Ga naar inhoud

Dot Sproeit


Konijn Jumper

Aanbevolen berichten

Wij hebben sinds ander halve week Dot. Het gaat erg goed, ze went goed niks aan de hand. Ze laat zich nog niet aaien maar dat komt wel goed met de aandacht die ze nu krijgt. Nu gebeurt het dat als ik het hok schoon maak, dat ze na een tijdje sproeit. het gebeurd meestal als ik de bodembedekking er nieuw in doe. Zodra ik de keutels weg haal is er niks aan de hand. Zodra ik er nieuwe bodembedekking dan begint ze te sproeien. 1 keer soms twee keer doet ze sproeien. ik wil vooral weten waarom ze het doet, en hoe we haar dit "af kunnen leren" Wat is de oplossing voor dit. Ik heb zelf het idee dat ze het doet omdat ze ook een beetje bang is. Er was al het antwoord gegeven dat ze het doet om haar terotorium wil afbakenen, maar verander je het terotorium als je het hok schoon maakt? Tijdens het eten geven, los lopen in de tiun, als ik bij ze zit is er niks aan de hand. Kan iemand me helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het een hij of een zij? Is ze al gecastreerd? Castratie kan het sproeien verminderen / laten stoppen (geen garantie als ze daar al wel voor de castratie mee begonnen waren).

 

Sproeien doen konijnen om territrium af te bakenen. Geuren in het territorium veranderen inderdaad als je schoonmaakt, en dan moeten ze dus weer van voor af aan beginnen. In de tuin gebruik je waarschijnlijk minder/geen schoonmaakmiddelen dus daar blijft de eigen konijnengeur meer hangen. Misschien her en der een keuteltje om het weer een beetje eigen te maken, of even ergens met de kin overheen gaan, maar het is niet vreemd dat ze daar niet sproeit en in het hok wel.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ze toch graag haar geurtje weer opnieuw wil presenteren. Mijn dame sproeide ook af en toe van die kleine druppeltjes. in haar geval incontinent uit enthousiasme ;). Er is niets mis mee. Soms verdwijnt het als ze wat ouder worden en soms komt het ook in vlagen (afhankelijk van de hormonen). Steriliseren kan het enorm verminderen, omdat ze dan wat minder last krijgen van de hormonen. Hailey is een maand na de castratie in ieder geval gestopt met haar enthousiaste gesproei. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dot is een dame. We hebben haar nu anderhalve week. Ze is in de opvang aan onze ram Jumper gekoppeld. Ik denk dat ze de dominantste van de twee is, omdat ze vaker op Jumper probeert te rijden als andersom. Het sproeien is alleen dan. Los in de tuin of tijdens het eten is er niks aan de hand.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is vervelend bijkomstig gedrag bij konijnen. Hier sproeien ze er ook op los. Zoals Evee al aangeeft is het laten castreren geen garantie en daarom geen waterdicht advies. Bij ons hielp het in ieder geval niet, hier lees je een aantal gevallen waarbij het wel hielp, dus de keuze is aan jou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .