Ga naar inhoud

RHD2 enting


EstherR

Aanbevolen berichten

Hoi! Volgende week ga ik met de nijnen naar de dierenarts voor de jaarlijkse apk keuring en enting van een van de konijnen. In februari hebben ze allebei de RHD2 enting Cunipravac Variant gehad. Die is een half jaar geldig, en loopt dus komende maand af. Wat is de status van het RHD2 virus? Moet ik ze nog eens laten enten daarvoor? En is de Filavac inmiddels te krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeker weer laten inenten. Filavac was even heel kort via de apotheek van de UU verkrijgbaar maar was uitverkocht voor je Filavac kunt zeggen. Het is soms nog wel te krijgen in 50 doses potjes maar daar beschikken lang niet alle dierenartsen over en kan eigenlijk alleen uit als er heel veel konijnen tegelijk ingeënt kunnen worden. (Entdag, opvang, fokker.) 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn is gisteren ook ingeënt. Ik zou het risico niet willen nemen.

Mag ik eens vragen aan diegen die hun konijn ook al laten inenten hebben; hoeveel hebben jullie moeten betalen. Ik ben namelijk gisteren geweest en moest €38 betalen. Vandaag ben ik naar een andere dierenarts geweest om de twee konijntjes van mijn nichtjes ook te laten inenten en ik moest maar €10,41 per konijn betalen... Dit is een wel erg groot verschil. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts had geen Filavac, alleen Cunipravac Variant, maar die enten ze natuurlijk alleen als er meer konijnen geënt worden.

Over een week is de konijnkundige dierenarts daar terug van vakantie en dan bel ik ze weer even.

Hier kostte de eerste Cunipravac enting volgens mij 15 euro per konijn, net als de booster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier 2x 17,50 voor Cunipravac Variant begin dit jaar.

Mijn konijn moet begin september weer. Omdat hij begin oktober de Nobivac zou moeten, wordt die naar voren gehaald en krijgt hij alles te gelijk. Dat scheelt dan weer consultkosten. Geen idee wat ze nu ervoor gaan vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Universiteit Utrecht heeft de Cunipravac sinds afgelopen week ook tot september weer in nalevering staan... Het blijft een gedoe met die vaccinaties. Nu de kleindierverenigingen ook gaan vaccineren zie je dat ook daar de onduidelijkheden toeslaan. Wel bijzonder trouwens om te lezen dat 'het vaccin 7,5 maanden werkt'. En dat dat dan fijn is, want 'dan werkt het tot en met de laatste show van het seizoen'. En daarna?? Sommige mensen denken op zo'n ander level...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was ook mijn gedachte, 6 weken + 6 maanden = 7,5 maanden. Maar op de site van de KLN wordt gesproken over een entverklaring die 7,5 maanden geldig is. Nu is de verklaring iets anders dan de vaccinatie zelf, maar het lijkt me vreemd dat daar verschil tussen zit. Maar men zegt nu 'de vaccinatie is 7,5 maanden geldig'. Of dat hetzelfde is als 'werkzaam'? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich lijkt het mij vreemd als een dierenarts na de eerste vaccinatie al een verklaring voor 7,5 maanden afgeeft. Dan moet je maar afwachten of men de 2e prik na 6 weken wel komt halen. De gewenste verklaring is immers binnen...

Op de site van de KDV Midden Drenthe heeft men het trouwens wel over een geldigheid van 6 weken. En dat een herhaling na 6 weken niet meer nodig zou zijn. Maar om welk vaccin gaat het dan eventueel? Ze noemen er een paar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat zij er meer overzicht op hebben dan het nu lijkt ja. Er wordt momenteel heel veel met Filavac gevaccineerd onder de fokkers heb ik het idee, maar Cunipravac moet toch echt een booster gegeven worden en Novarvilap gaan helemaal meerdere verhalen over rond qua werkingsduur en wel/geen booster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Bammyflurry:

Op de site van de KDV Midden Drenthe heeft men het trouwens wel over een geldigheid van 6 weken. 

Ik bedoel natuurlijk 6 maanden.

Ze vaccineren met Novarvilap tegen VHD2 en met Filavac tegen 1 en 2. Tegen prijzen waar wij als particuliere konijnenliefhebber alleen maar van kunnen dromen... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In december heerste het niet enorm, dat is opgelopen naar mate het warmer werd (logisch als je kijkt naar hoe het verspreid wordt natuurlijk). Aanleiding voor al die media aandacht is volgens mij simpelweg het verplicht vaccineren voor tentoonstellingen (voor fokkers dus) wat begin augustus ingesteld is. In mijn optiek lekker late reactie.. Natuurlijk is het wel fijn dat mensen nu aan het denken gezet worden alleen is het nu echt niet erger dan in juni of zo. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik stel mijn vraag even in dit topic omdat ik het onzin vind om er een nieuw topic voor te openen.

Ik ga mijn konijnen ook laten enten tegen RHD2, ze zijn nog niet geënt tegen RHD1 en myxomatose dus dat gaan we ook meteen laten doen. I.v.m. de prijs heb ik contact gehad met verschillende dierenartsen uit mijn stad. MIjn eigen dierenarts is de duurste, maar geeft daarbij wel aan dat ze de twee entingen niet tegelijkertijd geven omdat daar nog geen onderzoek naar is gedaan. Andere dierenartsen geven zelfs korting als je de entingen tegelijkertijd afneemt. Ik twijfel nu heel erg omdat het best wel wat geld scheelt voor twee konijnen. Zijn er hier meer mensen die de RHD2 enting tegelijk met de enting voor myxomatose/RHD1 hebben gegeven? Of die juist een reden hebben om het niet te doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De UU geeft aan dat er geen problemen verwacht worden bij gelijktijdige toediening, maar dat is inderdaad niet onderzocht. Ze geven wel aan dat het belangrijk is dat het niet op dezelfde plek geïnjecteerd wordt. Hier is het maar net hoe het loopt, soms zit er een paar weken tussen, soms een paar dagen en soms tegelijk. Ik heb er nog geen problemen van ondervonden in elk geval. Maar ik heb zelf ook niet zo'n moeite met tegelijk castreren en vaccineren terwijl sommige mensen daar ook aardig panisch van worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .