Ga naar inhoud

Niet zo'n hongerig konijn


Konijn Max

Aanbevolen berichten

Ik lees hier heel vaak dat konijnen "aanvallen" op hun bakje brokjes of groente/kruiden. Of dat ze zitten te wachten tot ze eten krijgen...

Nou mijn Max niet hoor. Heeft hij ook nog nooit gedaan. Hij wacht eerder op het moment dat hij eruit mag! (Smorgens of als we smiddags thuiskomen).

Zijn bakje brokjes die hij smorgens krijgt is afgewogen en 9 van de 10 keer nooit helemaal leeg. Ditzelfde geldt voor het bakje groente/kruiden die hij s'avonds krijgt. Ik laat het de hele nacht staan en smorgens weeg ik het om te checken hoeveel hij opeet. Dit verschilt van 30 gram tot 50 gram. Ik doe er standaard 100 gram verschillende soorten in. 

Hooi eet hij ook niet helemaal schoon op. Wel voldoende hoor, maar ik denk zo'n 2 flinke handen per dag. 

Moet ik mij zorgen maken? 

Hebben meer mensen dit ervaren met hun konijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit Max alleen of met andere konijnen? Heel af en toe zie ik wel eens konijnen die alleen zitten en het ook niet gewend zijn met anderen die ook niet direct op de brokjes aanvallen of na een paar brokjes even stoppen en later weer verder eten. Misschien dat die niet zo'n drang voelen om alles in een keer op te eten, omdat er toch geen ander konijn is die alles in kan pikken. 

Anders misschien toch eens naar het gebit laten kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alleen Max! 

Hij eet opzich goed maar weinig naar mijn idee. Maar genoeg is genoeg toch? Of niet bij konijnen? Persoonlijk denk ik niet dat het z'n tanden zijn. Maar misschien wel een idee om ze voor de zekerheid te checken bij de dierenarts. 

Ik heb Max bij een fokker van "showkonijnen" vandaan. Daar zaten alle konijnen alleen en ze kregen alleen water, hooi en brokjes. Dus misschien is hij al die lekkere groentes, kruiden en fruit niet gewend dacht ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangt er ook een beetje vanaf hoe zwaar hij is, want misschien geef je hem wel teveel brokjes waardoor hij gewoon verzadigd is en ook minder hooi en groente eet. Hoeveel gram brokjes en welke brokjes geef je hem? 15 a 20 gram biks per kilo is over het algemeen voldoende. Dus heb je een konijn van 3 kilo dan is 45-60 gram biks de richtlijn :-).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de zak staat vaak meer dan nodig is, echt onhandig is dat voor ons. Daarnaast maakt het ook nog verschil uit of je biks geeft of allemaal verschillende soorten/kleuren brokjes. Zo op het eerste gezicht klinkt het alsof je teveel biks geeft en dat hij daarom niet zo enthousiast is.

Het is in ieder geval wel belangrijk om Max exact te wegen (in een doos/mand op de weegschaal) om te bepalen hoeveel hij mag, want je wil natuurlijk ook niet dat hij afvalt en ziek wordt. Voor een konijn is 1 kilo of 1,5 kilo echt een verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik nu ga schrijven is puur mijn ervaring, dus neem het voor wat het waard is, maar ik schijf het toch maar even op.

Als een konijn niet enthousiast wordt van eten, is er iets niet 100% in de haak. De eerst keer dat Mississippi dat niet deed, was hij net bij ons thuis. Hij at wel, maar nooit zijn bakje leeg en nooit met enthousiasme. Hij bleek toen coccidiose te hebben. Misschien niet heel waarschijnlijk dat Max dat heeft want dan had je het wel gemerkt, maar wellicht heeft hij wat anders onder de leden. De tweede keer dat Sip niet aanviel op zijn eten, was omdat hij gewoon echt veel te veel kreeg. We dachten dat we een jong konijn onbeperkt biks moesten geven en in het foldertje van de fokker stond ook nog eens dat je op moest bouwen naar 100 gram biks per dag. Dat is echt te veel. Het forum en de dierenarts (en een klein beetje eigen ervaring) heeft ons destijds goed geholpen om de hoeveelheden juist te krijgen. Ze moeten echt nog een beetje hongerig zijn om nog hooi en groente te willen eten. Nou ja, hongerig... Het moet er natuurlijk in ieder geval wel bij passen. Als jij de dag kunt doorkomen met een heerlijk Engels ontbijt 's ochtends en een enorme bak friet speciaal 's avonds, hoef jij je stukje fruit tussendoor natuurlijk ook niet meer te hebben om vol te zitten ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat alleenwonende konijnen veel rustiger zijn qua eetgedrag dus er hoeft niet per se iets mis te zijn. Olav komt bv wel enthousiast op z'n eten af, maar kan rustig een paar uur doen over een bordje groenvoer terwijl Jasper & Julia 2x zoveel krijgen en na een half uur alles op hebben ;) . In het pension zie ik het ook, konijnen die alleen wonen doen bijna de hele dag over hun brokjes. Dat is ook de reden dat ik naar eetgewoontes e.d vraag, want ik vind het raar als een konijn er zolang over doet :D .

Zou nog wel even goed nawegen hoeveel je geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Max weegt 950 gram, dus bijna 1 kilo. Hij is nu 9 maanden. 

Zijn 40 gram biks zet ik smorgens neer en haal ik s'avonds weg en dan zet ik een bak met 100 gram groente/kruiden (soms schijfje fruit). Hooi onbeperkt, wisselend kruidenhooi en gewone hooi. Ik mix het vaak. 

Zal ik de biks minderen naar 25 gram dan? Is dat het beste? Krijgt hij dan voldoende/genoeg? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Konijn Max:

Max weegt 950 gram, dus bijna 1 kilo. Hij is nu 9 maanden. 

Zijn 40 gram biks zet ik smorgens neer en haal ik s'avonds weg en dan zet ik een bak met 100 gram groente/kruiden (soms schijfje fruit). Hooi onbeperkt, wisselend kruidenhooi en gewone hooi. Ik mix het vaak. 

Zal ik de biks minderen naar 25 gram dan? Is dat het beste? Krijgt hij dan voldoende/genoeg? 

Hooi is het belangrijkste dus ja ik zou de biks minderen naar 20-25g/kg konijn. Eet hij wel goed hooi?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ververs s'avonds zijn hooi. Ik denk 2 handen vol per 24 uur dat hij krijgt, vaak een klein plukje over.

Hij keutelt trouwens wel goed en veel. 

Normaal geef ik rond 19 uur zijn groente/kruiden en dan blijft zijn hok open. Vanavond hok opengedaan 19 uur maar nog geen bakje groente/kruiden erin gezet. Nu ik ga douchen en m'n bed induik Max weer in zijn hok gedaan en ook net pas een bakje groente/kruiden erin gezet. En wonder boven wonder begon hij meteen gretig te eten. Misschien omdat we vandaag wortelen hebben gegeten en er voor Max wortelloof bij zat. Ben benieuwd of de witlof, groene paprika, wortel en komkommer er ook zo gretig in gaan... Maar dat ga ik morgenochtend zien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed bezig! Je hebt echt een dwergje zo te lezen. Controleer zijn gewicht wel af en toe en als je merkt dat hij te mager wordt dan moet je even kijken of je toch wat meer moet geven. Het ene konijn is actiever dan de andere en heeft misschien andere behoefte.

Groente en kruiden hoef je niet te minderen trouwens (tenzij er een reden voor is en je konijn gevoelig reageerd op groente), kun je gewoon op 100 gram houden zoals je deed. En een vriendinnetje voor hem zou wel erg leuk zijn natuurlijk :angel:

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen krijgen met z'n viertjes! 80 gram per dag. En dan heb ik 2 konijnen van 2.5KG en 1 van 1.90 en 1 van 2KG
En dan krijgen ze 's avonds groente en de rest alleen maar hooi. En als ik weg ga naar mijn werk krijgen ze nog kruiden! En de rest alleen maar hooi hooi hooi! En ze doen t prima en zijn niet te dik!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kettingkeutels betekent dat je nijn haren in de darmpjes heeft van wassen. Vooral als je nijn aan het verharen is. Een teken dat je goed moet opletten dat het geen verstopping wordt. Haartjes borstelen, prozyme geven, veel natte groenten geven. Er is veel over te lezen op het forum. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Heeft je konijn altijd op deze manier gegeten? Dan hoort het bij hem. Ik denk zelf dat je hem meer aanbiedt dan hij nodig heeft want hij is maar een klein konijntje. En omdat hij ook niet hoeft te "vechten" om wat binnen te krijgen eet hij gewoon als hij wil. Er is toch niemand die het afpakt.


Haren in de darmen moet je mee oppassen. Geef hem een paar dagen Cicaral drops en Metocloral drops. Kun je bestellen bij Medpet of halen bij je dierenarts. Dit bevordert de lediging van maag en darmen en houden ze in werking.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds ik de hoeveelheid biks heb aangepast gaat het beter. Zodra er eten in de kooi gaat "valt" hij aan, maar eet niet alles in 1 keer op. 

De biks is altijd eind van de dag op. 

Qua groente en kruiden eet hij nu gemiddeld 60 a 70 gram. 

De keutels zin weer top. De keutel ketting was eenmalig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden zei Konijn Max:

Sinds ik de hoeveelheid biks heb aangepast gaat het beter. Zodra er eten in de kooi gaat "valt" hij aan, maar eet niet alles in 1 keer op. 

De biks is altijd eind van de dag op. 

Qua groente en kruiden eet hij nu gemiddeld 60 a 70 gram. 

De keutels zin weer top. De keutel ketting was eenmalig. 

Fijn om te horen! Mocht hij nog een keer last krijgen van kettingkeutels: biedt de groenten zo nat mogelijk aan zodat hij extra vocht binnen krijgt. Daarnaast is het beter dat hij permanent de ruimte heeft om te rennen (niet alleen op bepaalde tijden): rennen lukt niet goed in alleen een hok. Bewegen wanneer hij dat wil is belangrijk voor hem, maakt hem gelukkiger, hongeriger en zorgt voor actievere darmpjes waardoor verstopping door haar verkomen kan worden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef het als extraatje los of door het hooi. Door de brokjes zou ik zelf niet gauw voor kiezen, omdat ik wil dat ze (niet direct hoor) na de brokjes ook nog hooi gaan eten en met ook nog kruiden erbij, zitten ze nog langer vol. Door het hooi kan het wel stimuleren nog meer hooi te eten, dus eigenlijk een win-win situatie :)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .