima nu. Denk ook mede omdat hij zo rustig is dat ze er echt geen moeite mee hebben gehad om hem te accepteren. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastige keuze inderdaad.

Uit bovenstaande ervaringen maak ik op dat het wel mogelijk is je konijn te koppelen, met de voorwaarden 'zo min mogelijk stress' en preventief behandelen met panacur. Ik sluit me aan bij Lienappelsien  en zou ook adviseren een goede opvang te contacten hierover. Als je dan besluit tot koppeling over te gaan, kunnen zij hier ook weer bij helpen.

 

Sterkte en succes!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees even mee. Jammer dat het minder gaat met je nijntje! Hopelijk knapt hij weer wat op...

zelf heb ik contact met wat opvangen, die er niet happig op zijn om een koppelvakantie te doen met een EC konijn. Even verder zoeken dus... Thuis lukt koppelen mij momenteel niet omdat er een van de balkons een maand afgesloten wordt wegens werkzaamheden, en dat was het neutrale terrein. Binnen vind ik tricky omdat ze net een mooi vachtje aan het opbouwen is (ze is een buitenkonijn). 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .