Ga naar inhoud

Alleen hooi en groenvoer?


Okki

Aanbevolen berichten

De konijntjes die we gisteren hebben overgenomen van iemand, eten alleen hooi en wortel. Ik wil ze sowieso gaan wennen aan heel veel andere groentes (iedere dag een wortel is niet goed), maar is het ook nodig om ze biks (science selective ofzo) te gaan geven? Of is hooi en groenvoer eigenlijk genoeg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jee, ze vinden het echt heel erg lekker, ze proberen het uit elkaars bekje te trekken zelfs! Ze eten trouwens wel heel veel hooi. Ze hebben vandaag al allebei twee keer hun eigen volume aan hooi gegeten, ik moet ze straks voor de nacht wéér gaan geven!

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn krijgt geen brokjes meer. Vierenhalf jaar geleden is hij geopereerd omdat zijn blaas vol blaaszand zat. Ze hadden zoiets nog nooit gezien. De grootste veroorzaker is calcium. Science Selective en Pets Place Premium hebben het laagste calciumgehalte maar dit bleek nog te veel voor mijn konijn. December 2015 zat zijn blaas weer vol. Ik heb hem toen handmatig leeggeknepen onder de douche en je wilt niet weten wat er weer uit kwam. Toen ben ik gestopt met brokjes. Heel af en toe krijgt hij nog wat als tractatie. En hij heeft sindsdien geen blaasissues meer gehad.

Konijnen in de natuur eten ook geen brokjes. Die redden zich ook met hooi, groenten en fruit. Mijn konijn krijgt bergen lekker hooi, bananen, appels, witlof, andijvie, alles wat hij lekker vindt. Geen alfalfa, daar zit veel calcium in. En geen paardebloemen. Ook veel calcium. Hij is nu 9.5 en is ook nog mooi afgevallen nu hij geen brokjes meer krijgt. Hij was altijd veel te dik, hetgeen ook niet goed is voor zijn blaas.

Wortels zijn inderdaad niet heel goed voor konijnen. Mijn konijn eet ze niet eens en mijn overleden konijn deed dat ook niet.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt dat veel voor, blaaszand? Het konijn van een vriendin is pas geopereerd omdat hij een flinke blaassteen had, ook door teveel calcium inderdaad. Ik geef mijn konijnen iets minder dan aanbevolen (20 gram per kilo konijn ipv 25 gram) en ik wil ze ook niet teveel calciumrijke groenten geven. In wortelloof schijnt ook veel calcium te zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blaaszand komt helaas heel veel voor bij konijnen, met name bij mannetjes. Vrouwtjes zullen het ook wel krijgen, maar plassen het makkelijker uit. Bij mannetjes is dat moeilijker vanwege de nauwe plasbuis en dan hoopt het op in de blaas waardoor het een enorm dikke drab wordt. De blaas zet uit en de blaaswand verdikt, het konijn krijgt blaasontsteking en in het ergste geval kan hij zijn urine niet kwijt en vergiftigd zichzelf als er niet snel ingegrepen wordt.

Op internet kun je wel lijsten vinden met hoeveel calcium in welke groente of welk fruit zit. Ik weet niet of ik hier linkjes mag plaatsen:).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-2-2017 at 15:25 zei Bunseltje:

Mijn konijn krijgt geen brokjes meer. Vierenhalf jaar geleden is hij geopereerd omdat zijn blaas vol blaaszand zat. Ze hadden zoiets nog nooit gezien. De grootste veroorzaker is calcium. Science Selective en Pets Place Premium hebben het laagste calciumgehalte maar dit bleek nog te veel voor mijn konijn. December 2015 zat zijn blaas weer vol. Ik heb hem toen handmatig leeggeknepen onder de douche en je wilt niet weten wat er weer uit kwam. Toen ben ik gestopt met brokjes. Heel af en toe krijgt hij nog wat als tractatie. En hij heeft sindsdien geen blaasissues meer gehad.

Konijnen in de natuur eten ook geen brokjes. Die redden zich ook met hooi, groenten en fruit. Mijn konijn krijgt bergen lekker hooi, bananen, appels, witlof, andijvie, alles wat hij lekker vindt. Geen alfalfa, daar zit veel calcium in. En geen paardebloemen. Ook veel calcium. Hij is nu 9.5 en is ook nog mooi afgevallen nu hij geen brokjes meer krijgt. Hij was altijd veel te dik, hetgeen ook niet goed is voor zijn blaas.

Wortels zijn inderdaad niet heel goed voor konijnen. Mijn konijn eet ze niet eens en mijn overleden konijn deed dat ook niet.

Bij Bram ooit ook zo gedaan (al heel lang geleden). Z'n blaas is 2x onder narcose schoongespoeld en toen ben ik ook gestopt met brokjes. Hij heeft daarna nog 6 jaar rond gehuppeld.

Als ik jou was zou ik wel oppassen met banaan ;)  Cranberries zijn ook goed bij blaasproblemen.

Konijnen die ik nu heb, krijgen ook maar weinig brokjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hilde, waarom waarschuw je voor bananen? In bananen zit geen calcium.....

Mijn konijn eet al anderhalf jaar dagelijks een banaan en verder allerlei groenten en fruit. Hij eet al anderhalf jaar geen brokjes meer. En al anderhalf jaar mooi schoon onder de staart en geen zand en drab en ontstekingen. Heerlijk......

Wat goed dat jouw Bram nog zes jaar probleemloos rondgehuppeld heeft toen hij van de brokjes af was! Pas zei zelfs de verkoopster bij Pets Place dat brokjes helemaal niet goed zijn. En dat terwijl ze ze zou moeten promoten van haar werkgever.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ze waarschuwt voor banaan, omdat het verstopping KUNNEN veroorzaken! En dat is ook de reden dat ik het niet geef, ook al doen ze er bewijze van spreken een moord voor! Dan kan ik straks met ze alle 4 naar de dierenarts! Ze zijn heel gevoelig ervoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, hij krijgt elke dag een hele banaan. Al anderhalf jaar. Hij is gewend veel groente en fruit te eten. Ik heb hem van kleintje af aan daar mee op laten groeien. Suiker is voor hem niet erg, omdat hij geen brokjes krijgt, dus hij wordt niet te dik. Hij is zelfs afgevallen sinds hij geen brokjes meer eet. Hij is nu op een mooi gewicht. Dat is beter voor zijn blaas. Te dik is niet goed voor blaaspatiëntjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Lienappelsien:

@Bunseltje geef je je konijn elke dag een banaan?? Een hele banaan?? In banaan zit heel veel suiker. Naast verstopping heb je ook een grotere kans op gas. 

Fijn dat het nu goed met hem gaat.

Hierom dus. 1 banaan per dag is echt wel ontzettend veel. Hier krijgen ze 1x per week een plakje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 konijnen, ze krijgen s'ochtends een bord vol diverse (calciumarme) groente. 's middags een stuk wortel met 4 erwtenvlokken ( heel goed voor in de winter+ goed voor immuunsysteem ) en s'avonds echt maar 10 brokjes samen ofzo, heel weinig dus maar ze hebben gewoon niet meer nodig. En ze krijgen 3x per dag vers hooi waar ze helemaal verslaafd aan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-2-2017 at 22:26 zei Okki:

Jee, ze vinden het echt heel erg lekker, ze proberen het uit elkaars bekje te trekken zelfs! Ze eten trouwens wel heel veel hooi. Ze hebben vandaag al allebei twee keer hun eigen volume aan hooi gegeten, ik moet ze straks voor de nacht wéér gaan geven!

Dat is erg fijn, goed voor het gebit! :)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .