Ga naar inhoud

Wond in oog


rjssca

Aanbevolen berichten

Hoi! Ik ben nieuw hier dus ik weet niet goed of informatie hier over ook ergens anders te vinden is.. 

Mijn konijn Lotus heeft denk ik vrijdag nacht een ongelukje gehad en ik heb ook ontdekt wat de boosdoener is geweest. Ik kwam haar 's ochtends tegen met een dik oog met veel vocht er uit, in eerste instantie dacht ik aan misschien een allergische reactie omdat de plek waar zij zat erg stoffig was (ze is heerlijk aan het verharen), maar het trok maar niet weg. Ik ben dus toch maar naar de dierenarts gegaan en ze blijkt een wondje te hebben op haar oog achter de achterste ooghoek. De boosdoener is een ijzerdraad uit haar speeltunnel (die kattentunnel van de action dus let op allemaal!!) wat uitstak. Ik denk dat hij via haar neusje haar oog in is geschoten want daar zat ook een gek korstje wat gelukkig al weg trekt.

Nu heb ik dus een zalfje meegekregen: CAF druppels. Op het etiket staat: 1.0 Caf chlooramfenicol+vit a oogzalf. Ik moet dit de komende 5-7 dagen 4x per dag in haar oog druppelen (Op vrijdag avond begonnen met druppelen). Nu is mijn vraag of anderen ervaringen hebben met deze druppels? In eerste instantie heb ik het idee dat het oog minder aan het worden is: de ergste zwelling heeft afgenomen maar ze houdt hem nog regelmatig dicht, het witte deel is toch nog wat rood en ook is de huid er om heen erg nat, maar dit komt denk ik ook door het oogvocht/zalfje. Ze eet nog wel maar niet zo gretig als voorheen: haar groenten die ze 's ochtends krijgt liggen aan het einde van de dag er nog steeds. Ik zie haar wel af en toe hooi eten en ook haar korrels/biks eet ze op, dat is goed. 

Toch maak ik me wel zorgen: ze is normaal gesproken erg aanwezig en springt je graag achterna de bank op. Nu zit ze stilletjes onder de bank gekropen en is ze inmiddels ook erg boos als ze gedruppeld moet worden, dan raakt ze in paniek en rent ze keihard weg. Ik vind het verschrikkelijk om haar zo te moeten zien.. 

Iemand tips voor deze situatie? Moet ik weer met haar naar de dierenarts gaan of het nog even aankijken?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik persoonlijk ben geen fan van die oogzalf. Ik had ooit een konijntje die dat kreeg en het leek alleen maar erger te worden. Ik had destijds ook naar meningen over deze zalf gezocht op internet en er waren veel negatieve berichten erover. Maar ja hoor ook wel eens dat het eerst erger wordt en dan pas geneest... mja.. ik denk dat t wel ergens nut voor heeft anders zouden ze het niet meer gebruiken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook die oogzalf voor mijn Daisy, zij heeft een oogontsteking helaas! Maar ik los het op door haar gewoon in de reismand te lokken met wat lekkers en dan voorzichtig te druppelen en dan klaar, en moet het ook 4x per dag doen!
Maar gelukkig is zij er bijna mee klaar! En nu maar kijken of er dus ook nog troep uit blijft komen BAH!! Arme Daisy!

Misschien dus een tip: Haar in de reismand lokken met iets lekkers en dan voorzichtig druppelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het meedenken allemaal! Vanmorgen leek haar oog erg rustig te zijn, het oogwit was een stuk witter, tijdens de tweede keer druppelen was het weer rood helaas (begin nu zelf dus ook te twijfelen aan deze druppels.. snapt wat je bedoelt @Boefje). Ze is een stuk levendiger en heeft vandaag voor het eerst al haar groenten op gegeten in 1x! Zo'n opluchting. Ik ga ook even observeren of ze op het moment echt last heeft van stress of dat het meer de pijn is.. in dat geval ga ik om wat pijnstilling vragen! :)  Oh, en @Konijnenliefhebber1993, hoe doe je dat dan in de reismand? Want dat is een erg kleine ruimte wat mij dus juist stressvol lijkt. Blijft jouw Daisy dan rustig zitten? Heb je dan wel genoeg ruimte om te druppelen? Die van mij weet inmiddels wat er gaat komen als ik haar benader (probeer haar verder namelijk zoveel mogelijk met rust te laten op het moment). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga morgen ook maar weer terug naar de dierenarts met mijn Daisy, haar oog wordt erger i.p.v beter, en haar neusje wordt ook vies! Dus hopelijk heeft ze geen last van snot!
Ik hoop dat ze er wat aan kunnen doen pffff

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou in het begin bleef ze rustig zitten met een handdoek over haar rug, zodat ze geen kant op kan! Maar nu bijt ze in die handdoek en lukt het niet meer! Maar ga morgen terug langs de dierenarts, want het wordt na mijn idee erger en erger! Pff, en ze lijkt ook snot er bij te hebben! Lekker allemaal weer pffff

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och jee dat klinkt niet goed.. ik hoop dat ze jou en Daisy kunnen helpen! Ik begin nu wel echt mijn twijfels te krijgen over die druppels nu jij dit ook zo zegt.. wat ik wel zie is dat Lotus ook haar avond groenten op eet en meer hooi naar binnen krijgt dan eerst. In die zin lijkt ze op te knappen wat ik echt een opluchting vind, ook zit ze minder stil terug getrokken dan hoe ik haar gisteravond nog zag. Rot dingen die ogen.. zo kwetsbaar! Hopelijk komt het allemaal goed..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sanne1993 Ze hebben de kieswortels niet nagekeken nee, maar wel gewoon in het bekje, en daar werd haar gebit goed bevonden? Maar ik weet het verder ook niet! Ik ga morgen naar de dierenarts en dan zal ik het eens voorleggen! Bedankt Sanne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb die die oogdruppels vorig jaar ook voor Pluis gehad. Ze heeft er geen last van gehad. (Ik wilde dat even delen zodat iedereen niet denkt dat er alleen maar slechte ervaringen met die oogdruppels zijn). 

Fijn dat het met Lotus beter gaat.

Hopelijk komt het met Daisy ook goed. Wat betreft het tegenspartelen: zelf heel kalm blijven en doorpakken (je moet haar natuurlijk geen pijn doen, maar als je doortastend bent ben je vaak al een heel eind). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij Binky een tijd cavasan oogzalf gebruikt. Voor zo ver ik weet is dat dezelfde werkzame stof. Geen problemen of allergische reacties mee gehad. Ze is alsnog blind geworden toen, maar dat kan ook met haar leeftijd te maken hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, dat ik over mijn konijn begin in een ander topic!
Maar ik ben net terug van de dierenarts, en nu was haar neusje weer droog, maar nog wel vies zeg maar! Opgedroogd dus!
Oogje gaat ook goed.

De dierenarts heeft met andere dierenartsen in de praktijk overlegd en ik heb nu een algehele antibiotica gekregen! En dan Novadox moet ik 10 dagen geven dan weer op controle komen en hopelijk wordt het nu eindelijk eens beter! Ze is maar aan het kwakkelen! Ze eet en drink wel prima hoor! Maar zit me toch niet helemaal goed dit!.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .