Ga naar inhoud

Oud konijn?


Quinta

Aanbevolen berichten

Hee, even een vraagje over mijn ram. Hij wordt hopelijk volgende maand 7 jaar en is een kruising tussen een Duitse en een Franse hangoor, een flink konijn (+5 kilo). De voedster wordt deze maand hopelijk 8 jaar en is dezelfde kruising, ze is alleen iets kleiner van stuk. 

Nu gaat het prima met dame en heer alleen merk ik wel dat ze ouder worden. Ze zijn niet meer zo zindelijk. Keutelen en plassen wordt niet meer consequent op de bak gedaan, ze bewegen minder en trappetjes worden vermeden. 

Bij de check-up en inentingen in mei was alles goed en ze zien er ook gewoon netjes en verzorgd uit. Alleen de ram doet sinds vanochtend wel een beetje wazig. Normaal is meneer de eerste bij de voerbak, maar hij bleef rustig op z'n plek zitten. Toen ik het voer voor zijn neus zette at hij wel, maar niet zo gulzig als anders en ook het bakje niet leeg. Hij hupst wel gewoon als ik hem met zachte hand dwing op te staan maar verder doet hij erg sloom. 

Kijk, normaal ben ik altijd van; liever een keer te veel naar de dierenarts dan een keer te weinig. Maar gezien de warmte en z'n leeftijd wil ik hem absoluut geen onnodige stress bezorgen. Ik vind het ook niet direct alarmerend omdat hij nog wel eet en beweegt. Maar het is anders en niet "normaal" voor zijn doen.

Herkent iemand dit? Is dit ouderdom? Begint de tijd te tikken? Ik heb namelijk geen idee hoe ik dit gedrag nu moet interpreteren. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal vertrouw ik op mijn gevoel. Als ik het idee heb dat er iets niet goed zit, is dat meestal ook zo. Hoewel het nog niet direct als spoed klinkt. Het kan ook zijn dat hij wat slomer is door het warme weer bijvoorbeeld. Houd hem goed in de gaten of hij wel blijft eten,drinken en keutelen.

Kijk anders of het lukt om bijvoorbeeld een afspraak te maken voor maandagochtend vroeg, als het nog niet zo opgewarmd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem net een stuk komkommer gegeven en dat ging er eigenlijk prima in. Maar ik checkte ook net z'n keuteltjes en die zijn wat kleiner en lichter dan normaal. Omdat ze niet meer zo zindelijk zijn weet ik zeker dat ze van hem zijn (dat is dan weer wel een voordeel aan overal keutelen ;)) dus zal ik nu maar voorlopig groenvoer geven en vanavond biks overslaan voor hem? Hooi ook beter niet? Of kan dat gewoon blijven? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hopelijk is iemand online nu. Ik weet niet waar ik goed aan doe!

Ik ben zaterdag (gisteren) met hem naar de dierenarts gegaan. Hoewel ik een gevoel van ouderdom had kon ik het toch niet over m'n hart verkrijgen om hem zomaar te laten doen. Wil zeker weten dat ik er alles aan gedaan heb voor een goed welzijn.

Ik heb hem begin van de middag daar achter gelaten. Hij was lichtelijk uitgedroogd dus ze zouden hem dwangvoeren, vocht toebrengen en medicatie om aan te sterken.

Zodra hij aangesterkt zou zijn zouden ze hem onder narcose brengen en hem onderzoeken.

's Avonds om 20.30 uur werd ik gebeld dat hij eigenlijkt nog helemaal geen vooruitgang had geboekt ondanks alle inspanningen, maar ze zouden de volgende dag verder kijken.

Ondertussen had m'n andere konijn sinds zijn vertrek ook helemaal niet meer gegeten of gedronken. Niets wilde er meer in, waarschijnlijk het gemis. Dus in overleg met de dierenarts hem maar weer naar huis gehaald en zou ik zelf de spulletjes toedienen.

Vanacht ben ik bij ze gaan kijken en ik zag Ebbe echt in strijd met zichzelf. Het miezerde buiten dus ik heb hem maar naar binnen gehaald.

Ik zit nu sinds 05.00 uur met een heel lam konijntje. Hij heeft geen puf meer om te bewegen en kan z'n kopje nauwelijks omhoog houden. Af en toen krijgt hij een soort van stuiptrekking en gaat hij verliggen.

Help!! Wat moet ik nou met hem doen? Z'n tijd is gekomen maar hij blijft vechten. Ik weet niet waar ik goed aan doe. Af en toe zit hij flink te tandenknarsen, zo sneu.

Moet ik hem met rust laten? Vind het echt zielig als ik niet bij hem ben.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je snelle antwoord!

Toen het stopte met miezeren/regenen heb ik hem met een dikke deken buiten gelegd zodat ze inderdaad bij elkaar zijn. Maar Gosse kijkt niet naar hem om. Gaat ergens anders zitten. En aangezien ze een tamelijk groot verblijf hebben zit ze ook niet echt in de buurt.

Als ik Gosse naar binnen haal staat ze snel als mogelijk weer bij de achterdeur (altijd al, ze vindt het niks binnen). Ik wil haar ook weer geen stress aan doen.

Dus dan beter buiten misschien, ondanks dat ze niet naar hem omkijkt?Maar dat vind ik zo onwijs sneu voor Ebbe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe het intussen gaat, maar ik zou ofwel beide terug binnen halen, dan moet Gosse maar even op de tanden bijten binnen, maar het gaat nu toch wel om Ebbe. Ofwel, als het écht zo erg is als je zegt, dat Ebbe zich echt zo slecht voelt dat hij erbij ligt als een lappenpopje maar toch blijft gaan, nogmaals naar de dierenarts, maar dan eventueel beide meenemen. Als Ebbe nogmaals daar moet blijven, kan zijn maatje bij hem blijven. Hebben ze steun aan elkaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry dit te horen Quinta , 

hopelijk heeft Ebbe niet te veel afgezien.

ik ken de regelgeving niet van Nederland maar ga je het konijn begraven in je thuis of mag dit niet ?

en ga en ander konijn halen als vriend voor Gosse ?

door mijn autisme weet ik niet altijd welke vragen wanneer te stellen indien deze vragen u pijn doet dan bied ik u mijn excuses aan .

veel sterkte gewenst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .