Ga naar inhoud

Nog wat vragen over Leyla n.a.v. operatie


Charita

Aanbevolen berichten

Veel van jullie zullen het gevolgd hebben in het klaagtopic, maar zal het nog even beknopt vertellen. 

Dinsdag is Leyla geopereerd aan een breuk in haar buik, waar haar endeldarm  doorheen was gezakt, ze had 50% kans om te overleven, maar ik denk dat we inmiddels wel kunnen zeggen dat ze het gaat halen. 

Haar keutels zijn nog een verrassing. Eerst hadden we ovale, toen voornamelijk dunner omdat ze alleen groente en later alleen kruiden at, nu hebben we kleine keuteltjes, maargoed er komt wat uit. 

Eten doet ze goed, ik hoef inmiddels ook niet meer op haar te letten, ze eet voldoende. 

Maar nu komt het, ze eet geen biks, maar kruidenmuesli (die hier van bunnybunch) en harde snoepjes eet mevrouw wel. Denk nu niet dat ik haar vol prop met snoep, het was even een test om te zien of ze dat wel eet. Hooi gaat er inmiddels ook weer een klein beetje in.

Ik heb dus eigenlijk het vermoeden dat mevrouw het allemaal wel makkelijk vindt, steeds die kruiden en groente voor haar neus wat bij gevuld wordt. 

Ik denk er daarom aan om haar weer op normale tijden, normaal te gaan voeren. Maar is dat een goed idee? Of beter toch continu groente aan blijven bieden. 

Dan zit ik nog met een groot punt. Ze zit gescheiden van Mylo. Ze zien elkaar wel elke dag een poosje, maar Mylo kan niet bij haar blijven binnen want die breekt de tent af en wordt onrustig van binnen leven, vervolgens botviert hij die onrust op Leyla. 

Leyla zelf is ook alles behalve gelukkig binnen. Na haar castratie heb ik haar 2 dagen later alweer naar buiten gelaten. Toen stond er net als nu 10 dagen binnen houden, maar buiten verviel ze weer meteen mooi in haar oude patroon en herstelde ze super. 

T/m zondag blijft ze sowieso binnen omdat ze tot dan nog empedril en pijnstiller krijgt. Maar zou ze maandag naar buiten kunnen denken jullie? 

Gezien ze nu eigenlijk verder al goed zelfstandig eet en ze zich weer helemaal als de Leyla die ik ken gedraagt, zou ik denken van wel, maar ik wil graag jullie advies

Alvast bedankt en sorry voor het lange verhaal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het een goed idee is om langzaamaan weer op normale tijden te gaan voeren. Je kunt nu nog goed in de gaten houden of ze dan voldoende binnen krijgt.

Naar buiten zou ik doen als de keutels echt weer vast zijn. Volgens mij wordt het volgende week best warm en dat in combinatie met dunnere ontlasting zou mij beducht maken op maden. 

Complimenten voor de zorg voor Leyla! :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren hebben we alleen maar vaste keutels gehad, dus dat hou ik inderdaad in de gaten hoor. 

Het gaat er niet om dat ik haar weg wil hebben natuurlijk, maar dat het voor haar zelf beter is om naar buiten te gaan, omdat ze daar het meest happy is. 

Ik heb overigens de hele volgende week nog vakantie, dus ik kan haar ook buiten heel goed in de gaten houden. Met hitte gaat er sowieso een groot reflecterend zeil over hok+ren. 

Maar als ik je goed begrijp: als ik vandaag en morgen alleen nog vaste keutels vind zou het wel kunnen?

Overigens blijft de boven verdieping van het hok afgesloten uiteraard. 

Bedankt voor het compliment!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer op haar normale tijd eten aangeboden en ze liep meteen op de groente af. 

Dierenarts nog even gebeld er over. Zij denken ook dat het geen biks eten gewoon een luxe probleem is, zeker gezien ze muesli en alle andere harde lekkere dingen wel gewoon eet. 

Emeprid mogen we zondag mee stoppen gezien alles werkt, pijnstiller moet ze tot vrijdag en de baytril tot hij op is. 

Ze mag van hem maandag weer naar buiten, mits de boven verdieping dicht blijft en we een loop plank over de ingang van het hok maken zodat ze niet weer een breuk kan krijgen. 

Die plank heeft ze nu binnen ook al, dus dat is geen probleem. 

Ik vind het wel lichtelijk moeilijk gezien ze niet weer een breuk mag oplopen en dus niet mag springen. Maar hoe verbied je een konijn om te springen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff meteen paniek als je een bobbeltje naast haar hechting vindt. 

Maar dat is natuurlijk gewoon omdat een hechting altijd een beetje opzet. Het staat helemaal wat omhoog alleen daar wat meer. Heeeel voorzichtig gevoeld, is gewoon zacht natuurlijk en die darm was hard. 

Hoezo de schrik zit erin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Pff misschien zijn we toch nog niet klaar. 

Dat bobbeltje wat ik hierboven besprak was bij de controle iets groter. De dierenarts dacht aan wondvocht omdat hij speciaal hechtdraad heeft gebruikt en weer een breuk zo goed als onmogelijk zou zijn. 

Het moest wel na 2 weken weg zijn. Inmiddels zijn we bijna anderhalve week verder en is het nog niks geslonken. Ik dacht zelfs even dat het groter was, maar dat lag denk ik achteraf gezien aan mij. 

Ze eet prima, poept prima, ze is actiever dan ze in maanden geweest is, maakt binkies wat ze maanden niet gedaan heeft. Dus je zou niet weer aan een darm denken, zeker gezien die al beschadigt was, dan had het al afgelopen moeten zijn zou je denken.

Woensdag moet ze gelukkig al naar de dierenarts, dus dan kan hij even kijken. Maar ik ben er niet helemaal gerust op

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .