Ga naar inhoud

Voedster is aangekomen na sterilisatie


Okki

Aanbevolen berichten

Mijn voedster is begin juni gesteriliseerd. Ze woog toen 1,6 kilo. Donderdag heb ik haar laten inenten tegen rhd2 en toen woog ze 1,8 kilo. De dierenarts waarschuwde me dat ze niet dikker moet worden. Haar ruggengraat is nog net te voelen, ze houdt zichzelf nog prima schoon en de blindedarmkeutels eet ze lekker op. Dus dat is goed.

 

Ze rent/loopt/springt samen met haar vriendje uren per dag in de tuin en anders in de ren (4 vierkante meter).

 

Ze krijgt onbeperkt hooi en water, iedere dag groente (andijvie, witlof, veldsla, rucola, wilgentakken, komkommer etc), iedere dag wat gedroogde kruiden (handje vol voor twee konijnen) en 10 gram science selective per kilo. Verder eet ze ook veel gras. Ik geef ze hooguit één keer per week een stukje appel of wortel.

 

Wat kan ik doen om te zorgen dat ze niet nog meer aankomt? Ik ben nu begonnen met minder brokjes te geven en ik geef ze voorlopig ook geen appel of wortel meer.

 

Haar vriendje blijft met hetzelfde dieet wel keurig op gewicht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Deeskuh88: ik heb dat toch al wel een paar keer ergens gehoord of gelezen. Ik had ook het idee dat het een normaal konijnendieet is, daarom weet ik niet zo goed wat ik nog kan veranderen. Ik heef ze nu maar de helft van de hoeveelheid brokjes en ik ga haar iedere maand even wegen. 

 

Wat verder nog zou kunnen, is dat ze wat meer moet bewegen. Maar ze lopen al uren in de tuin iedere dag, ze springen op de ren,  trekken sprintjes. Dus ook qua beweging weet ik het niet zo goed.

 

Misschien is het zo dat het nu stabiliseert op die 1,8 kilo, maar dat weet ik pas over een tijdje natuurlijk,  of dat inderdaad zo is.

 

@Marjoleink: jij hebt dus toch ook die ervaring. Is het gewicht van jouw ram wel gestabiliseerd op den duur of blijft hij aankomen?

 

Bedankt voor jullie reacties! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich is van 1,6 naar 1,8 kg wel een stijging, maar niet echt waar ik me veel zorgen om zou maken. Het moet niet nog meer worden natuurlijk, maar als het op de 1,8 kg stabiel blijft. Qua dieet en beweging doe je het al heel goed. Het is jammer, maar soms is het zoals het is. Dat klinkt misschien wel heel makkelijk, maar nog minder geven is niet echt een optie. Een fitnessabo voor konijnen is er niet. Ik zou dus vast gaan houden aan de 1,8 kg en zorgen dat dat stabiel blijft. De 1,6 kg zou ik loslaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Okki: mijn ram is na de castratie een jaar geleden van 3 naar 3,3 kilo gegaan. De dierenarts noemt hem een luxe-versie, oftewel hij is eigenlijk iets te zwaar. Hij is na de castratie ook een stuk rustiger geworden, dat is misschien ook wel een oorzaak van de gewichtstoename.

Hij is sindsdien stabiel. Ze krijgen hier 90 gram brokjes voor 4 konijnen van bij elkaar ongeveer 8 kilo, hooi, groente, en een keer per dag een klein stukje gedroogd fruit, zoals een stukje gedroogde appel. Afgelopen jaar is hij niet meer aangekomen, dus ik leg me er maar bij neer.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt @Marjoleink. Ik hou haar maar gewoon in de gaten verder. Ze is na de sterilisatie niet drukker of rustiger geworden. Ik merk qua gedrag eigenlijk helemaal niks anders aan haar, behalve dan dat ze niet meer schijnzwanger wordt.

 

Ik bedenk ineens dat het misschien daar ook aan kan liggen?  Ze was best vaak schijnzwanger en was dan de hele dag of twee dagen van 's morgens vroeg tot 's avonds heel rusteloos bezig met strootjes en grasjes verzamelen. Dan at ze ook minder.

 

Als ze stabiel op dit gewicht blijft dan is het goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .