Ga naar inhoud

Snot bij konijntje


Kimmutje1987

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Hier even mijn verhaal rondom één van onze konijntjes. We hebben onze konijntjes 6 oktober uit een opvang gehaald en beide zagen ze er goed en gezond uit. Helaas na +- 2 weken viel me op dat één van de twee wat vaker zijn neusje poetste, en toen ik hem even in de gaten hield merkte ik dat hij moest niezen. Diezelfde dag nog naar de da geweest en bleek dat hij snot klachten had.

Inmiddels zijn we al een tijdje verder en hebben we diverse kuren geprobeerd (o.a. Baytril oraal toedienen, op eten toegediend), Duplo, prikken bij de da en prikken die ik zelf thuis mocht toedienen). Niets heeft tot nu toe echt heel veel succes gehad, maar de klachten nemen wel af als hij aan een kuur zit. Eerder in december hebben we hem even volledig van de prikken afgehaald zodat we een kweek konden afnemen (hiervoor moest hij een aantal dagen ab vrij zijn). Wel slijmoplossend middel meegekregen voor hem.

Uit de kweek kwam o.a. dat Baytril een geschikte kuur zou zijn, maar omdat dat eerder niet het gewenste effect had, heeft de da Draxxin besteld (eerder had ik dit zelf ge-opperd en dit hebben ze verder uitgezocht en dus besteld). Hier krijgt hij nu om de 4 dagen een prik van thuis (gelukkig maar, scheelt toch weer stress zonder de da ritjes). Hij heeft nu +- 6 prikken gehad.

Nu is mijn vraag of het logisch is dat de klachten toch zolang aan blijven houden? Hij heeft nog steeds wel wat wit snot onder zijn neusje en nog steeds vieze voetjes van het poetsen. Hoe lang zijn jullie bezig geweest met de klachten onder de knie te krijgen en welke kuur hadden jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dochter heeft een konijn met snot dat na een half jaar alfacilline is overgestapt op draxxin. Alfacilline werkte toen niet meer. Volgens mij was hij na 7 of 8 injecties draxxin van zijn klachten af. Maar ik heb ook gelezen dat sommige konijnen al na 2 of 3 injecties klachtenvrij waren. Dat wisselt heel erg. Helaas na twee maanden kwamen de snotklachten weer terug, dus nu krijgt hij weer een kuurtje.

Snot is een rotziekte en vaak wordt het chronisch.

Wat verlichting kan brengen is de neus druppelen met otrivin babyneusdruppels,  dat zijn kleine flaconnetjes. Verder kun je bisolvon voor kinderen geven met een spuitje zonder naald, in de bek. Van onze dierenarts mocht het konijn drie keer per dag 0,5 ml, konijn weegt 1,65 kilo. Die neusdruppels en bisolvon werken slijmoplossend, zodat het konijn minder benauwd is.

Heeft je konijn ook last van tranende of ontstoken oogjes? Oogdruppels met antibiotica kunnen dan ook helpen.

Heel veel succes en sterkte met je konijntje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties! Ik heb nog 2 prikken meegekregen bij de da van de week (in totaal nu nog 3 prikken te gaan) en een potje met een soort shampootje om zijn voorpootjes mee te wassen, dat hij niet met zijn vieze voetjes de bacterie anders weer terugbrengt naar zijn neus en vice versa. Ik geef dit weer een paar dagen en anders hang ik weer bij de da aan de telefoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat de Draxxin afdoende is en dat je er vanaf komt. Komt het snot uit beide neusgaten of uit 1 toevallig? Ik heb bij een chronisch snot konijn destijds ook nog Gentapol-B druppels in zijn neus gedaan en tegelijkertijd kreeg hij duplo. Geeeeen idee wat uiteindelijk de doorslag gaf (hij had al eerder kuren gehad met duplo en andere medicatie) maar ineens was hij er vanaf en tot hij overleed is het niet meer teruggekomen. 


Maar als het uit 1 neusgat komt zou het een vrij logische verklaring kunnen zijn dat er een hooitje of iets in zijn neus vast zit. Je verbaast je soms wat er uit zo'n neusje kan komen. Ik heb er wel eens filmpjes van gezien. Best bizar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een reactie op dat hij vrijdag voorlopig zijn laatste prik krijgt: volgens mij kun je beter niet stoppen met antibiotica als er ook nog maar iets van snot te zien is. Dan komt het net zo hard weer terug. Dochter geeft haar nijn altijd nog één of twee keer een prik nadat alle symptomen weg zijn. En dan nog komt het weer terug na een paar maanden...:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je tip @Okki. Ik heb dit inderdaad ook eerder gelezen. Maar, waar ik vorige week nog een heel klein druppeltje snot in zijn neusje zag, is zijn neusje nu helemaal schoon. Alleen de haren om zijn neusje heen zijn nog geel, maar dit zou oude verkleuring nog kunnen zijn wat heel lastig schoon te maken is begreep ik. In zijn neusje was/is geen snot meer te zien op dit moment.

Als ik voor vrijdag wat zie dan ga ik natuurlijk wel weer bellen, maar als zijn neusje zo schoon blijft dan toch maar even proberen zonder antibiotica. *duimen*

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Helaas, nadat zijn neusje een weekje zo goed als schoon is gebleven, heb ik toch vorige week woensdag een heel klein snottebelletje ontdekt en ook donderdag vond ik het er niet fantastisch uitzien (nog steeds beter dan het was, dat wel). Vrijdag weer een kweek laten maken en nu aan het wachten op de uitslag en welke antibiotica we gaan gebruiken.


Heel sneu, hij is nog nooit zo actief/speels/enthousiast geweest als de laatste periode zonder antibiotica, maar naar alle waarschijnlijkheid zijn we dus nog niet klaar met de medicijnen. Hij gaat mij er ook niet liever van vinden als ik steeds met een prikje aankom ;) Maar goed, uiteindelijk is dat wel het beste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Na de uitslag hebben we uiteindelijk 8 tabletten meegekregen van Sulfatrim (2 x daags 1/4 tabletje). Het werd hierdoor wel weer minder maar na alle tabletten nieste hij nog wel kleine niesjes. De dierenarts wil dat hij helemaal niet meer niest, dus we hebben weer 7 tabletten meegekregen. Helaas lijkt het andere konijntje nu ook snot klachten te hebben ontwikkeld, dus vanavond starten we eenzelfde kuur voor hem met 7 tabletten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .