Ga naar inhoud

Maandelijkse kosten?


mjve

Aanbevolen berichten

Hoi hoi

Dar ben ik weer met mijn vragen8-)

Kan iemand mij een indicatie geven wat de kosten ongeveer zijn voor de voeding(Hooi, krokante korrels, af en toe een snack en groenvoer)  en bodembedekking per maand voor 2 dwergkonijntjes?

Als ik konijnen neem dan wil ik ook goed voor ze zorgen en ze dus goed voer aanbieden maar hoeveel eet n konijn in een maand aan voer, hoelang doen 2 dwergkonijntjes bijvoorbeeld met 1,5 kg supreme  selective .

Ik hoor graag van jullie

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee dwergkonijnen hebben ongeveer 50 gram biks per dag nodig (dus 25 gram per konijn). Met een zak van 1,5 kg kun je dus ongeveer een maand doen. Biks kun je beter in grotere zakken kopen, want dat is in verhouding goedkoper. 

Hooi is een stuk goedkoper als je een baal koopt bij een boer. 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

hey,

Ik heb 2 dwergkonijntjes. met een zak supreme selective van 15 kilo doe ik ongeveer 200 dagen. Een baal hooi bij de boer kost 6 euro en gaat een half jaar mee. Ik gebruik alleen bodembedekking in de wctjes, houtkorrels... hier ben ik ongeveer 5 euro per maand voor kwijt. groenvoer haal ik op de markt, gratis na afloop. Voor deze dingen ben ik per maand dus ongeveer een 10tje kwijt. Dit is heel erg weinig, maar vergis je niet. Mijn konijntjes hebben het afgelopen jaar 470 euro aan dierenartsbezoekjes gekost. 1 van mijn konijntjes heeft 2x last van gas gehad. en verder de inentingen. steriliseren en castreren is ook vrij prijzig. mijn 2 konijntjes kosten per maand gewoon net zo veel als mijn hond. helemaal geen probleem natuurlijk, ik wil alleen maar zeggen, er komt veel meer bij kijken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-nieuwkonijn/post/tips-en-uitleg-voor-een-nieuw-konijn/

    Wij hebben bijna overal wel een artikel over ;)

Citaat

De kosten van het houden van een konijn


Eenmalige kosten:
- het konijn zelf; varieert van gratis tot ongeveer 60 euro voor een raskonijn of als adoptiebijdrage voor een ingeent, soms gechipt en gecastreerd konijn.
- de kooi; dit kan goedkoop 2e hands of zelf gemaakt, maar ook oplopen tot honderden euro's, afhankelijk van wat je wil en hoeveel konijnen er in komen;
- drinkfles; 2-10 euro
- voerbak;  0,50 tot 20 euro (afhankelijk van grootte, voerbak kan zelfs een simpel kommetje van een kringloopwinkel zijn of bij meer konijnen een grote stenen hondenvoerbak).
- konijnentoilet; 3-15 euro
- Castratie; Van een ram tussen de 40 en 80 euro, van een voedster tussen de 70 en 140 euro ongeveer.

Terugkerende kosten:
- Voer (brokken); kosten variëren van 40ct per kilo tot 6 euro per kilo voer.
- Hooi; een flinke baal hooi heb je al vanaf 4 euro bij een boer, tot 6 euro voor een kleinere zak timothy hooi in een dierenwinkel. Hooi mag een konijn elke dag onbeperkt eten, reken er dus op dat je regelmatig nieuw hooi moet kopen.
- Stro; kan ook gratis af te halen zijn, maar vaak betaal je toch net een paar euro hiervoor, 2-10 euro afhankelijk van het formaat van de verpakking.
- Groenvoer; dit kunnen restjes zijn van eigen maaltijden, maar als je het goed doet zul je toch nog voor enkele euro's bij moeten kopen elke week. Dit kan ook aardig oplopen, afhankelijk van hoeveel konijnen je hebt.
- Vulling voor het toilet; dit kan van houtvezel tot kattenbakkorrels en varieert dus ook in prijs afhankelijk van de keuze.
- Inentingen; kosten 25 tot 75 euro per konijn per jaar (1x per jaar nodig, tegen myxomatose, VHS en 2x tegen RHD-2).

Overige kosten:
- speeltjes voor het konijn; van 0 tot 100 euro afhankelijk van wat het is. Zie ons artikel over speelgoed.

 

Buitenom dit heb je ook nog dierenartskosten bij ziekte, maar die zijn wat lastig in te schatten omdat je soms konijnen hebt die nooit wat hebben, en ook pech kan hebben met een konijn en wel honderden euro's kosten kan hebben.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Volgens mij voldoende indicatie voor een gezond konijn :-). Zoals ook aangegeven: hou rekening met de dierenartsbezoekjes. Ik heb bij alle konijnen wel iets gehad, soms door ouderdom (en een minder soepel darmstelsel) en nu ook door problemen met het gebit. Consult en behandeling voor verstopping/ gas is bij mijn dierenarts snel 80 euro. Roesje en abces in de wang weghalen 200 euro (zonder medicatie).  Het zijn kleine complexe en lieve diertjes en heb er in 12 jaar aan dierenartskosten minimaal 3.000/3.500 euro aan besteed zonder medicijnen, maar je kan ook net zo goed niets hebben hoor.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi kopen we aan 2,50 per baal, doen ze twee maand mee. Vlas kost 4,50 per baal, doen ze toch wel zes maand mee. Strokorrels 9 euro per zak, doen ze drie maand mee. 1 baal stro per jaar: 2, 50. 5 kg biks per maand: 3,20 euro. Maakt 8.41 per maand voor hooi, stro, biks, en strooisel voor de wc. Groente/groenvoer krijgen ze uit de tuin, naarmate het voorradig is. Hoe minder groente in de tuin, hoe meer hooi ze eten. Groenten, specifiek voor hen, worden niet gekocht. Dan heb je nog schoonmaakproduct nodig, zoals bleek of azijn, schuursponsjes. Een borstel om de ren te vegen, en een vuilblik. Maar dit zijn dingen die je toch eens moet kopen, die tellen niet mee. 

Eenmalige aankopen (net zo min als medische kosten, deze kan je nooit voorspellen), tel ik ook niet mee bij de vaste kosten, die horen erbij en zijn net leuk, prulletjes (hok, ren, eetpot, drinkpot, speelgoed, wc, ... ) kopen voor een nieuw dier. Bovendien geef je hier zoveel aan als je wil. Inox eetpot uit het hondenrek, enkele centen. Keramieken eetpot met een konijntje erop: 10 euro. Toch hebben beide hetzelfde nut. Stel voor dit alles een eenmalige kost van 300 euro. Wat vaste kosten betreft, zou ik zeggen: met 10 euro voor een koppel konijntjes doe je al wat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnenvoer van 50ct per kilo zit nooit in wat een konijn nodig heeft. Dat is waarschijnlijk het meest simpele voer, van die dunne staafjes. Waarschijnlijk vol met calcium en troep. 

Wie t zijn of haar konijn wil geven, prima, maar het zijn geen reeële kosten van wat een konijn nodig heeft. 

Zelf reken ik eigenlijk nooit uit wat het per maand kost, omdat het niet even lang mee gaat allemaal. Een zak voer van 5 kilo a 28 euro doe ik bijv een paar maanden mee, maar een zak houtkorrel van 7 euro maar anderhalve week. Het is ook maar net voor welke producten je kiest. 

En onverwachte kosten moet je natuurlijk op voorbereid zijn, zo liep ik laatst tegen een operatie+ behandeling van 350 euro op. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Charita, mocht je mijn bericht bedoelen, bedankt voor de veronderstelling dat ik mijn dieren troep en calcium voer. :) (indien niet, geen probleem hoor, maar ik wil me toch even verdedigen). Ja, ik voer goedkope biks, maar 't is geen soort die vol calcium en troep zit, het is vrij zorgvuldig uitgekozen, na er ervaringen over gelezen te hebben op BB heb ik meer info opgezocht en de waarden zijn best wel goed, ze voldoen althans aan de eisen die ik op BB gevonden heb, qua %, calciumgehalte en stoffen die er absoluut niét mogen in zitten (zoals bepaalde soorten AB), dus ik ga er wel van uit dat het wel in orde zal zijn. Ik ga niet voor de goedkoop mijn dieren troep voeren, het geld dat je uitspaart geef je dan toch weer uit aan de DA. 

Ik reken normaalgezien ook niet uit wat ze kosten, ik koop wat ik nodig heb. Maar ik vond het wel eens interessant om het toch eens te doen. En blijkbaar ben ik wel goed geworden in 'koopjes vinden'. Het vlas wat ik nu gebruik ben ik even tevreden over (eigenlijk meer tevreden over qua geurhinder en absorptie), dan de Cocoon maar is pakken goedkoper, oa omdat het van bij de paardenproducten komt dus veel grotere verpakking. En het is 'eigen merk', wat ook scheelt in de prijs. (Want ondanks de uitstekende kwaliteit, die ik niet in twijfel trek, vind ik dat sommige merken echt misbruik maken van hun naam en hun producten gewoon belachelijk duur maken.) Zelfde met de strokorrels: sommige paardenproducten zijn, in mijn ogen, even goed, veilig en geschikt als knaagdierproducten, maar in veel grotere en dus goedkopere (en minder aantrekkelijke) verpakkingen. Mijn konijnen zijn gelukkig met hun hooi van de boer. Als ik dan de mensen zie op BB wiens konijnen enkel bergweidehooi met kamille willen eten, knijp ik alvast in m'n handjes, hier zouden ze zo'n zakje per dag eten, reken maar uit. Ik heb wel het geluk grote verpakkingen kwijt te kunnen, dit kan niet iedereen. En nee, niet alles aan dieren moet goedkoop zijn, dan neem je er beter geen, maar ik wil ook niet al mijn geld aan een merkproduct geven wanneer er even geschikte alternatieven bestaan die aantrekkelijker geprijsd zijn. Dus ja, voor mij zijn dit de reële kosten. 

Maar zoals je zegt: elk doet wat hij wil. En iedereen heeft het beste met zijn dieren voor, dat sowieso. :) 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden zei mystique:

Charita, mocht je mijn bericht bedoelen, bedankt voor de veronderstelling dat ik mijn dieren troep en calcium voer. :) (indien niet, geen probleem hoor, maar ik wil me toch even verdedigen). Ja, ik voer goedkope biks, maar 't is geen soort die vol calcium en troep zit, het is vrij zorgvuldig uitgekozen, na er ervaringen over gelezen te hebben op BB heb ik meer info opgezocht en de waarden zijn best wel goed, ze voldoen althans aan de eisen die ik op BB gevonden heb, qua %, calciumgehalte en stoffen die er absoluut niét mogen in zitten (zoals bepaalde soorten AB), dus ik ga er wel van uit dat het wel in orde zal zijn. Ik ga niet voor de goedkoop mijn dieren troep voeren, het geld dat je uitspaart geef je dan toch weer uit aan de DA. 

Ik reken normaalgezien ook niet uit wat ze kosten, ik koop wat ik nodig heb. Maar ik vond het wel eens interessant om het toch eens te doen. En blijkbaar ben ik wel goed geworden in 'koopjes vinden'. Het vlas wat ik nu gebruik ben ik even tevreden over (eigenlijk meer tevreden over qua geurhinder en absorptie), dan de Cocoon maar is pakken goedkoper, oa omdat het van bij de paardenproducten komt dus veel grotere verpakking. En het is 'eigen merk', wat ook scheelt in de prijs. (Want ondanks de uitstekende kwaliteit, die ik niet in twijfel trek, vind ik dat sommige merken echt misbruik maken van hun naam en hun producten gewoon belachelijk duur maken.) Zelfde met de strokorrels: sommige paardenproducten zijn, in mijn ogen, even goed, veilig en geschikt als knaagdierproducten, maar in veel grotere en dus goedkopere (en minder aantrekkelijke) verpakkingen. Mijn konijnen zijn gelukkig met hun hooi van de boer. Als ik dan de mensen zie op BB wiens konijnen enkel bergweidehooi met kamille willen eten, knijp ik alvast in m'n handjes, hier zouden ze zo'n zakje per dag eten, reken maar uit. Ik heb wel het geluk grote verpakkingen kwijt te kunnen, dit kan niet iedereen. En nee, niet alles aan dieren moet goedkoop zijn, dan neem je er beter geen, maar ik wil ook niet al mijn geld aan een merkproduct geven wanneer er even geschikte alternatieven bestaan die aantrekkelijker geprijsd zijn. Dus ja, voor mij zijn dit de reële kosten. 

Maar zoals je zegt: elk doet wat hij wil. En iedereen heeft het beste met zijn dieren voor, dat sowieso. :) 

Ik denk eigenlijk dat ze iemand anders bedoeld ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaaa, en nu ik beter lees, zie ik dat een BB'er voor mij zegt voer te voeren wat 50 cent per kilo kost ... Dus Charita, sorry dat 'k meteen dacht dat je het op mij had ... Maar ach, misschien heeft iemand nog iets aan m'n geratel, kunnen ze er nog een tip uithalen ... Ach, ik ga maar slapen ... :oops:

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei nam_mkha:

Ik bedoel er niks mee hoor, vraag het me gewoon oprecht af. Aangezien dierenartskosten en kosten voor speelgoed e.d. ook tot vaste lasten behoren.

Ik krijg steeds over van alles en nog wat commentaar hier, vandaar dat ik zo reageerde, sorry. Ik heb de dierenartskosten inderdaad niet mee gerekend, want mijn konijn komt niet maandelijks bij de dierenarts. Het speelgoed heb ik toevallig gekregen van een kennis wiens konijn overleden was, dus dit was gratis. Mijn konijn is dol op kartonnen dozen en die zijn bijvoorbeeld weer gratis mee te nemen bij de dierenarts. Je kunt het in principe zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt bedoel ik hiermee aan te geven. En ja, soms ben ik maar 5 euro per maand kwijt voor mijn konijn. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe iets verkeerd als ik het zo lees en dat met twee konijnen.. 8-):

Biks Science Selective: Zak à 10 kilo = € 35 euro per 2 maanden = 17,50 per maand

Hooi: Pak à 2,5 kilo = € 2,50 per 2 weken = 5,00 per maand

Aubiose: Pak à 20 kg = 16,50 per 2 maanden = 8,25 per maand

Stro: Pak à 2,5 kilo = € 2,50 per 2 weken = 5,00 per maand

 

Groente eet ik zelf ook heul veul dus dat reken ik niet echt mee. Ik ben dus MINSTENS € 35,- in de maand kwijt. Oké het zijn grote konijnen, dus eten meer. En ik zorg ervoor dat ze nooit een vies hok/toilet hebben. Variabele lasten zijn hierbij dus niet meegerekend (de inentingen en dierenartskosten dus ook niet) en wat ik aan het hok en verblijf in hun konijnenleven heb uitgegeven daar zal ik maar even over zwijgen :-# OOPS, klein vermogen. 

Denk dat het dus vooral ook heel erg afhankelijk is van hoe groot je konijn is! Goed dat mensen ook aan de kosten denken hoor! Heel veel mensen denken hier niet over na. In mijn geval 35 euro elke maand gedurende 8 jaar wat je minimaal kwijt bent... 35x12x8 =.. oké ik zwijg maar weer. Hahaha.. Maar je moet inderdaad goed overwegen of je dit kan veroorloven en het er voor over hebt. Qua verblijf en speelgoed, tja is inderdaad een kwestie van hoe dolletjes je het zelf maakt. En ik heb het redelijk bont gemaakt ja ;) Maar ja, ieder z'n hobby toch, ik heb er geen moment spijt van (gehad). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Evee:

Volgens mij is dat vrij normaal hoor @Quinta ik heb ooit eens uitgerekend dat een konijn in zijn hele leven gemiddeld zo'n 5000 euro kost, dat is dan wel inclusief aanschaf, aanschaf hok(ken) en dierenartskosten.

Dat geloof ik graag ja! Maar zag bedragen van 5 euro voorbij komen, dat is hier zo weg gegeten, gezeten en gekeuteld ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat ook hoor. Ik voer Beaphar Care + a zo'n 45 euro per 10 kilo zak. Doen ze dan ook wel een half jaar mee, maar toch. Zeker 2 zakken Back2nature 30 liter a 13 euro per zak in de maand... Hooi 20 kilo baal van de manege, die is dan maar 4/5 euro per baal. Doe ik een maand of 3/4 mee. En dan heb ik het qua inrichting ook aardig bont gemaakt... Qua gezondheid hebben ze nog weinig gemankeerd *even afkloppen*, al was Pluis in zijn laatste maand met de opname in Utrecht aardig duur ;) Maar dat heb ik er wel voor over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .