Ga naar inhoud

Konijn wilt niet...


Layanah

Aanbevolen berichten

Ik heb een voedster van ander half jaar oud. Ik heb haar een jaar geleden gekocht bij een konijnenopvang waar ze sinds twee maanden zat. Toen ze bij mij kwam, was ze ontzettend bang. Als ik haar wilde aaien, beet ze direct. Ik heb haar de ruimte gegeven om te wennen. Ik ging bij haar kooi op de grond zitten zodat ze aan mij kon wennen. Ze heeft mij een keer aangevallen toen ik zo zat. Ik heb haar toen voor straf in haar kooi gezet waarop ze in paniek leek te raken. Ik had de tip gekregen om haar uit mijn hand te voeren zodat ze gewend zou raken aan het contact. Het heeft weken geduurd voordat ze de hap van het uiteinde van een wortel had genomen. Als de wortel halverwege was raakte ze weer in paniek. We zijn een jaar verder en inmiddels kan ik haar aaien als ze in haar kooi zit. Maar ze kan van het een op het andere moment helemaal omslaan. Dan aai ik haar over haar kop en plots gromt ze en bijt ze mij. Als ik visite heb mag ze enkel in de kooi blijven, omdat ze anderen al meerdere malen heeft gebeten. Zowel met als zonder aanleiding. Ik wilde clicker training met haar gaan doen om onze band te bevorderen, maar dat is op dit moment nog verre van mogelijk. Ik heb het gevoel dat ze geen behoefte heeft aan contact. Ze heeft overdag de beschikking tot de gehele kamer en een terras met overdekking. 's Nachts slaapt ze aan mijn voeteneinde. Van mijn vriend moet ze ook niets meer hebben, ondanks dat hij de eerste weken voor haar heeft gezorgd.

Mijn excuses voor het lange verhaal, maar om eerlijk te zijn weet ik niet meer wat ik met haar aan moet. Ik loop letterlijk op mijn tenen door het huis omdat ik niet wilt dat zij ergens bang van wordt en in paniek raakt. Dit lijkt mij ook niet leuk voor haar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn straffen door het op te pakken en in de kooi te doen is eigenlijk nooit een optie en zeker bij haar niet. Uberhaupt is opsluiten in een hokje geen goed idee. Gelukkig krijgt ze bij jou wel de ruimte. Mag ik ook vragen van welke opvang ze komt? Want een konijn met dit soort 'problemen' zomaar alleen plaatsen, lijkt me ook geen bijster slim plan. Dit konijn vraagt heeel veel leren over konijnengedrag zodat je dit kunt 'lezen' en nog veel meer geduld. Ik weet dat Anneloes van opvang Lapina een konijnengedragsdeskundige is. Ze helpt vaak konijnen met gedragsproblemen dus misschien is dat ook een optie voor jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden zei Deeskuh88:

Een konijn straffen door het op te pakken en in de kooi te doen is eigenlijk nooit een optie en zeker bij haar niet. Uberhaupt is opsluiten in een hokje geen goed idee. Gelukkig krijgt ze bij jou wel de ruimte. Mag ik ook vragen van welke opvang ze komt? Want een konijn met dit soort 'problemen' zomaar alleen plaatsen, lijkt me ook geen bijster slim plan. Dit konijn vraagt heeel veel leren over konijnengedrag zodat je dit kunt 'lezen' en nog veel meer geduld. Ik weet dat Anneloes van opvang Lapina een konijnengedragsdeskundige is. Ze helpt vaak konijnen met gedragsproblemen dus misschien is dat ook een optie voor jullie?

Ik wist niet welke straf ik anders kon geven. Ik wil haar geen tik geven. Voor een plantenspuit is ze niet bang.

De opvang vanwaar ze komt is sinds kort gesloten. De opvang stond op de site van Konijnen Belangen. 

Opvang Lapina zit helaas in Brabant. Ik woon zelf in het noorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou beginnen bij de basis en kijken wat een konijn allemaal nodig heeft. Naast eten, drinken en medische zorg (waar het in dit geval niet aan zal liggen), is een soortgenootje en een geschikte huisvesting belangrijk. 

Konijnen zijn groepsdieren en horen dus samen te zitten met een of meer andere konijnen. Vaak zie je dat konijnen minder angstig worden als ze een maatje hebben. 

Verder vraag ik me af of je konijn wel geschikt is om binnen in huis te wonen. Zoals je haar beschrijft lijkt ze niet echt mensgericht te zijn en doe je haar misschien meer plezier door haar buiten te huisvesten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 3-4-2017 at 22:41 zei Sanne1993:

Ik zou beginnen bij de basis en kijken wat een konijn allemaal nodig heeft. Naast eten, drinken en medische zorg (waar het in dit geval niet aan zal liggen), is een soortgenootje en een geschikte huisvesting belangrijk. 

Konijnen zijn groepsdieren en horen dus samen te zitten met een of meer andere konijnen. Vaak zie je dat konijnen minder angstig worden als ze een maatje hebben. 

Verder vraag ik me af of je konijn wel geschikt is om binnen in huis te wonen. Zoals je haar beschrijft lijkt ze niet echt mensgericht te zijn en doe je haar misschien meer plezier door haar buiten te huisvesten. 

Ik heb haar bij een konijnenopvang gekocht, waar mij is verteld dat ze haar meerdere malen hebben geprobeerd te koppelen, maar dat dat niet mogelijk was. Ik ben nog steeds aan het zoeken naar een geschikte partner voor haar. 

Het is niet mogelijk om haar buiten te huisvesten, omdat ik de tuin hierop moet aanpassen en de eigenaar dit niet wilt. Omdat ik geen grote dieren mag houden, zoals een hond of kat, heb ik voor een konijn gekozen.

Ik heb haar al twee maanden op Marktplaats staan, in de hoop een geschikter tehuis voor haar te vinden. Maar ik krijg alleen reacties als: "ik nu halen" of waarbij ze als kinderspeelgoed zal worden gebruikt en in haar ééntje in een hok van een meter komt te zitten, tot dat de kinderen er op uit zijn gekeken... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de meeste opvangen wordt er inderdaad van je verwacht dat je het konijn naar die opvang terugbrengt als je hem niet meer wilt, en dat je hem niet zelf aan een ander mag geven/verkopen. Bij de meeste opvangen teken je daar bij de adoptie zelfs een contractje voor. 

 

Neem dus contact op met de opvang als je het niet meer ziet zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Geplaatst: (aangepast)
Op 2017-4-15 at 12:49 zei Christaaa:

Hoezo heb je haar op marktplaats staan? Breng haar terug maar de opvang, zoals het hoort!

Ik vind jou echt een *piep*. Ik zie jou alleen maar negatieve reacties plaatsen. In mijn eerste post kun je lezen dat de opvang waar ik haar heb gekocht is gesloten. Over de opvang waar ik haar heb gekocht had je ook meer dan genoeg commentaar, maar nu is er plots niets meer aan de hand. Haar welzijn staat bij mij boven aan en zij gaat niet met de eerste de beste Marktplaats bieder mee naar huis. Ik wil je verzoeken om mij niet meer lastig te vallen met je onzinnige posts en onwetend commentaar. 

aangepast door Deeskuh88
Schelden wordt niet getolereerd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-4-2017 at 18:12 zei Lienappelsien:

Bij de meeste opvangen wordt er inderdaad van je verwacht dat je het konijn naar die opvang terugbrengt als je hem niet meer wilt, en dat je hem niet zelf aan een ander mag geven/verkopen. Bij de meeste opvangen teken je daar bij de adoptie zelfs een contractje voor. 

 

Neem dus contact op met de opvang als je het niet meer ziet zitten.

Zoals ik al zei is de opvang gesloten. Een nutteloos post dus. Alweer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet meer actief op het forum vanwege een aantal leden welke mij blijven lastig vallen. Mijn voedster is inmiddels verkocht aan een vrouw welke dierenartse is. Ze woont buiten met drie andere konijnen. Ik word op de hoogte gehouden per mail en ik mis haar behoorlijk. Maar op haar nieuwe plaats is zij vele malen gelukkiger en dat is het aller belangrijkste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .