Ga naar inhoud

Hangoorkonijn sneller bang?


Okki

Aanbevolen berichten

Klopt het dat hangoorkonijnen sneller bang zijn of schrikken en dan alarm slaan? Wij hebben een hangoornijn en eentje met staande oortjes en de hangoor is duidelijk sneller gealarmeerd en gaat dan stampen. De andere zit er dan bij te kijken van waar maak je je druk om? Idem bij het koppeltje van mijn dochter, haar hangoorkonijn stampt ook veel sneller.

Ik meen wel eens gehoord te hebben dat hangoorkonijnen wat slechter horen omdat de oren over de gehoorgang hangen, daardoor kunnen ze misschien ook minder goed bepalen waar geluid vandaan komt?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet hier wel een beetje om grinniken, want bij ons is het precies andersom! Compleet met de 'waar maak jij je nou weer druk om' blik. Mijn hangoor is nog niet bang al had je het graag, zou het liefst OP de stofzuiger gaan zitten, en mijn konijn met kleine oortjes schrikt echt o-ver-al van. Maar mijn hangoor kan ook zijn oren omhoog zetten, heb ik gisteren nog een foto van gemaakt. Doet die van jou dat niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangoorkonijnen horen inderdaad ietsje minder goed kan konijnen met staande oren, de staande oren zijn niet voor niets zoals de natuur ze bedacht had ;)

Het kan zijn dat het hangoorkonijn het minder goed hoort aankomen, en dan schrikt om dat iets er opeens is. Maar aan de andere kant kunnen ze ook minder schrikachtig zijn omdat ze dingen minder goed horen... Kan beide kanten op dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden zei Mississippi:

wel een hele tijd nog zo'n oortje gehad dat niet wist wat ie wilde. Misschien ligt het daar aan?

Ik zal het bewijs even leveren ;-) (lukt helaas weer niet om em rechtop te krijgen)

Ik heb ooit een kruising franse hangoor / vlaamse reus gehad. Soms had ze staande oren, soms hangende, maar meestal een soort rare vliegtuigstand :) Een beetje dumbo-oren had ze eigenlijk. Het was dan ook echt een mega robuust konijn ook. Heerlijk dier!

 

zoekt foto...

 

lol op deze lijkt het net of ze maar 1 oor heeft:

ikmetmoya_450x600.jpg

 

Hier zie je het wel een beetje, niet zo een mooie foto, ze was hier net gecastreerd:

moyascastratie.jpg

 

vind er nog één ;)

moyaenzwartjeweersamennadecastratie-008.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijne hebben dat ook, de hangoren schrikken eerder dan de staande oren hoor. Maar die met de hangoren zitten wel heel graag in de stofzuiger zo ongeveer hahaha.
Oja, en Pluis kan het ook 1 oor rechtop zetten terwijl ze normaal hangen hahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .