Ga naar inhoud

Depressief konijn na castratie


Vasco

Aanbevolen berichten

Vraagje;

 

Zo'n twee weken geleden is mijn konijn Vasco gecasteeerd. Tijdens zijn herstel was hij erg suf van de pijnstillers maar werd wel actief zodra hij wakker was (zijn hok staat in huis).

Sinds de kuur van de pijnstillers over is blijft Vasco stil in het nachtverblijf van zijn hok liggen. Af en toe komt hij er uit om wat te eten, drinken of zijn behoeften te doen. Hij gedraagd zich heel terug houdend en angstig als ik wil aaien of oppakken. Tegen mijn vriend gromt hij of gedraagd zich agressief als hij zijn hand uitsteekt.

 

Ik maak mij hele erge zorgen aangezien Vasco juist altijd een heel actief, nieuwschierig en sociaal konijntje was.

 

Daarom zijn alle tips en advies van harte welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms gebeurt het dat het karakter verandert van een konijn na een castratie of sterilisatie. Mijn konijn als voorbeeld, was ontzettend aanhankelijk liep heel de dag achter me aan, maar doordat hij geen hormonen meer aanmaakt is zijn karakter veranderd. Zijn gedrag was precies hetzelfde als bij Vasco. 

Omdat mijn konijn een maatje kreeg, werd hij weer actief en nieuwsgierig. Dat is dus in ieder geval een tip voor jouw konijntje, een maatje (als je die nog niet hebt natuurlijk) ;) En door een hoop liefde en geduld wordt hij vast weer sociaal naar mensen toe.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel eens gemerkt dat voedsters van karakter veranderden in negatieve zin na een castratie. Maar bij een ram heb ik het eigenlijk nooit gemerkt. Alleen dat het door hormonen gestuurde gedrag minder wordt. Maar na 2 weken is dat denk ik nog wel vroeg om te zeggen, de hormonen doen er vaak toch een week of 6 tot wel 3 maanden over voor ze uit het konijnenlijfje verdwenen zijn.

 

Ik ga er vanuit dat hij medisch helemaal in orde is, en het daar niet aan kan liggen? Want het klinkt wel als gedrag wat een konijn dat niet fit is zou vertonen.

 

Zou het niet gewoon kunnen dat hij zich verveeld? Dat hij voorheen wat actiever was dan nu? Zit er wel een soortgenootje bij al, of is het de bedoeling dat die er binnenkort bij komt? Konijnen die alleen zitten zijn vaak eenzaam en hebben niet veel motivatie om actief te zijn. Als ze dan weer gekoppeld zijn, komt dat vaak vanzelf helemaal goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Jumper liet zich in het begin aaien. Op een gegeven moment niet meer. Of dit samenhing met de castratie weet ik niet. We hebben nu een vriendinnetje voor hem, en sindsdien laat hij zich weer aaien en is hij een stuk nieuwsgieriger naar ons. Hij is weer helemaal zichzelf. Ik raad je aan om te kijken of het niet een medische oorzaak heeft en anders een vriendinnetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is altijd beter om een vriendin voor hen erbij te hebben, hier kunnen ze sowieso weer vrolijker en dus ook actiever van worden. Maar ik gok dat dat ook de reden is dat je hem laat castreren. Maar dit klinkt meer als een ziek konijntje, het kan best zijn dat hij niet goed is hersteld van de castratie en ik zou daarom toch nog even langs de dierenarts gaan. Toen onze Nijntjes werden gecastreerd is ook tegen ons gezegd dat als hij niet snel weer actief werd, we langs moesten komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties en hulp!

 

Hier een kleine update.

Een maand geleden hebben we besloten om een vriendinnetje voor Vasco te zoeken. Toen we die vonden lag ze zo heerlijk tegen haar zusje aan dat we het niet over ons hart konden krijgen om ze uit elkaar te halen. Dus nu speelt Vasco elke dag heel gezellig met zijn nieuwe vriendinnetjes India en Mālie. Vanaf de volgende dag binkt hij weer door de kamer en komt vaak bij ons zitten om te knuffelen!!

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .