Ga naar inhoud

Abces


MImmm

Aanbevolen berichten

Dag iedereen

 

Vandaag ben ik naar de dierenarts geweest voor Jules en zijn groot abces. Het abces werd opengemaakt en alle pus werd er uit geduwd. 

Nu moet ik dit karwei elke dag thuis herhalen. Ik heb dit deze avond geprobeerd, maar er kwam geen pus uit. Is alle pus er dan uit of heb ik niet hard genoeg geduwd?

 

Toen ik harder probeerde te duwen, trok hij zich weg. Ik merk wel dat het abces niet volledig 'slap' hangt, maar langs de andere kant krijg ik er ook niets uit.

 

Wanneer weet ik nu of het abces volledig leeg is of niet? 

 

Bedankt!!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf geen ervaring met een abces leegdrukken. Heb je alleen dat advies meegekregen? Ik weet wel dat de pus bij konijnen aardig dik is, dus dat zal dan logischerwijze ook wat meer moeite kosten om leeg te drukken. Was spoelen geen optie als het niet lukt met leegdrukken? Dat zou je eventueel nog kunnen vragen bij je dierenarts. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Sorry! Ik heb het antwoord nu pas gezien. Ik had inderdaad dat advies gekregen. Nu is het abces al aardig gekrompen door het altijd uit te duwen.

Ik hoop dat het niet terug komt, want dan zal hij onder narcose moeten om te kijken naar zijn tandjes (en hij heeft nu al geen snijtanden meer).

 

Bedankt voor je antwoord!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij is het al een paar jaar geleden dat ik een konijn met een abces heb behandeld. Ik kreeg toen het advies om het dagelijks open te maken en met een spuitje water schoon te spoelen zodat de pus er uit spoelde, en daarna een zalf er op te smeren. Ik hoefde het dus niet uit te drukken, maar uit te spoelen. Dat is al wel 8 jaar geleden ofzo, dus het kan best zijn dat die werkwijze inmiddels veranderd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe is het een combinatie van de pus er uit drukken en spoelen. Alleen spoelen is vaak niet genoeg omdat het heel taaie, dikke pus is maar alleen drukken ook niet omdat er dan altijd resten achterblijven en je wil het juist echt schoon hebben om aanmaak van nieuwe pus te voorkomen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht het weer terugkomen: ik wikkelde Loena iedere dag in een handdoek, maakte het abces weer open en schepte de dikke pus eruit met een wattenstaafje die ik doopte in een lichte oplossing van betadine en water. Bij mij werkte het eruit drukken zeker niet door de dikte van de pus en zou daardoor onnodig pijnlijk zijn geweest voor Loena. Sterkte met Jules... Hoe gaat het nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .