Ga naar inhoud

Maatje overleden, waar nu huisvesten?


Blackyy

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Ik weet nier zo goed meer wat ik met mijn konijn aan moet. Ik had bijna 7 jaar lang een koppeltje samen in een buitenhok, twee zusjes. Gisterochtend troffen we Rooie koud en slapjes aan in het hok, op advies van DA beide konijnen mee naar binnen genomen in binnenkooi, hij zei dit moer kunnen ondanks de grote temp. verschillen. Gisteravond is lieve Rooie helaas maar niet onverwachts overleden.

Oergebleven konijn pluisje zit nu nog steeds binnen, dus al 2 dagen. We zijb nog aan het kijken of we haar evt opnieuw proveren te koppelen  maar ze is al aardig oud en dan blijkt koppelen lastiger. Ze huppelt nu nog vrolijk binnen rond en lijkt in orde te zijn. Eet goed, is actief en alert. Nu mijn vraag; is het beter voor Pluisje om binnen te blijven, waar ze zich zichtbaar oke lijkt te voelen en ook meer contact heeft met ons ipv alleen terug in het buitenhok? Ik ben bang dat zij in haar eentje langzaam wegkwijnt, helemaal als ze nog wat langer alleen zit. Ik ben ook bang dat het temp. verschil van binnen naar buiten nu al te groot is om haar naar buiten te zetten.  Ze heeft echter ondertussrn wel een wintervacht ontwikkeld dus ik weet niet of ze de binnentemperatuut van rond de 20 graden dan aan kan? Is terugzetten naar buiten niet veter aangezien een verhuizing natuurlijk veel stress met zich mee kan brengen helemaal in combinatie met het overlijden van dr maatje. zou ze haar eigen vertrouwde hok niet prettiger vinden?

Wat kan ik doen om deze veranderingen voor haar makkelijker te maken? Ik hoorde ook iets over Bach Remedy tegen stress bij konijnen.

Graag hoor ik jullie mening en tips op dit gebied, heel erg bedankt!!!

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua vacht kun je haar nu nog prima buiten zetten. Als het de bedoeling is dat ze een nieuw maatje krijgt (wat ik je zeker kan aanraden!) zou ik haar ook weer lekker terug naar buiten doen. 

Oudere konijnen zijn ook prima te koppelen, zolang het maar met de juiste partner is en je het een beetje handig aanpakt ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jammer dat Rooie is dood gegaan. Sterkte.

Ik zou Pluisje zeker weer naar buiten doen. Na een paar dagen kan dat nog prima hoor. Het is dan handig om eerst even de ramen open te zetten zodat het wat koeler is en de overgang naar buiten iets kleiner is. Ze zal het binnen nu wel warm hebben! 

Een gezond 7-jarig konijn kan nog prima gekoppeld worden. Ik heb toevallig dit voorjaar ook mijn 7-jarig konijn gekoppeld aan een van mijn andere koppels. Konijnen kunnen nog flink ouder worden en het zijn groepsdieren, dus het zou echt sneu zijn als ze nu alleen zou moeten blijven. Natuurlijk hoef je niet meteen morgen op stap te gaan voor een nieuw vriendje (een voedster en gecastreerde ram koppel werkt het beste). Je kan het voor jezelf nog laten bezinken dat Rooie er niet meer is. Houd Pluisje ondertussen in de gaten of ze wel goed blijft eten en keutelen (en dat kan prima als ze gewoon buiten zit). Sommige konijnen stoppen met eten uit eenzaamheid, dan is snel een nieuw vriendje zoeken wel vereist, maar anders kan je best bijvoorbeeld 2 weken wachten. 

Hier vind je een lijst met goede konijnenopvangen waar je samen met Pluisje naar toe kan om een vriendje uit te zoeken: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/konijnenopvang-asiel-lijst/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte met het verlies.

Ik zou pluisje ook weer naar buiten doen en een nieuw vriendje geven. Ik vind oudere konijnen juist makkelijker te koppelen :) Hun karakter is stabieler, ze zijn rustiger. Mijn toen 10-jarige voedster is 3 jaar terug gekoppeld aan een jonge ram. Inmiddels zijn ze 3 en 13 maar nog steeds gelukkig samen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties!!
In overleg met de rest hier in huis hebben we bedacht dat we haar eigenlijk ook wel graag binnen willen gaan houden vanaf nu. en dan wanneer er een nieuwe koppeling plaatsvindt ze beiden binnen houden. Mijn vraag is dus ook of ik haar nu gewoon binnen kan houden? Maakt dat voor haar veel verschil waar ze nu zit of levert een veranderde omgeving stress op? De afgelopen twee dagen dat ze binnen zit ziet ze er goed uit, eet goed keutelt goed gelukkig! Ik hoop dat het zo blijft gaan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnen kan ook, zorg wel dat er voldoende ruimte in huis is voor een koppel (liefst 4 vierkante meter). Als die ruimte er wel buiten is, maar binnen niet, zou ik haar toch naar buiten doen. Een koppeling levert toch stress op, of je het nou binnen of buiten doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua ruimte maakt binnen of buiten geen verschil, beide opties zijn groot genoeg. Ik hou haar dan voor nu nog binnen. Ben echt vreselijk bezorgd om dr, helemaal nu Rooie er ook niet meer is. Ben gewoon erg bang dat de verhuizing plus het verlies in combinatie te veel stress opleveren. Maar dir zou dus moeten kunnen. Ik kijk het even aan!

Bedankt allemaal!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jullie het leuker vinden om haar en haar toekomstige vriendje binnen te houden is daar niks op tegen. Bedenk wel dat je haar over 1,5 week niet meer terug naar buiten kan doen tot ongeveer eind mei. Dus mochten jullie je bedenken (bijvoorbeeld als ze niet zindelijk is of gaat slopen), dan heb je daar een paar dagen de tijd voor, daarna heeft ze haar wintervacht teveel verloren. 

Hou dan ook een plek in huis waar ze nu nog niet mag komen en waar ze met haar vriendje de eerste dagen mag blijven (neutraal terrein), bijvoorbeeld de gang of de keuken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .